تنش بین مقاومت و آمریکا؛ چه تحولاتی در انتظار عراق است؟

کدخبر: ۴۲۴۹۴۸
اقتصادنیوز : روند شتابزده تحولات امنیتی یک هفته جاری بین گروه های مقاومت و ارتش آمریکا، سوالات جدی درخصوص اینکه روزهای آینده عراق آبستن چه حوادثی خواهد بود، مطرح کرده است.
تنش بین مقاومت و آمریکا؛ چه تحولاتی در انتظار عراق است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، برخی تحلیلگران و ناظران منطقه، روند اتفاقات یک هفته جاری را که با بمباران مواضع نیروهای مسلح عراق در مرز با سوریه در ۲۸ ژوئن ۲۰۲۱ (هفتم تیر ۱۴۰۰) توسط ارتش آمریکا شروع شد، مشابه بهانه سازی آمریکایی ها قبل از ترور فرماندهان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در سپیده دم ۱۳ دیماه ۹۸ می دانند.

از این رو، هشدارها از احتمال اقدامات تروریستی آمریکا علیه تعدادی از فرماندهان مقاومت و رهبران سیاسی عراقی همسو با خط مقاومت به طور جدی در صحنه سیاسی عراق مطرح شده است.

«قاسم الاعرجی» مشاور امنیتی ملی عراق روز پنجشنبه در توئیتی اعلام کرد که ژنرال «بیل ریچارد» معاون فرمانده کل نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا با او راجع به اوضاع امنیتی بحث و گفت وگو کرده است.

کانال خبری «صابرین نیوز» نزدیک به گروه های مقاومت عراقی گفته است که بیل ریچارد به الاعرجی متوسل شده که جلوی حملات گروه های مقاومت عراقی را به پایگاه ها و کاروان های نظامیان آمریکا بگیرد.

این کانال خبری اضافه کرده است که ریچارد، انزجار شدید واشنگتن را از حملات گروه های مقاومت که پایگاه ها و کاروان های نظامی آمریکایی را در عراق هدف قرار می دهند، ابراز داشته است.    

اغلب کارشناسان امنیتی و سیاسی عراقی پیش بینی کرده اند که روزهای آینده، عراق آبستن تحولات دراماتیک و حملات آمریکایی ها به برخی مواضع و ترور احتمالی برخی افراد باشد.

در عین حال «احمد عبدالساده» روزنامه نگار نزدیک به مقاومت در اظهاراتی، با تعبیر «تابستان داغ»، پیش بینی کرده است که آمریکا دوباره به تحریک گروه های وابسته به خود در عراق و اردوکشی خیابانی برای تحت فشار گذاشتن مقاومت و جریان های سیاسی مدافع آن، متوسل شود.

طبق این باور، آمریکایی ها با استفاده از  شبکه های اجتماعی که در اختیار دارند می کوشند گروه های وابسته به خود را به خیابان ها کشانده و همانند حوداث اکتبر ۲۰۱۹ و متعاقب آن با ایجاد موج اعتراضات خیابانی، از هیجان عمومی بهره برداری کنند و دفاتر و مقرهای مقاومت و جریان های سیاسی مدافع آن را در عراق به آتش بکشند و احتمالا دست به قتل و کشتار تعدادی از فرماندهان مقاومت بزنند. 

در جریان های اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹، برخی گروه ها با استفاده از هیجانات اعتراضات عمومی، تعدادی از فرماندهان معروف مبارزه با تروریسم را به شهادت رساندند که بارزترین آنها «وسام العلیاوی» از فرماندهان سابق الحشد الشعبی و عضو گروه جهادی عصائب اهل الحق در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۹ است.

«ابوآلاء الولائی» دبیرکل گروه جهادی - سیاسی کتائب سید الشهداء در توئیتی بعد از بمباران مواضع الحشد الشعبی توسط آمریکا در مرز با سوریه گفت که مقاومت عراق سوگند یاد کرده تا انتقام این خون های ریخته شده را بگیرد.

وی با تقدیر از همه رهبران سیاسی عراقی علاقه مند به مقاومت که میانجیگری کرده تا اوضاع را آرام کنند گفت: «بعد از این دیگر هیچ گونه وساطتی را نمی پذیریم و این ما هستیم که زمان و مکانی را که با انتقام گرفتن، دل های مان آرام می گیرد، مشخص می کنیم.» 

بعد از این آخرین اظهارنظرها در خصوص انتقام گیری جدی از نیروهای اشغالگر آمریکایی، حساب های شخصی فرماندهان مقاومت که در روزهای گذشته به طور منظم در خصوص تحولات اظهار نظر می کردند، به طرز منسجم و یکباره سکوت کرده اند.

آخرین اظهارنظر فرمانده برجسته این گروه های یعنی «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل گروه جهادی – سیاسی  عصائب اهل الحق در بیانیه اش فقط به این نکته اشاره کرده که در معادله حملات به مواضع اشغالگران آمریکایی درعراق، هنوز سفارتخانه آمریکا در بغداد قرار نگرفته است.

برخی، اظهارات «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر درخصوص «کشته شدن او در آینده نزدیک» را نیز مرتبط با بالاگرفتن تنش بین مقاومت عراق و نظامیان اشغالگر آمریکایی دانسته اند.

صدر در تازه ترین اظهار نظر گفته است که به خاطر مخالفتش با طرح عادی سازی عراق با رژیم صهیونیستی، به «شهادت» خواهد رسید.

آمریکا از قبل، تعدادی از مقامات مسوول عراقی مانند «فالح الفیاض» رییس سازمان الحشد الشعبی، «ابوفدک المحمداوی» معاون رییس سازمان و فرمانده نیروهای الحشد الشعبی و تعدادی از رهبران سیاسی و جهادی امثال «هادی العامری» رهبر ائتلاف پارلمانی – سیاسی «الفتح»، «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش اسلامی «النجباء» و قیس الخزعلی را در فهرست های تحریم های خود گنجانده است.

سکوت منظم و منسجم گروه های مقاومت و فرماندهان آنها در شبکه های اجتماعی و عدم اظهارنظر خبری در رسانه ها طی ساعات گذشته در مقابل تحرکات مقامات نظامی و دیپلماتیک آمریکا در عراق در کنار برخی ابراز نگرانی صاحب نظران آمریکایی که خواهان عقب نشینی سریع نظامیان آمریکا از عراق - قبل از کشته شدن آنها - شده اند، همگی باعث شده است که ناظران قائل به این ایده باشند که عراق در روزهای آینده، آبستن حوادثی غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید