موج پنجم کرونا رسما آغاز شد / افزایش ترسناک مرگ و میرهای کرونایی

کدخبر: ۴۲۳۳۴۲
اقتصادنیوز : سه نمودار اصلی کرونا در کشور متاسفانه پس از هفته‌ها همگی صعودی شدند.
موج پنجم کرونا رسما آغاز شد / افزایش ترسناک مرگ و میرهای کرونایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین ،کافی است به نمودارهای این هفته پاندمی کرونا در کشور نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که دیگر رسما موج پنجم کروناویروس در کشور شروع شده است.

پس از افزایش پی‌درپی مجموع مبتلایان هفتگی کروناویروس در کشور در دو هفته گذشته، متاسفانه در یک هفته اخیر تعداد جان‌باختگان و بستری‌های بیماری هم نسبت به قبل افزایش پیدا کرد تا پس از مدت‌ها همه نمودارهای بیماری به سمت موج بعدی کرونا در کشور حرکت کنند.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، هفته گذشته در این رابطه گفته بود: «موج پنجم شروع شده است. شهرهای جنوبی کشور قرمز است و ما ۳۲ شهر قرمز داریم.»

البته از زمان این هشدار طبرسی تاکنون تعداد شهرهای قرمز کرونایی در کشور نزدیک به دو برابر شده است.

تعداد مبتلایان؛ وضعیت بدتر از شروع موج چهارم

مانند چند هفته گذشته، در هفت روز گذشته هم تعداد مبتلایان کروناویروس در کشور به شدت افزایش پیدا کردند و حتی روز گذشته بیش از ۱۴هزار نفر در سراسر ایران به کروناویروس مبتلا شدند. به طور میانگین در این مدت هر روز ۱۱۲۴۷ نفر با ابتلا به کرونا در خطر مرگ و پیامدهای بلندمدت این بیماری قرار گرفتند. این در حالی است که هفته پیش به طور میانگین هر روز ۹۹۵۷ نفر به کرونا مبتلا شدند.

موج پنجم کرونا رسما شروع شد/ افزایش ترسناک تعداد جان‌باختگان

در مجموع در این بازه زمانی، ۷۸۷۳۱ نفر به مبتلایان کروناویروس در کشور اضافه شدند و تعداد مبتلایان نسبت به هفته پیش ۱۲.۹۵درصد افزایش پیدا کرد. این در حالی است که هفته گذشته تعداد مبتلایان تنها ۳.۵درصد بیشتر شده بود.

همچنین مقایسه وضعیت شروع موج پنجم با موج چهارم بیماری در کشور نشان می‌دهد که اوضاع می‌تواند از قبل ترسناک‌تر باشد، چراکه در هفته ابتدایی موج چهارم حدود ۶۰هزار نفر به کرونا مبتلا شده بودند.

موج پنجم کرونا رسما شروع شد/ افزایش ترسناک تعداد جان‌باختگان

 

خبر سیاه؛ افزایش تعداد جان‌باختگان بیماری پس از هفته‌ها

متاسفانه این روند صعودی تعداد مبتلایان پس از حدود دو هفته باعث شده که آمار جان‌باختگان کرونا در کشور هم نسبت به قبل افزایش پیدا کند. متاسفانه به طور میانگین از تاریخ ۴ تا ۱۰ تیر هر روز ۱۳۰ نفر از مبتلایان کرونا در کشور فوت کردند، هفته پیش میانگین جان‌باختگان روزانه بیماری ۱۲۲ نفر بود.

موج پنجم کرونا رسما شروع شد/ افزایش ترسناک تعداد جان‌باختگان

بر این اساس در یک هفته اخیر ۹۱۶ زندگی بخاطر ابتلا به کرونا و عدم کنترل این بیماری در کشور فوت کردند و تعداد فوتی‌ها نسبت به هفته گذشته ۷.۲درصد افزایش پیدا کرد. این در حالی است که در هشت هفته گذشته روند نمودار جان‌باختگان کروناویروس در کشور نزولی بود.

موج پنجم کرونا رسما شروع شد/ افزایش ترسناک تعداد جان‌باختگان

خطر دوباره پر شدن بیمارستان‌ها

همانطور که انتظار می‌رفت در این مدت تعداد بستری‌های بیماری در کشور هم افزایش وحشتناکی داشت؛ به طوری که در روز ۸ تیر ۱۶۷۲ نفر از مبتلایان کووید-۱۹ در بیمارستان‌های کشور بستری شدند و به طور میانگین هم هر روز ۱۳۳۲ کرونایی به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

موج پنجم کرونا رسما شروع شد/ افزایش ترسناک تعداد جان‌باختگان

این یعنی از ۴ تا ۱۰ تیر ۹۳۶۲ نفر کرونایی در کشور بستری شدند و تعداد بستری‌ها نسبت به هفته پیش تعداد بستری‌ها ۱۰.۸ درصد بیشتر شد. این در حالی است که در شش هفته گذشته به طور پی‌درپی تعداد بستری‌های بیماری در کشور کاهش پیدا کرده بودند.

متاسفانه مقایسه تعداد بستری‌های ابتدای موج پنجم با ابتدای موج چهارم نشان از شروع موج کرونای سخت‌تری می‌دهد.

موج پنجم کرونا رسما شروع شد/ افزایش ترسناک تعداد جان‌باختگان

افزایش دو برابری شهرهای قرمز

 تاثیر این موضوع در آمار تعداد شهرهای قرمز کرونایی در کشور هم دیده می‌شود؛ به طوری که اکنون از لحاظ وضعیت کرونا  ۶۳ شهرستان قرمز،  ۱۸۴ شهرستان نارنجی و  ۲۰۱ شهرستان هستند.

شهرستان‌های جم، دیلم و گناوه (استان بوشهر)، اسلامشهر و بهارستان (تهران)، نهبندان (خراسان جنوبی)، امیدیه و اندیمشک (خوزستان)، بمپور، زهک، سراوان، سرباز و میرجاوه (سیستان و بلوچستان)، جهرام، داراب، زرین‌دشت، قیروکارزین و کازرون (فارس)، ارزوئیه، رفسنجان، سیرجان و عنبرآباد (کرمان)، گچساران (کهگیلویه و بویراحمد)، علی‌آباد و مینودشت (گلستان)، پلدختر (لرستان)، آمل (مازندران)، تفت، خاتم، مهریز و میبد (یزد) در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

این در حالی است هفته پیش ۳۲ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا قرار داشتند.

شروع موج دلتای کرونا

متاسفانه با شیوع ویروس گونه دلتای کرونا که اولین بار در هند کشف شده بود نگرانی‌ها نسبت به موج پنجم بیشتر از قبل است.

طبرسی در این رابطه هشدار داده بود: ویروس جدیدی که در حال چرخش است به احتمال زیاد ویروس هندی دلتا است که کشورهای دیگر را هم درگیر کرده است و سرایت پذیری آن بسیار شدید است و هر شخص بیمار می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را درگیر کند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ابراز داشت: امیدواریم این موج مثل موج های قبلی شدت نداشته باشد اما اگر تمهیداتی برای آن اندیشیده نشود با موج شدیدی از بیماری مواجه خواهیم شد.

شواهد اولیه نشان داده است که کرونای دلتا خطر بستری شدن در بیمارستان را بیشتر از کرونای آلفا بالا می‌برد.

همچنین بررسی سازمان بهداشت عمومی بریتانیا روی بیش از ۳۸هزار نفر مبتلا به کوید۱۹ نشان داد که کرونای دلتا، ۶۱,۲درصد بیشتر از کرونای آلفا خطر بستری شدن افراد در بیمارستان را بالا می‌برد. این وضعیت نشان می‌دهد کرونای دلتا می‌تواند شدت بیماری را در مقایسه با کرونای آلفا بسیار افزایش دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید