از سوی یک ویروس شناش مطرح شد

دلیل تبدیل شدن کرونا به تهدید جهانی

کدخبر: ۴۲۷۹۵۳
تنها یک جهش ویروس کرونا را به تهدیدی جهانی تبدیل کرد.
دلیل تبدیل شدن کرونا به تهدید جهانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از آنا ؛ یک مطالعه جدید نشان می‌دهد یک تغییر اساسی توانسته است ویروس کرونا را در مسیر آلوده‌سازی بشر قرار دهد.

ویروس کرونا که یک بیماری خفاش پنداشته می‌شود، از حدود ۲ سال پیش تاکنون زندگی ساکنان زمین را دستخوش تغییر قرار داده است. اینکه چگونه یک جهش ما را به اینجا رسانده، موضوع بسیاری از تحقیقات و مطالعات است. ممکن است یک تغییر در پروتئین اصلی ویروس به کرونا کمک کند تا از حیوانات به انسان جهش پیدا کند و ویروس را به صورت فعلی درآورد.

به نظر می‌رسد که این جهش به پروتئین سنبله ویروس کمک می‌کند تا به شدت در نسخه انسانی پروتئین میزبان یعنی ACE۲ که ویروس کرونا از آن برای ورود و آلوده کردن سلول استفاده می‌کند قفل شود. آیا چنین طراحی تصادفی است؟ هنوز مشخص نیست. محققان به تازگی مقاله‌ای را نشریه سِل منتشر کرده‌اند که از توانایی قفل شدن ویروس جهش‌یافته بر سلول‌های انسانی پرده برمی‌دارد. موضوعی که از هر جنبه‌ای در بیماری کووید-۱۹ قابل توجه است. علاوه بر این، ویروس جهش‌یافته در مقایسه با سویه‌های قبلی توانایی رشد پیش‌رونده در سلول‌های ریه انسان را داراست.

جیمز وگر-لوکارلی (James Weger-Lucarelli) ویروس‌شناس در ویرجینیاتِک می‌گوید: «فکر نمی‌کنم بدون این جهش، امکان داشت همه‌گیری به این صورتی که الان اتفاق افتاده هرگز رخ می‌داد.» او معتقد است جهش‌های مختلف ویروس می‌توانست گسترش کمتری داشته باشد، اما این سویه خاص به این صورت بود که راحت تکثیر شود و بدن را آلوده کند.

اینکه ویروس کرونا دقیقاً از کجا نشئت گرفته هنوز هم یک معما است و محققان در تلاشند آن را کشف کنند. وگر-لوکارلی گمان می‌کند کشف اینکه ویروس حیوانی چگونه توانایی آلوده کردن انسان را پیدا کرده است مهمترین مسئله است. او می‌گوید: «با دانستن این موضوع حتماً می‌توانیم در آینده با روش‌هایی مانند استفاده از داروهای ضد ویروس یا واکسن از تکرار چنین همه‌گیری جلوگیری کنیم.»

اندرو دوکسی(Andrew Doxey)، زیست شناس محاسباتی از دانشگاه واترلو کانادا که در این مطالعه مشارکت نداشته است نیز می‌گوید: «این اتفاق می‌تواند به طور بالقوه یکی از تغییرات متعددی باشد که جهش ویروس از حیوانات به انسان را ممکن ساخته است، اما این لزوماً تنها جهش نیست.»

سازمان بهداشت جهانی اخیراً اعلام کرد که در رابطه با اعلام اینکه ویروس کرونای جدید آزمایشگاهی نبوده شتابزده عمل کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید