خبر خوش تامین اجتماعی برای متقاضیان بازنشستگی

کدخبر: ۴۲۴۹۳۳
در حال حاضر اگر کدملی فردی در سیستم ثبت و سوابق‌اش وارد شده باشد، دیگر به چیزی به اسم جمع‌آوری سوابق نیاز نیست و چنین فردی از هر شعبه‌ای که وارد سیستم شود، سوابق بیمه‌ای او در همه شعب سازمان، به صورت یکجا قابل رؤیت و استفاده است.
خبر خوش تامین اجتماعی برای متقاضیان بازنشستگی
 به گفته محمد محمدی‌‌قره‌باغ  مدیرکل نامنویسی و حساب‌های انفرادی سازمان تامین اجتماعی  با گسترش خدمات غیرحضوری سازمان، دیگر نیاز به مراجعه حضوری به این سازمان برای درخواست بیمه و بازنشستگی نیست؛.
او تاکید دارد:در حال حاضر افرادی که می‌خواهند برای نخستین‌بار بیمه شوند می‌توانند به شکل غیرحضوری در طرح 3070 ثبت‌نام کنند و همه کنترل‌ها و مطابقت‌ها و اصطلاحاً روند «چکینک» به شکل الکترونیکی انجام می‌شود. به این منظور پس از اینکه متقاضیان اسناد خود را در سامانه بارگذاری کردند، ما هویت آنها را از سامانه ثبت احوال، شماره تلفن همراه را از اپراتورهای تلفن همراه، اطلاعات ازدواج و طلاق را از ثبت اسناد و... دریافت و کنترل می‌کنیم و مطابقت می‌دهیم. در حقیقت روابطی که سازمان با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برقرار و «واکشی اطلاعات» را ممکن کرده، موجب شده تا از حضور افراد در شعب کاسته شود.
 
محمدی یک خبر خوب برای بازنشستگان نیز دارد و می گوید:در گذشته وقتی کسی می‌خواست بازنشسته شود باید به شعب مختلف مراجعه و اصطلاحاً سوابق بیمه‌ای خودش را جمع‌آوری می‌کرد. در سال 78 «سامانه هوشمند سوابق متمرکز» راه‌اندازی شد و از آن زمان تا امروز همه اطلاعات سوابق بیمه‌شدگان در سیستم ثبت شده است.
او با اشاره به اینکه در این مسیر البته مشکلات زیادی وجود داشت، به‌ویژه تشابه اسامی بیمه‌شدگان که گاهی موجب سردرگمی ‌می‌شد و معلوم نبود سوابق مربوط به کدامیک از افرادی است که نام‌های یکسان دارند،ادامه می دهد: اما به مرور این اطلاعات جمع‌آوری و اصلاح شد و در حال حاضر اگر کدملی فردی در سیستم ثبت و سوابق‌اش وارد شده باشد، دیگر به چیزی به اسم جمع‌آوری سوابق نیاز نیست و چنین فردی از هر شعبه‌ای که وارد سیستم شود، سوابق بیمه‌ای او در همه شعب سازمان، به صورت یکجا قابل رؤیت و استفاده است. به این شکل برای کسی که در چند شهر و استان کشور سابقه بیمه‌ای دارد، نه تنها نیازی به مراجعه به شعب در شهرهای دیگر نیست بلکه ما تأکید داریم که در یک شهر واحد هم نیازی به مراجعه به شعب مختلف نیست و همه سوابق در آخرین شعبه‌ای که حق بیمه در آن پرداخت شده قابل دیدن است. بر این اساس درصد زیادی از بیمه‌شدگان اصلاً نیازی به جمع‌آوری سابقه ندارند.
 
او برای رفع اعتراض فردی که ادعا می‌کند برخی سوابق بیمه‌ای او در سامانه سوابق وجود ندارد گفت:برای رفع مشکل این افراد ما اعتراضات را بررسی و به اسناد کاغذی مراجعه می‌کنیم تا ببینیم آیا چیزی از قلم افتاده است یا خیر. اگر فردی در جایی کار کرده و حق بیمه‌اش در گذشته پرداخت نشده و لیستی وجود ندارد، در حقیقت در جایی ادعای اشتغال می‌کند که سوابق بیمه‌ای از آن موجود نیست. این موارد را هم آخرین شعبه‌ای که فرد در آنجا بیمه بوده بررسی می‌کند. برای این منظور مدارک را از متقاضی دریافت و به شعبه‌ای که محل مطالبات بیمه‌ای است ارسال می‌کند. در این شرایط دیگر تنها بحث سوابق بیمه‌ای مطرح نیست بلکه «پرونده مطالبات کارگاهی» به وجود می‌آید. با وجود سامانه هوشمند متمرکز سوابق بیمه‌ای، واقعاً نیاز نیست کسی به شعبات مختلف مراجعه کند. بیمه‌شده هر کاری هم داشته باشد نهایتاً به همان آخرین شعبه مراجعه و آن شعبه خود کارها را پیگیری می‌کند. شاید حدود 10 درصد بیمه‌شدگان به چنین بررسی نیاز داشته باشند. برای بقیه، موردی به نام جمع‌آوری سابقه دیگر وجود ندارد. در حال حاضر افراد می‌توانند سوابق خود را در سیستم مشاهده کنند؛ بنابراین فقط شکایات افرادی که نسبت به سوابق بیمه‌ای خود اعتراض دارند و یا کارگاه‌هایی که پرونده مطالباتی دارند، مورد بررسی قرار خواهند گرفت. 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید