میبدی: آقای رئیسی تحریم ها شوخی نیست، با دنیا گفتگو کنید/ وزیر خارجه دولت رئیسی از نگاه مهاجری

کدخبر: ۴۲۵۸۷۷
یک چهره اصولگرا گفت: در عالم سیاست چیزی به عنوان کابینه فراجناحی نداریم ولی کابینه ائتلافی داریم، فراجناحی در عالم سیاست و در حد دولت بی معنا است.
میبدی: آقای رئیسی تحریم ها شوخی نیست، با دنیا گفتگو کنید/ وزیر خارجه دولت رئیسی از نگاه مهاجری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از برنا، محمد مهاجری، چهره سیاسی اصولگرا، در رابطه با احتمال حضور طیف‌های اعتدالی در کابینه رییسی گفت: وقتی کسی رییس دولت می شود ۱۰ ها ملاحظه برای انتخاب اعضای کابینه اش بوجود می آید، هر چند که آقای رییسی شعار داده اند دولتی قوی خواهند داشت و جناحی بودن افراد برای ایشان مهم نیست و ...، ولی باید قبول کنیم که در عالم واقع، ملاحضاتی برای ایشان بوجود می‌آید که این ملاحضات توسط افراد دیگری پیش خواهد امد. 

او ادامه داد: بخشی افرادی هستند که در ستادهای انتخاباتی ایشان بودند و زحماتی کشیده اند و امروز مزد زحمات خود را می خواهند هر چند که بگویید، من نمی خواهم مزد این زحمات را بدهم ولی در جایی در رودربایستی های سیاسی قرار می گیرید.

او یاداور شد: در مقابل، افرادی هستند که شاید خود ایشان مایل به همکاری با آنها باشند و شاید آنها بهترین افراد در حوزه فعالیت خود نباشند اما فقط به دلیل علاقه و اعتماد مورد توجه آقای رییسی باشند و در دولت نقش پررنگی داشته باشند.

این چهره اصولگرا در رابطه با احتمال تشکیل کابینه فراجناحی اظهار کرد: در عالم سیاست چیزی به عنوان کابینه فراجناحی نداریم ولی کابینه ائتلافی داریم، فراجناحی در عالم سیاست و در حد دولت بی معنا است. اینکه بگویید در انتخاب افراد به جناح فرد نگاه نمی کنید به این معنی نیست که دیگران جناحی نیستند اتفاقا شما در سطح وزیر آدمی غیر جناحی در کشور ندارید. فردی که کارنامه کاری سنگینی در کشور دارد بالاخره یا اصلاح طلب بوده یا اصولگرا بوده و یا اعتدالی است و غیر از این نیست بنابراین کلمه فراجناحی در حوزه انتخاب چنین افرادی بی معنی است.

او در پایان گفت: حوزه سیاست خارجی، کشور بخصوص در دولت آقای رییسی کاملا فراتر از دولت عمل خواهد کرد بنابراین وزیر خارجه بعدی صرفا یک پیام رسان خواهد بود و فرقی نمی کند که وزیر امور خارجه بعدی چه کسی باشد و توصیه نمی کنم از تیم فعلی استفاده شود. 

وزیر خارجه دولت رئیسی از نگاه مهاجری / میبدی: آقای رئیسی تحریم ها شوخی نیست، با دنیا گفتگو کنید

رئیسی قفل سیاست خارجی را باز و با دنیا گفت‌وگو کند

همچنین برنا نوشت؛

فاضل میبدی، یک فعال سیاسی اصلاح طلب، در رابطه با چینش احتمالی کابینه رییسی و توصیه به او در این مورد اظهار کرد: رییس جمهور برای اینکه موفق باشد باید بتواند از اختیاراتی که در قانون اساسی به او داده شده است استفاده کند. یعنی در انتخاب وزیران و افرادی که باید در منظومه دولت باشند کسانی انتخاب شوند که به مصالح ملی توجه کنند و به جریانات سیاسی و جناحی خاص توجه نکنند از این نظر دولت باید دقت زیادی داشته باشد و مصالح ملی را در اولویت قرار بدهد.

او تاکید کرد: اگر می خواهند برخوردی خطی داشته باشند که معمولا قالب دولت ها چنین برخوردی دارند مملکت و مصالح ملی فدا می شود. باید فراجناحی فکر کنند و افرادی کاملا ملی انتخاب شوند افرادی با تخصص بالا و زبده.

میبدی ادامه داد: به نظر من مشکل کشور ما تا اینجا سیاست خارجی بوده است. آنچه که من به شما می گویم قبل و بعد از دولت اصلاحات و در دولت آقای روحانی، تاکنون دیده شده، یکی از مشکلات مساله سیاست خارجی است. دولت صددرصد اختیار نداشته و منطق هیاهو معمولا بر گفتگو حاکم بود. 

این چهره اصلاح طلب افزود: اگر دولت نتوانسته است در مشکلات سیاست خارجی گامی بردارد افراطیون تندرو هیاهو و جنجال می کردند و دولت عقب نشینی کرده است. دولت آقای رییسی باید بنشیند و با دنیا گفتگو کند و قفلی را که بر سیاست خارجی خورده باز کند. همچنین از منطق هیاهو نترسد و از افکار تند افراطی پرهیز کند و فقط مصالح کشور را در نظر بگیرد شوخی نیست تحریم های کمر شکن جامعه ما را طبقاتی کرده است.

او یادآور شد: فقر و تحریم محرومان جامعه را زیاد کرده است امروز فقر در طبقه ای از جامعه ما بیداد می کند. ما تورم های 60 درصد و 70 درصد داریم که هیچگاه چنین تورمی را تجربه نکرده بودیم. مسئول این تورم دولت حسن روحانی نیست بلکه تحریم هایی که بخاطر سیاست خارجی بر کشور اعمال شد، مسبب این تورم است و ما نتوانسته ایم با دنیا گفتگو کنیم. اگر گفتگو می کردیم مساله ما حل شده بود کشوری که روی گنج نشسته و معادن زیادی دارد و ثروت بالا و استعداد انسانی قدرتمندی دارد نباید در چنین حال و روزی باشد دلار به بالای 25 هزار تومان رسید و در تابستان با کمبود برق مواجه شدیم.

میبدی گفت: کشوری که نمی تواند نفتش را بفروشد و خارجی ها نمی توانند در این کشور سرمایه گذاری کنند و احساس امنیت وجود نداشته باشد و اف ای تی اف که رابطه ما را با بانک جهانی باز می کند مملکت را قفل کرده است همه اینها باید در دولت آقای رییسی حل شود اگر موفق شدند دولت می تواند تا اندازه ای به وعده های خود برسد اما اگر در مقابل این مشکلات، گام محکم و مثبت و مهمی برندارد و باز عده ای هیاهوگر و هوچی گر بخواهند راه گفتگوی ایران با دنیا را ببندند، مشکلات حل نخواهد شد و وضعیت بدتر می شود. دولت باید گزارش و جهت بدهد و سیاستگذاران کلان کشور تبیین کنند که وضع اقتصاد ما چیست؟

او در پایان گفت: منطق امروز اگر ادامه پیدا کند رابطه ما با دنیا تلخ‌تر می شود و وضعیت اقتصادی ما بدتر می شود. با دنبال کردن شیوه سیاست خارجی خشن و قفل شده هیچ چیزی درست نمی شود. ما در داخل کشور منهای سیاست خارجی نمی توانیم هیچ مشکلی را حل کنیم. کارهای بانکی ما عمدتا تعطیل است ملت ما امروز گرفتار است ولی پول کشور در بغداد، هند و کره جنوبی خوابیده است و ملت ما گرسنه است چون به طور منطقی با سیاست خارجی برخورد نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید