جزئیات کمک مخفیانه انگلیس به ۶ کشور حاشیه خلیج فارس

کدخبر: ۴۲۴۳۶۲
چندی قبل نیز یک روزنامه انگلیسی فاش کرد که یک مقام ارشد سعودی، «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص پرونده قتل جمال خاشقچی را به طور تلویحی دو مرتبه تهدید به مرگ کرده است.
جزئیات کمک مخفیانه انگلیس به ۶ کشور حاشیه خلیج فارس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، قانونگذاران انگلیسی می‌گویند دولت این کشور به صورت مخفیانه ده‌ها میلیون پوند کمک مالی برای ۶ کشور حاشیه خلیج فارس ارسال کرده است.

گروهی از نمایندگان مجلس انگلیس خواستار تعلیق اقدام مخفیانه دولت این کشور در ارسال وجوه مخفیانه به گروهی متشکل از ۶ کشور غرب آسیا (خاورمیانه) شده‌اند. 

رسانه‌های انگلیس از جمله روزنامه ایندیپندنت گزارش داده‌اند دولت انگلیس بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ نزدیک به ۶۴.۳ میلیون پوند برای این ۶ کشور ارسال کرده است.

بحرین، عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی، قطر و عمان ۶ کشوری هستند که این وجوه را دریافت کرده‌اند.

«گروه پارلمانی ائتلاف تمامی احزاب برای دموکراسی و حقوق بشر در خلیج [فارس]» به طور خاص از اقدام انگلیس برای ارسال این منابع مالی برای عربستان سعودی و بحرین انتقاد کرده است. آنها گفته‌اند این دو کشور «موارد نقض حقوق بشر و جرائم جنگی خود را سفیدنمایی کرده و دولت انگلیس را در معرض خطر همدستی [با این جرائم] قرار می‌دهند.»  

در مجموع 53.4 میلیون پوند توسط «صندوق فعالیت های یکپارچه» (IAF) بین سال‌های ۲۰۱۶  و ۲۰۲۰ و ۱۰ میلیون پوند دیگر توسط «صندوق راهبرد خلیج فارس»  به ۶ کشور ذکر شده ارسال شده بود.

وزارت امور خارجه انگلیس توضیحی درباره اینکه مبالغ ارسال شده صرف چه هزینه‌هایی در کشورهای دریافت‌کننده شده ارائه نکرده و قانونگذاران انگلیسی نگرانند این وجوه برای سرکوبگری داخلی به کار گرفته شوند.

نمایندگان مجلس انگلیس خواستار تعلیق فوری این پرداخت‌های مالی شده و گفتند که اهمال دولت دیگر قابل تحمل نیست. آنها همچنین از مقاومت دولت انگلیس برای تحقیق درباره منابع این وجوه ابراز نگرانی کرده‌اند.

قانونگذاران انگلیسی این انتقادات را با توجه به سوابق حقوق بشری حکومت سعودی و بحرین مطرح کرده‌اند. ترور «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد این کشور در سال ۲۰۱۸  توسط عوامل دولت سعودی سوابق به دستور «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان، این کشوررا در کانون توجهات بین‌المللی قرار داد.

بوریس جانسون و ولی‌عهد بحرین                             

چندی قبل نیز  یک روزنامه انگلیسی  فاش کرد که یک مقام ارشد سعودی، «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص پرونده قتل جمال خاشقچی  را به طور تلویحی دو مرتبه تهدید به مرگ کرده است.

به نوشته روزنامه «گاردین» «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص پرونده قتل «جمال خاشقچی» گفت که یکی از همکاران وی در سازمان ملل چندی قبل به وی هشدار داد که یک مقام ارشد سعودی در ملاقات با سایر مقامات ارشد سازمان ملل در ژنو دو بار کالابارد را تهدید  به مرگ کرد و گفته بود که کالامارد مراقب خود باشد. کالامارد در این گفت‌وگو افزود که این سخنان را «تهدید به مرگ» برداشت کرده است.

کالامارد، اولین نفری بود که به طور علنی گزارش مفصلی را در مورد قتل خاشقچی در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد. گزارش ۱۰۰ صفحه ای کالامارد منتشر شده در ژوئن ۲۰۱۹ نتیجه گرفت که شواهد معتبری وجود دارد که نشان می‌دهد «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی  و دیگر مقام‌های ارشد عربستان مسئول آن قتل هستند. وی در گزارش خود آن قتل را یک «جرم بین‌المللی» خواند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید