شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در نیویورک؟

کدخبر: ۴۲۶۹۰۶
نماینده‌ رژیم صهیونیستی در نشست عالی اکوسوک، مخالفت خود را با پاراگراف ۲۹ بیانیه ی وزرا که در آن بر لزوم اتخاذ اقدامات بیشتر برای رفع موانع تحقق کامل حق تعیین سرنوشت برای ملت‌های تحت استعمار و اشغال خارجی تاکید شده است، اعلام کرد و خواستار رای گیری برای حذف این پاراگراف شد.
شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در نیویورک؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تلاش های رژیم صهیونیستی در نشست عالی اکوسوک و اجلاس مجمع عالی‌رتبه سیاسی در نیویورک برای رای آوردن پیشنهاد نامشروعش، بار دیگر شکست این رژیم را در عرصه های مهم بین المللی رقم زد.

 نماینده‌ رژیم صهیونیستی در نشست عالی اکوسوک، مخالفت خود را با پاراگراف ۲۹ بیانیه ی وزرا که در آن بر لزوم اتخاذ اقدامات بیشتر برای رفع موانع تحقق کامل حق تعیین سرنوشت برای ملت‌های تحت استعمار و اشغال خارجی تاکید شده است، اعلام کرد و خواستار رای گیری برای حذف این پاراگراف شد.

در رای گیری برای پیشنهاد رژیم صهیونیستی، این پیشنهاد با ۲۶ رای مخالف، ۱۷ رای ممتنع و تنها ۳ رای موافق آمریکا، کانادا و استرالیا از میان ۵۴ عضو اکوسوک، رد شد.  ۸ کشور نیز در رای‌گیری شرکت نداشتند.

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای حذف پاراگراف یاد شده، در نشست اجلاس مجمع عالی‌رتبه‌ سیاسی نیز  به رای تمام کشورهای عضو سازمان ملل گذاشته شده بود که این پیشنهاد با ۹۸ رای مخالف در مقابل تنها ۴ رای موافق خود رژیم صهیونیستی، آمریکا، کانادا و استرالیا و ۴۰ رای ممتنع با شکست مواجه شده بود.

 بیانیه وزرای مجمع عالی‌رتبه‌ سیاسی پس از کسب موافقت کشورهای شرکت‌کننده در این مجمع، باید به تصویب نشست عالی اکوسوک برسد.

اجلاس مجمع عالی‌رتبه سیاسی شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد، جمعه شب به وقت محلی، با برگزاری نشست عالی اکوسوک و تصویب بیانیه‌ وزرا، در مقر سازمان ملل در نیویورک به کار خود پایان داد.

هنگام تصویب بیانیه وزرای اجلاس مجمع عالی‌رتبه سیاسی، رئیس گروه ۷۷ بعلاوه چین، به نمایندگی از نزدیک به ۱۴۰ کشور عضو این گروه، در سخنانی مخالفت شدید گروه ۷۷ را با وضع قوانین و مقررات داخلی با آثار فرامرزی و نیز اتخاذ اقدامات قهرآمیز یکجانبه‌ اقتصادی به هر نحوی از انحاء از جمله به شکل تحریم‌های یکجانبه، اعلام و خواستار اقدام فوری جامعه‌ بین‌المللی برای رفع سریع اینگونه اقدامات شد.

علی حاجیلاری رایزن نمایندگی ایران در سازمان ملل هنگام تصویب بیانیه وزرای اجلاس مزبور، با تاکید مجدد بر مواضع اعلام شده توسط رئیس گروه ۷۷ بعلاوه‌ چین درخصوص رد قاطعانه‌ اقدامات قهرآمیز یکجانبه، اینگونه اقدامات را نامشروع، غیرقانونی، توجیه‌ناپذیر و مغایر منشور ملل متحد و اصول حقوق بین‌الملل دانست.

نماینده ایران در این نشست افزود: چنین اقداماتی که به شکل هشدار دهنده‌ای تشدید شده‌اند، ملت‌ها را از حقوق مسلم بشری خود ازجمله حق توسعه محروم می‌کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین مخالفت قاطع و قوی با این اقدامات باید در تمام  اسناد مرتبط با توسعه در سازمان ملل منعکس شود و مورد تاکید و اجماع همه‌ اعضای مسئول جامعه‌ بین‌المللی قرار گیرد.

مجمع عالیرتبه سیاسی شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد از سال ۲۰۱۲ و براساس سند پایانی کنفرانس سازمان ملل برای توسعه‌ پایدار موسوم به Rio+۲۰ تاسیس و جایگزین کمیسیون توسعه پایدار شد که از آن زمان تا کنون، همه‌ساله در مقر سازمان ملل در نیویورک، تشکیل جلسه می‌دهد.

مهمترین کارکرد این مجمع، ایجاد بستری برای گفتگو و ارائه‌ تجربیات کشورها در حوزه‌ توسعه و ارتقای همکاری و هماهنگی در چارچوب نظام سازمان ملل متحد پیرامون سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای کشورها است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید