اتفاق عجیب در کنکور 1400 / چند درصد سوالات مشکل دار بود ؟

کدخبر: ۴۲۵۷۹۷
اقتصادنیوز : رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در مجموع 42 سؤال کنکور سراسری 1400 دارای اشکال است یعنی 41 درصد سؤالات ارائه شده مشکل‌ دارد.
اتفاق عجیب در کنکور 1400 / چند درصد سوالات مشکل  دار بود ؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در شبکه خبر درباره وضعیت سؤالات کنکور سراسری 1400، اظهار کرد: مطالبی که مطرح می‌کنم صرفا برای حل مسأله است چرا که از زحمایت آنها در برگزاری کار بسیار سنگین کنکور مطلع هستیم و مچکریم.

وی افزود: بعد از اینکه مطلع شدیم تعدادی از سؤالات دارای اشکال و نواقص است، بررسی کردیم و قبل از اینکه آمار، ارقام و تعداد سؤالات را بیان کنیم، طی نامه‌ای خدمت ریاست سازمان سنجش، مطالب را عرض کردیم و متذکر شدیم تعدادی از سؤالات دارای اشکال است.

ملکی اضافه کرد: چون پاسخ‌هایی که سازمان سنجش داد، نشان می‌داد که گویا باور نکرده‌اند و به اصطلاح اعتقاد ندارند به آنچه سازمان پژوهش به عنوان متولی کتاب‌های درسی بیان می‌کند، مجبور شدیم قدری صریح‌تر و عینی‌تر مطالب و نواقص را عرض کنیم.

وی توضیح داد: در سه گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی، جمعا 105 سؤال به آزمون‌شوندگان ارائه شده است. در مجموع 10 سؤال خارج از کتاب درسی و از قسمت‌های حذف شده کتاب‌های درسی است که حدود 10 درصد سؤالات را تشکیل می‌دهد. 28 سؤال نیز عدم تطابق با اهداف آموزشی کتاب درسی است و حدود 27 درصد سؤالات را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یک سؤال اشتباه بود که حدود یک درصد را شامل می‌شود. سه سؤال نیز بدون گزینه پاسخ صحیح بود که 3 درصد را به خود اختصاص می‌دهد و جمعا 42 سؤال دارای اشکال است یعنی 41 درصد سؤالات ارائه شده مشکل‌ دارد.

وی تصریح کرد: طی ‌نامه‌ای البته نه با ذکر عدد، رقم و درصد، بلکه به طور کلی مطرح کردیم که سؤالات دارای اشکالات و نواقصی است، همچنین مورد اعتراض دانش‌آموزان و خانواده‌هاست و پیشنهاد کردیم که کارگروهی تشکیل شود و این موارد را عینی و مصداقی بررسی کنند ولی سازمان سنجش در پاسخ به نامه ما، مطرح کرد که موضع ما درست و دقیق نیست و اعلام کرد که سؤالات اشکال نداشته است؛ به همین دلیل مجبور به موضع‌گیری دوم شدیم تا مسأله حل شود. 

ملکی ادامه داد: اگر این درصدهایی که عرض کردم بخواهند راستی آزمایی کنند و دقیقا بدانند وقتی می‌گوییم 42 سؤال دارای اشکال است، به چه معناست، لازم است کارگروهی تشکیل شود و کارشناسان سازمان پژوهش و کارشناسان سازمان سنجش در یک فضای صمیمی، علمی، عینی و کاربردی  بررسی کنند و به هر جمع‌بندی که رسیدند، همان را سازمان سنجش مبنای تصمیم‌گیری خود قرار دهد. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید