تغییرات مهم کنکور ۱۴۰۲

کدخبر: ۴۲۴۰۶۲
اقتصادنیوز :‌در حالی قرار است کنکور ۱۴۰۲ با تغییرات اساسی مواجه شود که بسیاری از کنکوری‌های آینده در این باره سؤال دارند.
تغییرات مهم کنکور ۱۴۰۲

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  آنا، با وجود تصمیم‌های جدیدی که درباره کنکور گرفته شده به نظر می‌رسد که کنکور ۱۴۰۲ با تغییراتی جدی مواجه شود. یکی از این تغییرات مهم تعدد در نوبت برگزاری است. تاکنون کنکور تنها یک بار در سال برگزار می‌شد اما از سال ۱۴۰۲ کنکور دو نوبت در سال برگزار می‌شود. بر این اساس نتایج آزمونی که دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار خواهد داشت و دانش‌آموزان می‌توانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند. سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره می‌گوید: مصوبه سوم این بود که آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار شود که فشار و اضطراب از روی دانش‌آموزان برداشته شود و دانش‌آموزان وقتی در این آزمون شرکت می‌کنند نگران نباشند که تا سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت.

تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲

موضوع مهم دیگر در کنکور مربوط به سوابق تحصیلی داوطلبان است. تاکنون سوابق تحصیلی داوطلبان، تأثیر مثبتی در نتیجه نهایی کنکور داشت البته این رویکرد تا کنکور ۱۴۰۱ نیز برقرار است اما از سال ۱۴۰۲ تأثیر سوابق تحصیلی قطعی می‌شود و به میزان ۶۰ درصد خواهد بود. یعنی دیگر داوطلبان معدلشان خوب یا بد باشد در نتیجه نهایی کنکور اثرگذار خواهد بود و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد است.

برای دستیابی به هدف تأثیر قطعی سوابق تحصیلی باید امتحانات نهایی برگزار شود. قرار است آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان سال آخر دوره متوسطه امتحانات نهایی برگزار کند. سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید: مرکز سنجش آموزش و پرورش این امکان را فراهم کرده که سؤالات استاندارد شده در سراسر کشور مورد آزمون قرار بگیرد و امیدواریم که این روش شرایطی را فراهم کند که داوطلبان به صورت عادلانه‌تر به دانشگاه وارد شوند.

برگزاری کنکور در دروس تخصصی

بر مبنای تصمیم‌های جدید؛ کنکور سراسری مختص دروس تخصصی می‌شود و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود.

دانشگاه‌های کشور می‌توانند برای معدل حد نصاب بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.

ادامه پذیرش بدون کنکور

پذیرش در رشته‌هایی که پر متقاضی نیست، به‌صورت بدون کنکور انجام می‌شود و دانشگاه‌ها می‌توانند اقدامات لازم را برای پذیرش دانشجویان انجام دهند. به گفته عاملی؛ در حال حاضر حدود ۱۷ درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها بدون کنکور پر می‌شود و حدود ۱۳ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها نیازمند شرکت داوطلبان در کنکور دو مرحله‌ای است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییرات کنکور ۱۴۰۲ معتقد است: با این رویکرد که اضطراب‌زدایی از جامعه داوطلبان کنکور مخصوصاً در رشته‌های پر متقاضی انجام شود و هم اینکه سنجش با عمق بیشتری صورت بگیرد و فرد با سؤالات کیفی که در طی دوره تحصیل در آموزش و پرورش با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، مورد سنجش قرار می‌گیرد.

با این حال از سال ۱۴۰۲ کنکور دستخوش تغییرات جدی می‌شود البته داوطلبان نگران نباشد چراکه در کنکور ۱۴۰۱ این مصوبه اعمال نخواهد شد. عاملی در خصوص اظهارنظر وزیر علوم که تأکید کرده بود مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تغییرات کنکور ۱۴۰۲ قطعی نیست، می‌گوید: دکتر غلامی اشتباه عنوان کرده‌اند، وقتی مصوبه‌ای در این شورا تصویب می‌شود به‌هیچ‌عنوان قابل برگشت نخواهد بود و باید اجرایی شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید