این علائم میگویند کرونا دلتا گرفته اید

کدخبر: ۴۲۵۷۹۲
اقتصادنیوز : کرونا دلتا نوع جدید و پیشرفته تر ویروس کرونا می باشد که قدرت انتقال بیشتری نسبت به کرونای معمولی دارد، اما علائم کرونا دلتا در افراد مختلف چیست ؟
این علائم میگویند کرونا دلتا گرفته اید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک ،کل دنیا درگیر ویروس کرونا هستند و این قضیه بیش از 18 ماه است که ادامه دارد. پاندمی بالای کرونا، باعث شده که مسئولین سلامت و آژانس های دولتی به مردم آموزش دهند که چگونه علائم ویروس را شناسایی کنند.

اما از آنجایی که ویروس تغییر کرده است، در نتیجه رایج ترین علائم آن هم تغییر کرده اند. اطلاعات موجود در این باره نشان می دهد افرادی که درگیر کرونای دلتا هستند، بیشتر در استرالیا دیده شده است که علائم متفاوتی را نسبت به نوع اولیه کووید تجربه می کنند.

متفاوت بودن علائم کرونا دلتا در افراد مختلف

انسان ها با هم برابر نیستند و تفاوت بدنی باعث تفاوت عملکرد در سیستم ایمنی می شود، یعنی یک ویروس یکسان ممکن است علائم و نشانه هایش را به شکل متفاوتی در چند فرد مختلف نشان دهد. روشی که ویروس باعث ایجاد بیماری می شود، به دو فاکتور کلیدی بستگی دارد. فاکتور ویروسی که شامل سرعت تکثیر، حالت های انتقال و ... است.

عوامل ویروسی نوع بلوغ ویروس را تغییر می دهند. فاکتورهای میزبان هم در هر فرد با سن، جنسیت، دارو، رژیم غذایی، سلامت و استرس متفاوت است و ممکن است همه فاکتورهای میزبان را تحت تاثیر قرار دهد.

بنابراین زمانی که راجع به علائم و نشانه های ویروس صحبت می کنیم، در مورد رایج ترین هایشان صحبت می کنیم. اما در این مورد نیاز است که علائم تک تک افراد مورد بررسی قرار بگیرد.

بسیار مهم است که بدانیم جمع آوری و آنالیز این اطلاعات همیشه ساده و آسان نیست. به عنوان مثال، افراد در سنین بالاتر علائم متفاوتی نسبت به افراد جوان تر دارند و جمع آوری اطلاعات از بیماران حتی در یک بیمارستان هم ممکن است متفاوت باشد.

علائم کرونا دلتایی

رایج ترین علائم و نشانه های متغیر دلتا

تب و سرفه همیشه جزء علائم کووید بوده اند، و سردرد و گلودرد و در موارد نادری آبریزش بینی در بعضی از افراد دیده می شود. نوع دلتا پلاس (Delta plus) در مقایسه با سایر سویه ها میل بیشتری به بافت های ریه دارد اما نمی توان گفت که نوع دلتا پلاس باعث بیماری شدیدتر یا قابلیت انتقال بیشتر خواهد شد.

در این بیماری کاهش حس بویایی و چشایی نیز ممکن است وجود داشته باشد.

تغییرات و مشکلات پوستی در برخی موارد مشاهده می شود و علائم کلی این نوع کرونا مشابه سرماخوردگی است.

سرعت بروز علائم این بیماری بیشتر و معمولا تا 14 روز طول نمی کشد، بلکه بین دو تا چهار روز علائم خودش را بروز می دهند و ابتلا به صورت گروه خانوادگی است. این بررسی علائم بیشتر از سمت افرادی بوده که در بیمارستان بستری بودند و قطعا حالشان از افراد داخل منزل وخیم تر است.

برای شناخت بیشتر این نوع کرونا پیشنهاد می کنیم حتما به مطلب " آنچه همه باید درباره کرونا دلتا بدانیم " مراجعه کنید.

علائم دلتا کرونا

علائم خفیف کرونا دلتا در افراد جوان

با پوشش نرخ بالای واکسناسیون در گروه سنی بالاتر، افراد جوان تر اکنون بیشتر به کووید مبتلا می شوند و علائم خفیف تری را تجربه می کنند.

علت این قضیه هم تکامل ویروس و ویژگی های مختلف ( فاکتور های ویروس) کووید دلتا است اما دقیقا چرایی تغییر علایم هنوز به طور قطع مشخص نیست.

اطلاعات نشان می دهد که جوان ترها هنگام ابتلا به کرونای دلتا ممکن است احساس سرماخوردگی و آبریزش بینی و گلودرد داشته باشند اما این ویروس را به افرادی که در خطر ابتلای شدید هستند، منتقل کنند. همچنین افراد مبتلای بدون علامت هم می توانند این ویروس را به دیگران سرایت دهند.

البته اطلاعات در این باره هنوز به شکل کامل آنالیز نشده اند و فاکتورهای میزبان مثل سن، جنسیت، دیگر بیماری ها و داروها هنوز در افراد مختلف مورد بررسی قرار نگرفته اند. پس احتمالا این نتایج قطعی و دقیق نیست.

در هر صورت افراد باید مراقب علایمی مانند سرفه، تنگی نفس، سردرد، خستگی، از دست دادن حس بویایی یا چشایی باشند.

نشانه دلتا کرونا

آیا واکسناسیون در بهبود علائم موثر است؟

اگرچه که متغیرهای ویروسی با استفاده از واکسن تحت تاثیر قرار می گیرند و برای کرونای دلتا نیز در واکسن تولید شده است که اطلاعات تا به اکنون نشان می دهد بعد تزریق دو دوز محافظت خوبی در برابر ویروس در افراد ایجاد شده است.

اطلاعات نشان می دهد این واکسن ها تا 90 درصد می توانند از علائم شدید این ویروس جلوگیری کنند. همچنین 30 نفر از افرادی که با هم در جشن تولد بودند، 24 نفرشان که واکسن نزده بودند، به کووید دلتا مبتلا شدند اما شش نفر دیگر به دلیل تزریق واکسن هیچ علامتی از کرونای دلتا نداشتند.

در بعضی موارد ممکن است که عفونت بعد از واکسن هم وجود داشته باشد اما باز هم علائم خفیف تر از زمانی خواهد بود که فرد واکسن تزریق نکرده است.

تاثیر واکسناسیون

همه ما در رفع این مشکل ، نقش داریم

اطلاعات نشان می دهد که ابتلا به متغیرهای ویروس از خود ویروس معمولی احتمال بیشتری دارد. پس بسیار مهم است که متوجه تغییر محیط اطراف باشیم و فاصله گزاری اجتماعی، تغییرات فصلی، میزان واکسناسیون و عوامل تاثیر گزار دیگر را مد نظر قرار دهیم.

کرونای دلتا همچنین احتمال انتقال بالاتری دارد. پس هنوز کرونا تموم نشده و ما در جلوگیری از شیوع آن نقش مهمی خواهیم داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید