پنتاگون هشدار داد؛

احتمال جنگ میان قدرت‌های جهانی

کدخبر: ۴۲۷۱۸۵
پنتاگون به مناسبت تأسیس فرماندهی جدید وضد روسی ناتو، نسبت به احتمال وقوع جنگی جهانی میان قدرت‌ها هشدار داد.
احتمال جنگ میان قدرت‌های جهانی
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در اظهاراتی به مناسبت تأسیس فرماندهی جدید وضد روسی ناتو، نسبت به احتمال وقوع جنگی جهانی میان قدرت‌ها هشدار داد.

این مقام ارشد آمریکایی در سخنرانی خود در مراسم تحلیف فرماندهی جدید «نیرو‌های مشترک ناتو نورفک» خواستار جلوگیری اتحاد غربی ناتو از وقوع چنین جنگی شد.

این فرماندهی یک عملیات مشترک ضد روسیه ازسوی ناتو است. به گفته میلی اگر جنگی در این میان اتفاق افتد، مأموریت این فرماندهیِ ناتو «نبرد در اقیانوس اطلس» خواهد بود.

او در بخشی از سخنانش گفت: «من اکنون به شما می‌گویم که بقای ناتو، و موفقیت یا عدم موفقیت آن در جنگ‌های آتی اروپا به شکست و عدم شکست فرماندهی جدیدِ این سازمان بستگی دارد. در حال حاضر جهان به یک دوره بی‌ثباتی بالقوه وارد می‌شود، زیرا برخی کشورها، و به وضوح گروه‌های تروریستی به‌دنبال تضعیف نظم جهانی و به چالش کشیدن آن هستند. آن‌ها همچنین در نظر دارند همکاری و امنیت جمعی در جهان را به چالش کشیده و تضعیف کنند.»

میلی در بخشی از سخنان خود به جنگ جهانی اول و دوم اشاره کرد و با خونین خواندن آن‌ها تخمین زد که حدود ۱۵۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان در این دو جنگ جان خود را از دست داده‌اند. او سپس اعلام کرد که سازمان ناتو، که نزدیک به ۷ دهه درحال فعالیت است، با هدف ممانعت از چنین فجایایی بنا شد، و اکنون "نیرو‌های مشترک ناتو نورفک" دقیقا برای همین هدف درحالِ حاضر جهان تأسیس شده است.

همچنین میلی در سخنرانی خود از سازمان ناتو خواست تا خود را با «تغییرات ویژگی‌های جنگی» سازگار کند، برای این منظور با تکنولوژی‌های جدید و استراتژی‌های آمریکا آشنا شود و برتری نظامی خود نسبت به دشمن فرضی را افزایش دهد.

به تازگی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، و «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه این کشور، نیز درباره این نظم جهانی پس از جنگ جهانی دوم صحبت کردند، اما آن‌ها آمریکا و متحدانش را عامل اصلی زیر سوال بردن نقش روسیه در پیروزی دانستند و گفتند آن‌ها در نظر دارند تا مرز‌های ناتو را تا روسیه گسترش دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید