چین ده‌ها شهروند خود را از افغانستان خارج کرد

کدخبر: ۴۲۵۲۹۷
دولت چین روز شنبه اعلام کرد که 210 نفر از شهروندان خود در افغانستان را پیش از خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور خارج کرد.
چین ده‌ها شهروند خود را از افغانستان خارج کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، چین روز شنبه خبر داد که ده‌ها نفر از شهروندان خود را از افغانستان خارج کرده است.

دولت چین روز شنبه اعلام کرد که 210 نفر از شهروندان خود در افغانستان را پیش از خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور خارج کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ اداره امور کنسولگری چین امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت چین به شهروندان خود توصیه می‌کند برای حفظ سلامتی خودف افغانستان را در سریعترین زمان ممکن ترک کنند.

این سازمان چینی افزود که آماده ارائه کمک‌،‌ به شهروندان این کشور برای خروج از افغانستان است.

پیش از این،‌ شرکت هواپیمایی شیامن چین اعلام کرد که طی روزهای اخیر دست کم 210 شهروند این کشور را به کابل به شهر ووهان منتقل کرده است.

«وانگ وین» سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته با انتقال از خروج سراسیمه آمریکا از افغانستان گفته بود: «آمریکا اب خروج شتابزده از افغانستان، مسئولیت‌ها و وظایف خود را نادیده گرفته است که این موضوع زمینه را برای هرج و مرج و جنگ در این کشور و کشورهای منطقه فراهم می‌کند».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، شبه‌نظامیان گروه طالبان نیز به حملات خود افزوده و در هفته‌های گذشته مناطق وسیعی را به کنترل خود در آورده‌اند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

از سوی دیگر، «شهاب الدین دیلاوار» سخنگوی هیأت طالبان که در مسکو به سر می‌برد، در یک کنفرانس خبری مدعی تسلط طالبان بر ۸۵ درصد خاک افغانستان شد و گفت که فقط کابل و مناطق اطراف آن در اختیار طالبان نیست.

به نوشته روسیا الیوم، او گفت که تمامی نهادها و ادارات در مناطق تحت کنترل طالبان به امور طبیعی خود ادامه می‌دهند و هدف از سفر به روسیه ارائه اطلاعات مربوط به خود به مقامات مسکو است.

دیلاوار افزود: «مردم ما در سایه امارت اسلامی در شرایط بهتری خواهند بود و در مقابل هرگونه اشغالگری خارجی خواهند ایستاد. به مبارزه و مقاومت تا زمانی که ایالات متحده و دیگر کشورها حق ما برای تعیین سرنوشت خودمان را به رسمیت بشناسند، ادامه خواهد داشت. در طول ۲۰ سال در معرض اشغالگری وحشیانه بودیم و تمامی گروههای خارجی باید از افغانستان بیرون روند.»

او مدعی شد که در حکومت «امارت اسلامی» تمامی گروهها و نژادها و مذاهب مشارکت خواهند کرد و طالبان با تمامی همسایگان افغانستان از جمله چین و ایران و ترکمنستان و تاجیکستان روابط و شراکت دارد و علاقه‌مند است تا با این کشورها همکاری کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید