مدیر حوزه های علمیه:خروج آمریکا از افغانستان ظالمانه است

کدخبر: ۴۲۷۲۰۶
مدیرحوزه‌های علمیه با بیان اینکه ورود آمریکایی‌ها به‌افغانستان ظالمانه، بی‌حساب و به‌ضرر ملت افغانستان بوده است گفت: آمریکایی‌ها طراحی‌هایی که برای خروج‌شان کرده‌اند نیز شیطانی است، امروز آمریکا شکست خورده و تلاش می‌کند، اهداف و مطامع خود را با طراحی‌هایی که دارد حفظ کند.
مدیر حوزه های علمیه:خروج آمریکا از افغانستان ظالمانه است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی در جلسه شورای معاونان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در سخنانی با اشاره به‌وضعیت امروز افغانستان و اتفاق‌هایی  که در این کشور می‌گذرد و ابراز نگرانی مراجع تقلید از وضعیت پیش آمده، افزود: افغانستان همیشه در مقابل هجمه‌های مختلف مقاوم، صبور و شکیبا ایستاده است و در دوره اخیر آن چه اتفاق  افتاد از دخالت‌های بعضی از همسایگان و ورود برخی از گروه‌های تندرو و خشن و برخی مسائل داخلی افغانستان، موجب شد آمریکایی‌ها بهانه پیدا کرده و در این کشور حضور نظامی داشته باشند.

وی شکست آمریکا در این کشور و آگاهی مردم از خیانت آمریکا را مورد توجه قرار داد و گفت:‌ وقتی آمریکا فهمید در رسیدن به‌اهداف خود شکست  خورده است، اعلام خروج کرد.

مدیر حوزه‌ها، ورود آمریکایی‌ها به افغانستان را ظالمانه، بی‌حساب و به‌ضرر ملت افغانستان برشمرد و بسان داشت:‌ آمریکایی‌ها طراحی‌هایی که برای خروج شان کرده‌اند نیز شیطانی است، امروز  آمریکا شکست خورده و تلاش می‌کند، اهداف و مطامع خود را با طراحی‌هایی که دارد حفظ کند.

 عضو خبرگان رهبری با بیان این که خشونت‌های ظالمانه که گروه‌های تندرو مانند داعش به‌آن دست می زنند، محکوم هستند، تصریح کرد: معتقد هستیم که باید سرنوشت افغانستان مانند همه کشورهای اسلامی به‌دست مردم خود رقم بخورد و حقوق همه مردم و اقلیت‌های دینی مذهبی حفظ شود.

امام جمعه موقت قم تاکید کرد:‌ اعتقاد ما بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی این است که سرنوشت کشورها باید به‌دست خود مردم تعیین شود و وحدت اسلامی و همبستگی و حفظ منافع ملت‌ها و کشورهای اسلامی جزو گفتمان انقلاب اسلامی است.

اعرافی با تاکید بر این‌که پیام انقلاب اسلامی این است که آمریکا باید از همه منطقه خارج شود، گفت: پس از خروج آمریکا از منطقه و همه کشورهای اسلامی، باید اداره کشورها به‌دست خود مردم و آراء آنان و با همبستگی اسلامی انجام شود.

 مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به‌نگرانی مراجع تقلید و علما از وضعیت پیش آمده در افغانستان اشاره کرد و گفت: مراجع نیز ابراز نگرانی کردند که مبادا بار دیگر در آن کشور گروه‌های بی‌منطق، ناصواب  و با تعصب‌های مذهبی و برخلاف اصول اسلامی، تعالیم دینی و سنت رسول خدا (ص) و سیره اهل بیت فعال شوند.

وی با بیان این‌که، این نگرانی را ما نیز از طرف مراجع، اعلام می کنیم، گفت: حوزه‌های علمیه در کنار علمای اَعلام افغانستان از همه مذاهب و کشورهای اسلامی قرار دارد و در کنار مردم شریف افغانستان و گروه‌ها، طبقه‌های مختلف، پیروان همه مذاهب اسلامی ایستاده است و بر همبستگی و وحدت و هم گرایی امت اسلام تاکید دارد.

اعرافی با ابراز تاسف از مشکل‌ها و معضل‌های اقتصادی و عقب‌ماندگی‌های‌افغانستان، افزود: همه ما این دغدغه را داریم که این کشور با این همه ذخایر و معادن در این فقر مطلق و گرفتاری قرار دارد، واقعا جای این است که انسان خون گریه کند، در سفرهایی که به‌افغانستان داشتم با همه وجودم می‌سوختم که این کشور با وجود انسان‌های با استعداد، خلاق و منابع مادی در این دشواری و ناامنی باشد.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که علمای افغانستان یکی از بهترین جلوه‌های وحدت و همگرایی را دارند و این همگرایی در جهان اسلام  کم نظیر است، بیان داشت: امیدوارم ملت، علمای اعلام، جوانان، احزاب،گروه‌ها و مذاهب مختلف در افغانستان موقعیت را بشناسند، تلاش کنند و آمریکایی‌ها را از کشورشان بیرون بریزند و راه را برای کشوری مستقل، آزاد و دارای حکومت و نظام اسلامی، مبتنی بر آرای مردم باز کنند.

وی در پایان با درود بر صبر و شکیبایی مردم افغانستان تاکید کرد: حوزه‌های علمیه از مسئولان کشورهای اسلامی، منطقه‌ای، دولت‌های همسایه و نهادهای بین المللی به‌ویژه جمهوری اسلامی درخواست دارد، افغانستان را حمایت، و زمینه لازم را ایجاد کنند تا مردم با آرا مبتنی بر اعتقادها، پایه‌های فرهنگ و سنت خود، حکومت خود را شکل دهند و جلوی نفوذ افراد داعشی و خونریز و بی‌رحم را بگیرند.  

گروه طالبان از چند ماه پیش در افغانستان شروع به‌پیشروی کرده و اکنون نیز مدعی است که بیش از ۸۰ شهرستان از مجموع ۴۲۱ شهرستان افغانستان را تحت کنترل خود درآورده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید