بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی کرونا در اوج موج پنجم

کدخبر: ۴۲۶۹۰۹
آنطور که وزارت بهداشت اعلام کرده از دیروز تا امروز ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵ هزار و ۱۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۲۵ نفر از آنها بستری شدند.
بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی کرونا در اوج موج پنجم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، این روزها که در اوج موج پنجم کرونا در کشور به سر می‌بریم مردم بیشتر از هر زمان دیگری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا بی توجه شده‌اند.

امروز خبر مهمی درباره کاهش روند ابتلای شهروندان به کرونا از قله ۲۴ هزار نفری به سمت ۱۵ هزار ابتلا در روز منتشر شد. این خبر از آن رو دارای اهمیت است که نشان می دهد احتمالا شیب مرگ و میر این بیماری در روزهای آینده به سمت سراشیبی خواهد رفت.

آنطور که وزارت بهداشت اعلام کرده از دیروز تا امروز ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵ هزار و ۱۳۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۷۲۵ نفر از آنها بستری شدند.

وزارت بهداشت در گزارش روز شنبه ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۰، آمار مبتلایان و فوتی های کرونایی در شبانه روز گذشته را اعلام کرد که بر همین اساس، ۱۵ هزار و ۱۳۹ بیمار جدید شناسایی و ۱۷۵ نفر دیگر فوت شدند . مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۵۰۱ هزار و ۷۹ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان به ۸۶ هزار و ۹۶۶ نفر رسید. تا کنون سه میلیون ۱۱۸ هزار و ۳۴۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. چهار هزار و ۲۳۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۲۴ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۴۴۳ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۱۶۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

خبر مهم دیگر صدور دستور رئیس جمهور منتخب برای ریشه کنی کرونا تا پیش از پاییز و زمستان است. رئیسی در نشست با مسوولان و کارشناسان حوزه واکسن کرونا گفت: باید نسبت به واکسن تولید داخل، تشویق و حمایت‌های لازم ملاک عمل قرار بگیرد. مبارزه با بیماری کرونا باید بدون معطلی و بی‌وقفه پیگیری شود . دولت اختصاص اعتبارات و بودجه برای واکسیناسیون عمومی را در اولویت قرار می‌دهد.

همچنین امروز رئیس جمهور حسن روحانی در ستاد ملی کرونا گفت: اگر در آینده تمام کشور هم واکسینه شوند؛ ولی کشورهای اطراف ما درگیر کرونا باشند، باز هم ممکن است کرونا وارد کشور شود. لذا باید حتی پس از واکسیناسیون هم پروتکلها رعایت شود .

این توصیه در حالی اعلام شد که مسولان وزارت بهداشت می گویند رعایت پروتکلها تا حد ۴۸ درصد پایین آمده و خطر افزایش ابتلای بیشتر مردم به بیماری کرونا وجود دارد چون سویه ویروس دلتا که بسیار مسری است در استانها شایع شده است.

اخبار مربوط به واکسیناسیون هم طبق معمول جزو اخبار مورد توجه حوزه بیماری کروناست. امروز دریادار فدوی گفت: با تولید واکسن کرونا از سوی دانشگاه بقیه‌الله، پس از بی‌نیازی کشورمان، واکسن نورا را در اختیار مردم دیگر کشورها خواهیم گذاشت .

همچنین شرایط تغذیه ای اشخاصی که واکسن کرونا دریافت می کنند از جمله اخبار این حوزه بود. در این رابطه رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تغذیه را عامل مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دانست و تاکید کرد: افراد هنگام مراجعه برای تزریق واکسن نباید ناشتا باشند.

امروز همینطور رییس ستاد اجرایی فرمان امام درباره برخی حواشی فضای مجازی درخصوص تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا سخن گفت. مخبر گفت: خط تولید واکسن کوو ایران برکت به هیچ وجه مشکلی ندارد و به صورت شبانه‌روزی درحال تولید واکسن است و شایعات درخصوص کمبود مواد اولیه‌ی واکسن هم کاملا کذب و بی‌اساس است .

مخبر افزود: در عرض یک‌ماه پس از صدور مجوز تزریق عمومی واکسن از سوی وزارت بهداشت، بیش از ۳ میلیون دوز واکسن برکت را در خط اول شفافارمد تولید کردیم که این واکسن‌ها به صورت هفتگی بعد از تست کنترل کیفیت درحال تحویل به وزارت بهداشت هستند.

بی‌توجهی عمومی به پروتکل‌های بهداشتی کرونا در اوج موج پنجم

وی عنوان کرد: تا پایان این هفته نیز حدود ۹۰۰ هزار دوز دیگر از واکسن برکت را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام از آماده شدن خط دوم تولید واکسن در کارخانه شفافارمد خبر داد و افزود: این خط در حال گذراندن تست‌های نهایی است و با راه‌اندازی آن از اوایل مرداد، هفته‌ای بیش از ۲ میلیون دوز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد .

وی در ادامه گفت: همچنین خط سوم تولید واکسن نیز تا پایان مردادماه راه‌اندازی می‌شود که می‌تواند هفته‌ای ۶ میلیون دوز واکسن تولید کند و همانطور که وعده دادیم تا پایان شهریورماه حداقل ۵۰ میلیون دوز واکسن کوو ایران برکت تولید خواهیم کرد .

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن توصیف  وضعیت کرونا در کشور به صورت «فاجعه» گفت: واکسن کوبرکت تا سه هفته آینده به تولید انبوه می رسد .

بی‌توجهی عمومی به پروتکل‌های بهداشتی کرونا در اوج موج پنجم

این  متخصص بیماری‌های عفونی گفت: متاسفانه عده ای این صحبت غلط و غیرعلمی را در فضای مجازی دامن می زنند، که پایه واکسن کوبرکت، سینوفارم چینی است. درصورتی که پلتفرم واکسن کوبرکت ویروس ضعیف شده است و تمام مراحل صفر تا صد آن درکشور و بر روی داوطلب اردبیلی انجام شده است و تمام مراحل آن بر روی داوطلبان کشور انجام شده است و خوشبختانه میزان اثربخشی این واکسن از سینوفارم هم بیشتر است .

امروز همچنین سرپرست سازمان امور دانشجویان گفت: در صورت واکسیناسیون دانشجویان علیه کرونا ، خوابگاه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی در اختیار آنها قرار می گیرد.

خبر مهم دیگر را معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان داد. دکتر طباطبایی از آغاز واکسیناسیون گروه سنی ۴۵ سال در سیستان و بلوچستان خبر داد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید