در اسفند 99 و فروردین 1400؛

تعداد شهرستان های نارنجی و قرمزاز 63 به 386 شهرستان رسید

کدخبر: ۴۲۸۳۴۷
حداکثر تعداد مبتلایان روزانه در قله‌های اول، دوم و سوم بیماری به ترتیب 3100 نفر، 3500 نفر و 14 هزار نفر بوده است، ولی در قله چهارم بیماری از مرز 25 هزار نفر روزانه عبور کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران؛  کشور موج پنجم کرونا را هم به چشم داد و آمار مبتلایان و فوت شدگان روز به روز بیشتر می‌شود. حالا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی وضعیت بروز و شیوع موج چهارم کووید- 19 در کشور پرداخته است.

طبق این گزارش، بعد از گذشت بالغ بر یک سال از بروز کرونا در ایران و پشت سر گذاشتن سه قله، این بیماری به طور نسبی به کنترل درآمد. با وجود این بعدازاین مدت و تجربیات زیادی که در زمینه روش‌های مقابله با گسترش بیماری در ایران و دنیا کسب شده است کشور با قله دیگری از بیماری مواجه شد که شدیدتر از قله‌های قبلی هم هست. مجموع‌های از عوامل، ازجمله نزدیک شدن به سال جدید (سال 140) و متعاقب آن خریدهای عید، سفرهای نوروزی و همچنین شیوع ویروس انگلیسی در کشور و کاهش رعایت پروتکل‌ها، زمینه جهش مجدد موارد ابتلا به بیماری را ایجاد کرد.

البته برای جلوگیری از گسترش بیماری، دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا اقدام‌هایی را نیز انجام داد و مصوباتی نیز ابلاغ شد، ولی به نظر می‌رسد که تصمیمات اتخاذ شده به‌اندازه کافی در مقابله با بیماری کارآمد نبودند. به عبارتی تصمیمات و اقدام‌های مقابله با کرونا در این مرحله از بیماری با نقاط ضعفی مواجه بودند. از اهم ضعف‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: «عدم اتخاذ تصمیمات قاطعانه که باعث شد تا فرصت طلایی نوروز برای اجرای اقدامات اثربخش از دست برود» ، «تصمیم‌گیری نابهنگام ازجمله در خصوص ممنوعیت مسافرت‌ها و محدودیت کسب‌وکارها»، «ضعف حمایت‌های اجتماعی و اقتصادی و فقدان سازوکارهای مناسب اجرایی و نظارتی برای اعمال محدودیت‌ها»، «تأخیر در بستن مرزهای کشور» ، «چندصدایی و تناقض‌گویی مسئولان در خصوص وضعیت بیماری در کشور» ،«رویکرد مبتنی بر توصیه و تمنا در خصوص فاصله‌گذاری اجتماعی به‌جای تصمیمات دارای ضمانت اجرایی». البته علاوه بر این نقاط ضعف، موضوع مقابله با این بیماری در کشور با اشکالات دیگری ازجمله: «ترکیب ناقص و فرایندهای تصمیم‌گیری انحصاری در ستاد ملی مقابله با کرونا»، «ظرفیت پایین تست گیری» و «فرایند کند واکسیناسیون» نیز مواجه است.

 موج چهارم از کجا شروع شد؟

براساس آمار منتشر شده، تا تاریخ 28 فروردین‌ماه 1400 در کشور حدود دو میلیون و دویست هزار نفر به کووید19 مبتلا شدند و بالغ بر 66 هزار نفر نیز بر اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند. روند بروز بیماری از اسفندماه 1399 نشان می‌دهد که موارد جدید بیماری در نیمه دوم ماه مذکور نسبت به نیمه اول آن حدود 3.7 درصد کاهش پیدا کرده و از 114965 نفر به 110612 نفر کاهش‌یافته است، ولی در نیمه اول فروردین‌ماه 1400 با رشد 7 درصدی نسبت به نیمه دوم اسفندماه 1399، به 118609 نفر رسیده است.

میزان ابتلا در نیمه دوم فروردین‌ماه با یک جهش 116 درصدی مواجه شد، به‌طوری که به 256336 نفر افزایش یافت. موارد مرگ ناشی از بیماری نیز به ترتیب در نیمه اول و دوم اسفندماه 1399 ،1167 و 1061 نفر و درواقع کاهشی بوده، ولی در نیمه دوم فروردین‌ماه 1400(15-26 فروردین) نسبت به نیمه اول ماه مذکور حدود 130 درصد افزایش و از 1173 نفر به 2694 نفر افزایش‌یافته است. تعداد مرگ‌ومیر در نیمه اول فروردین‌ماه 1400 نسبت به نیمه دوم اسفندماه 1399 نیز حدود 11 درصد افزایش داشته است.

تعداد مبتلایان روزانه در قله چهارم بیماری به‌شدت افزایش پیدا کرده است و درحالی که هنوز به قله نرسیده است چندبرابر بیشتر از قله‌های اولیه ابتلاست. بدین صورت که حداکثر تعداد مبتلایان روزانه در قله‌های اول، دوم و سوم بیماری به ترتیب 3100 نفر، 3500 نفر و 14 هزار نفر بوده است، ولی در قله چهارم بیماری از مرز 25 هزار نفر روزانه عبور کرده است.

استان‌های کشور از نظر وضعیت ابتلای جمعیت به بیماری، در چهار دسته رنگ‌بندی قرمز (خیلی پرخطر) نارنجی (پرخطر)، زرد (خطر متوسط) و آبی (کم‌خطر) قرار گرفته‌اند. در وضعیت زرد، مشاغل سطح 4 تعطیل می‌شوند، در وضعیت نارنجی مشاغل سطح 4 و 3 و در وضعیت قرمز همه مشاغل، به‌جز مشاغل ضروری سطح 1 تعطیل می‌شوند. همچنین خروج خودروهای بومی از شهرستان‌های نارنجی و قرمز و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان‌های نارنجی و قرمز ممنوع شدند. مجموع شهرستان‌های نارنجی و قرمز در طول ماه‌های اسفند 1399 و فروردین 1400، از 63 شهرستان به 386 شهرستان افزایش‌یافته‌اند.

وضعیت بیماری در ایران در مقایسه با دنیا نشان می‌دهد تا تاریخ 4 اردیبهشت‌ماه 1400 ایران در بین 14 کشور اول از لحاظ میزان ابتلا به کووید-19 و در میان کشورهای با بیشترین مبتلا، از نظر ابتلا به‌ازای هر 1 میلیون نفر در رتبه یازدهم قرار گرفته است. این در حالی است که از نظر ابتلا در یک هفته منتهی به تاریخ فوق یعنی از روز 29 فروردین تا چهارم اردیبهشت‌ماه 1400 در بین هفت کشور اول دنیا قرار گرفته است. ضمناً گرچه مجموع مبتلایان کشورهای روسیه، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، آرژانتین، کلمبیا و لهستان از ایران بیشتر هستند، ولی در هفته منتهی به 4 اردیبهشت‌ماه تعداد موارد جدید در ایران از این کشورها بیشتر بوده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید