بیماریهای عجیبی که روی زبان می نشینند

کدخبر: ۴۲۶۳۰۹
اقتصادنیوز : بیماری زبان یکی از دردناک ترین بیماری هاست چون با تغذیه رابطه مستقیم دارد و مانع از خوردن غذا می شود در نتیجه بدن ضعیف شده و بیماری دیرتر بهبود می یباد.
بیماریهای عجیبی که روی زبان می نشینند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک ،زبان یکی از بخش های بدن است که با آن می توانیم صحبت کنیم اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید از روی زبان می شود به بیماری های بدن پی برد به صورتی که نظر پزشکان بر این است که زبان، موجب انعکاس تمام بیماری های بدن می شود. برخی از مشکلات زبان می تواند بی خطر و یا به علت کاهش ویتامین های بدن و یا ابتلا به بیماری های ایدز  یا سرطان دهان  باشد. در این بخش   با بیماری های عجیب و غریب زبان و علت آن، که تا کنون نشنیده اید، آشنا شوید.

بیماری زبان

 بیماری زبان جغرافیایی

در این بیماری که یک عارضه خوش خیم است زبان شکلی شبیه نقشه جغرافیایی دارد . زبان جغرافیایی در اثر تغییر ژنتیک به وجود می آید و با سرطان دهان و زبان ارتباطی ندارد بنابر این نگران نباشید . در بیماری زبان جغرافیایی پاپیلا که برآمدگی های کوچک و سفید صورتی رنگ روی زبان است ، از سطح زبان پاک می شود و زبان به شکل صاف، قرمز رنگ و با کناره های برآمده دیده می شود.

در این شکل زبان فقط افزایش حساسیت به موادغذایی، انواع خمیردندان ها، ادویه جات و ترشی جات به وجود می آید که پزشک با تجویز مسکن و داروهای ضدالتهاب، آن را کاهش می دهد. 1 تا 3 درصد مردم جهان در هر سنینی به این عارضه مبتلا می شوند.

بیماری زبان جغرافیایی پاپیلا

بیماری لوکوپلاکیا زبان

در بیماری لوکوپلاکی که یکی از شایع ترین بیماریهای دهان است ،ضایعات سفیدرنگ و ضخیمی روی زبان، لثه ها و داخل گونه ها دیده می شود. علت این بیماری مشخص نیست اما استعمال دخانیات و قلیان می تواند این بیماری را تشدید کند . این بیماری هیچ علامت و درمانی ندارد و به خودی خود از بین می رود اما در موارد نادر می تواند نشانه اولیه سرطان باشد.

بیماری زبان شیاردار

در عارضه زبان شیاردار که 5 درصد مردم به آن مبتلا هستند ، شکاف ها و شیارهایی با عمق متفاوت روی سطح زبان به وجود می آید. علت این بیماری مشخص نیست واین بیماری با هیچ علائمی همراه نیست ، در این بیماری اصلی ترین شکاف در وسط زبان قرار دارد .این بیماری اغلب در مردان و در80 درصد کودکان مبتلا به سندرم داون  به وجود می آید.

زبان با شیار عمیق

بیماری زبان مودار سیاه

این بیماری از نا خوش آیند ترین بیماری های زبان است که در آن سطح زبان تیره رنگ و همراه با مو می شود. شاید شما نیز با دیدن این شکل زبان وحشت کنید اما باید بدانید این بیماری نیز بی ضرر است و پوشش سیاه بر روی زبان به علت باکتری های خاصی به وجود می آید که به دلیل عدم رعایت بهداشت بر روی زبان رشد می کند.

در این بیماری با رشد مخمر ها در دهان پاپیلا نیزرشد می کند و برآمدگی هایی مو مانند، 15 برابر طول معمولی یک پاپیلابه وجود می آورد. این بیماری بعد از مدتی و با رعایت بهداشت دهان از بین می رود . این بیماری می تواند نشانه ای از بیماری دیابت  باشد و یا پس از مصرف آنتی بیوتیک  های خاص ظاهر گردد، از علت های این بیماری می توان عدم رعایت بهداشت دهان، مصرف مواد دخانی، مصرف زیاد قهوه ، استفاده از آنتی بیوتیک و تشنه ماندن را نام برد.

بیماری زبان موج دار و دندانه ای

زبان موج دار اغلب در بچه ها دیده می شود اما می تواند نشانه ای از بیماری کم کاری تیروئید  در بزرگسالان نیز باشد.

زبان موج دار

بیماری زبان به رنگ قرمز توت فرنگی

در این بیماری ، زبان به رنگ سرخ درخشان و روشن دیده می شود که علت آن ممکن است کمبود آهن  یا ویتامین 12 B باشد. این ویتامین ها از مواد ضروری برای بالغ شدن پاپیلاها یا جوانه های چشایی زبان هستند بنابراین اگر شما دچار کمبود این مواد باشید، جوانه های چشایی تان را از دست می دهید و زبانتان بسیار صاف و درخشان می شود .

با از بین رفتن جوانه های چشایی ممکن است شما در صورت مصرف مایعات داغ یا غذاهای تند احساس درد کنید. کمبود ویتامین B 12اغلب در افراد گیاهخوار دیده می شود زیرا این ویتامین در گوشت ها یافت می شود. اگر گیاهخوارید وزبانتان به رنگ قرمز توت فرنگی درآمده از پزشکتان بخواهید مکمل ویتامین برایتان تجویز کند. بیماری های خودایمنی نیز می تواند سبب کمبود ویتامین  شود.

زبان توت فرنگی

بیماری ضایعات مداوم قرمز روی زبان

این ضایعات بر خلاف آفت های دهانی که در دو هفته به خودی خود رفع می شوند، ادامه پیدا می کنند، و شما باید با مشاهده آن ها فورا به پزشک مراجعه کنید.این ضایعات ممکن است نشانه اولیه سرطان دهان باشد بنابراین حتی اگر دردی ندارید نیز آن ها را جدی بگیرید وتصور نکنید که سرطان زبان  فقط در افراد بیمار و سالمند ایجاد می شود و با مصرف دخانیات ارتباط دارد، بلکه ممکن است سرطان دهانی به وسیله ویروس «پاپیلوم» یا «زگیل انسانی» (HPV) ایجاد شود.

ضایعات قرمز دهان

بیماری زبان زرد

در این بیماری یک لایه ضخیم زرد رنگ بر روی زبان به وجود می آید که به علت عفونت های قارچی است. شیوع این بیماری درکودکان و نوجوانان بیشتراست و باید با مشاهده این بیماری به دندانپزشک مراجعه کنید تا از علت آن مطلع شوید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید