بعد از واکسن کرونا این داروها را نخورید

کدخبر: ۴۲۶۹۴۵
مصرف برخی داروها که مسئول سرکوب سیستم ایمنی هستند، می‌تواند تا حدودی تاثیر واکسن کرونا را در افراد کاهش دهد.
بعد از واکسن کرونا این داروها را نخورید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت‌نیوز، محققان پزشکی دانشگاه میشیگان دریافتند که تقریبا ۳ درصد از بیمه شدگان بزرگسال زیر سن ۶۵ سال در آمریکا داروهایی را مصرف می‌کنند که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند. این مساله مهم است زیرا مصرف این داروها ممکن است خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر کووید ۱۹ را افزایش دهد. همچنین شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد این داروها ممکن است اثربخشی واکسیناسیون Covid-19 را نیز کاهش دهند
چه داروهایی سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند؟
دکتر والاس، نویسنده اصلی یک تحقیق در این زمینه و روماتولوژیست در مرکز پزشکی میشیگان در این خصوص گفت: داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی معمولا برای درمان بیماری‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پاسخ ایمنی نامناسب  در بدن وجود دارد و پتانسیلی برای آسیب رساندن به بخش‌های خاصی از بدن خود بیمار است. نمونه هایی از این نوع شرایط شامل بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس است؛ جایی که سیستم ایمنی بدن برای بخش‌های خاصی از بدن خود بیمار، مانند مفاصل، به عنوان یک تهدید عمل می‌کند.
هنگامی که سیستم ایمنی بیمار شروع به حمله به این قسمت‌های بدن می کند، می تواند باعث آسیب شود. داروهای سرکوب کننده ایمنی را برای محدود کردن این حمله به بافت‌های خود بیمار استفاده می‌کنند.
دکتر والاس افزود: یکی دیگر از مواردی که ممکن است مردم از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کنند، پس از دریافت پیوند عضو می‌باشد. در این موارد، داروها برای جلوگیری از پس‌زدن سیستم ایمنی بدن و تشخیص ارگان پیوندشده به عنوان مهاجم و حمله به آن استفاده می شود.  علاوه بر این، انواع خاصی از شیمی‌درمانی‌ها که برای نابودی سلول‌های سرطانی استفاده می شود، می‌تواند اثر جانبی مانند سرکوب سیستم ایمنی داشته باشد.  اکثر این داروهای سرکوب‌کننده ایمنی برای افرادی که شرایط مزمن ندارند، استفاده نمی شود.
 با این حال، یک نوع از داروهای سرکوب کننده ایمنی که بسیار معمول استفاده می شود، استروئید است. استروئیدها شامل داروهایی مانند پردنیزون و دگزامتازون هستند. این داروها ممکن است در کوتاه مدت برای درمان مشکلاتی مانند بثورات آلرژیک، برونشیت و عفونت‌های سینوسی تجویز شود.
دکتر والاس در این خصوص توضیح داد: "این یک مشکل است"، زیرا استروئیدها سیستم ایمنی را تا حد زیادی سرکوب می کنند. حتی دوره های کوتاه و دوز کم استروئیدها می توانند خطر ابتلا به عفونت در افراد را افزایش داده و پاسخ بدن آنها به واکسن‌هایی نظیر مانند واکسن کرونا کاهش دهند.
در بخش دیگری از اظهارات والاس آمده است: واکسن‌ها به سیستم ایمنی بدن شما می‌اموزند تا تهدیدی خاص را بشناسند و بتوانند در صورت روبرویی با آن تهدید، به طور مناسب پاسخ دهند. با این حال، داروهای سرکوب‌کننده ایمنی با کاهش توانایی سیستم ایمنی بدن شما در شناخت و مبارزه با تهدید کار می کنند. این سرکوب در درمان مشکلات خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید مفید است، جایی که واکنش ایمنی نامطلوب رخ می دهد.  این احتمال وجود دارد که افرادی که از این داروها مصرف می کنند پاسخ کندتر و ضعیف‌تری به واکسن کرونا می‌دهند.
چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد؟
کارشناسان معتقدند ممکن است استراتژی‌هایی وجود داشته باشد که ما با استفاده از آنها بتوانیم مشکل ایجاد شده توسط سیستم ایمنی را حل و فصل کنیم. والاس پیشنهاد می‌کند که یکی از این راهکارها میتواند شامل قطع مصرف دارو در اطراف زمان  واکسیناسیون باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید