اعتراف امارات/هدف ابوظبی از انتشار این اعلامیه چیست؟

کدخبر: ۴۲۷۱۵۵
عربستان همراه با امارات، بحرین، سودان، مصر و کویت در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلاف به اصطلاح عربی تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما ظرف بیش از پنج سال گذشته سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند.
اعتراف امارات/هدف ابوظبی از انتشار این اعلامیه چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، امارات در حالی بارها در مواضع اعلامی خود مدعی خروج نیروهای نظامی این کشور از جنگ یمن شده است که وزارت دفاع این کشور در حساب کاربری توئیتر خود به ادامه حضور نظامیان اماراتی در کنار نظامیان ائتلاف در جنگ یمن اعتراف کرد.

آژانس مطبوعات یمن امروز (یکشنبه) اضافه کرد که وزارت دفاع امارات در توئیتی از بازدید سرتیپ «صالح العامری»  فرمانده عملیات مشترک از نیروهای هوایی شرکت کننده در عملیات ائتلاف در عربستان سعودی  و اطلاع از وظایف انجام شده توسط نیروهای اماراتی که در ائتلاف جنگ با یمن حضور دارند، خبر داد. 

بیانیه وزارت دفاع امارات همزمان با اعلام خبرگزاری عربستان (واس) مبنی بر برگزاری یک نشست نظامی بین امارات و عربستان برای عملیات نظامی مشترک در یمن، منتشر شد.  وقتی امارات اعتراف می‌کند؛هدف ابوظبی از انتشار این اعلامیه چیست؟/عکس

رسانه‌های رسمی امارات طی سال‌های  ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به منظور ترویج روند خروج کامل نیروهای این کشور از کاهش حضور نظامیان امارات در یمن حمایت کردند. 

سال گذشته خبر خروج نیروهای امارات از یمن پس از تشدید قابل ملاحظه حملات هوایی و موشکی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به تاسیسات سعودی در عمق خاک عربستان که با هدف متوقف کردن تجاوزات ائتلاف انجام شد، انتشار یافت.  

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در سپتامبر سال ۲۰۱۹ در بیانیه مطبوعاتی گفت که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اهدافی را در ابوظبی و دبی زیر نظر گرفته‌اند. همچنین «عبدالملک بدرالدین الحوثی » رهبر انقلاب یمن در اظهاراتی که در فوریه ۲۰۲۰ از تلویزیون المسیره پخش شد، برای هدف قرارگرفتن اهدافی در امارات به مقامات ابوظبی هشدار داد.  

پس از آن امارات جدی بودن این هشدارها را احساس کرد و باعث شد تا این کشور عقب نشینی خود از خاک یمن را به عنوان اقدامی برای حفاظت در برابر خشم نیروهای مسلح یمن اعلام کند.  

آژانس مطبوعات یمن اضافه کرد: اما اکنون امارات دوباره قصد حضور مداوم نظامی در خاک یمن دارد که نشان دهنده وضعیت آشفته رژیم امارات است. 

ناظران سیاسی بر این باورند که اعلامیه اخیر وزارت دفاع امارات درباره مشارکت دوباره در چارچوب ائتلافی که به مدت هفت سال علیه یمن جنگ کرده است، می‌تواند در دو نکته خلاصه شود:  اولین نکته این است که این اعلامیه با هدف جلوگیری از افزایش تنش با عربستان در پی اختلافات اخیر بین ابوظبی و ریاض که به دلیل افزایش تولید نفت در اوپک به وجود آمده است و جلوگیری از اجرای تصمیم عربستان برای منع ورود کالاهای اماراتی منتشر شده است. 

دومین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد اینکه اعلامیه وزارت دفاع امارات پس از عادی‌سازی روابط بین امارات و رژیم اسرائیلی و امضای توافق نامه‌های نظامی بین آن‌ها که شامل تامین سامانه‌های دفاعی امارات  از جمله گنبد آهنین است، منتشر شده و ابوظبی با این خیال که از حمایت رژیم صهیونیستی برخوردار خواهد شد دوباره بالهای خود را برای بقا در عملیات نظامی علیه مردم یمن گشوده است. 

از سوی دیگر امروز (یکشنبه) منابع خبری منطقه از تصمیم محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور برای سفر به عربستان به منظور حل اختلافات کشورش با سعودی ها خبر دادند.

قرار است در سفر ولیعهد ابوظبی به عربستان ، دو طرف تحولات اوضاع در یمن و راهکارهای اجرای توافق ریاض میان طرف های درگیر در یمن را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند. دولت غیرقانونی و در تبعید عبدربه منصور هادی دولت امارات را به کارشکنی در اجرای توافق ریاض و همچنین هر گونه تلاش در جهت پایان دادن به جنگ در یمن متهم می کند.

عربستان همراه با امارات، بحرین، سودان، مصر و کویت در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلاف به اصطلاح عربی تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما ظرف بیش از پنج سال گذشته سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند.  

امارات در روز ششم فروردین سال ۱۳۹۴ به ائتلاف نظامی عربستان علیه یمن پیوست و پس از پنج سال حضور اعلام کرد که از آن خارج شده است.

از زمان حمله نظامی نیروهای ائتلاف به فرماندهی عربستان هزاران شهروند یمن که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان بودند، بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های سعودی جان خود را از دست داده‌اند.  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید