برای بازگرداندن دیپلمات‌ها و خبرنگار ربوده‌شده در بیروت

ایران از سازمان ملل درخواست مساعدت کرد

کدخبر: ۴۲۹۴۷۲
زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت در خصوص تحولات خاورمیانه از جمله فلسطین سخنانی را ایراد کرد و در بخشی از آن، خواستار مساعدت سازمان ملل در بازگرداندن دیپلمات‌ها و خبرنگار ربوده‌شده در بیروت شد.
ایران از سازمان ملل درخواست مساعدت کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، متن کامل این سخنان به شرح زیر است:

از جلسه قبلی شورای امنیت تاکنون وضعیت فلسطین به دلیل سیاست های غیرقانونی و اقدامات وحشیانه رژیم اسرائیل از جمله هتک حرمت مسجدالاقصی، مصادره، تخریب و تصرف خانه های فلسطینیان و همچنین کشتار و زخمی کردن هزاران فلسطینی در کرانه غربی و نوار غزه توسط نیروهای اشغالگر به شدت وخیم شده است. مثلاً فقط در جنگ وحشیانه و تمام عیار ۱۱ روزه غزه در ماه می ۲۰۲۱، نیروهای اسرائیلی ۲۵۶ فلسطینی از جمله ۶۶ کودک و ۴۰ زن را کشتند که شامل ۱۳ نفر از اعضای یک خانواده از جمله یک طفل شش ماهه بود که زیر آوار خانه خود مدفون شدند.

بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، در جریان حملات به غزه تقریباً ۲۰۰۰ فلسطینی شامل بیش از ۶۰۰ کودک و ۴۰۰ زن نیز مجروح شدند که برخی از آنها ممکن است به معلولیت دائمی دچار شوند.

بعلاوه، طبق اعلام دبیرکل سازمان ملل، از اول آوریل ۲۰۲۰ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۱، نیروهای نظامی و امنیتی اسرائیل ۲۱ فلسطینی از جمله ۶ پسر را کشته و ۱۶۶۲ فلسطینی دیگر از جمله ۱۸۵ کودک (۷ دختر و ۱۷۸ پسر) و ۲۱ زن را مجروح کردند.

رژیم اسرائیل همچنان به نقض نظام مند و فاحش حقوق کودکان ادامه می دهد. طبق گزارش سالانه دبیرکل، در سال ۲۰۲۰ سازمان ملل ۱۰۳۱ مورد نقض شدید علیه ۳۴۰ کودک فلسطینی از جمله کشتن ۱۱ نفر، مجروح کردن ۳۲۴ نفر و بازداشت ۳۶۱ نفر را ثبت کرده است.

علاوه بر این، همانطور که دبیرکل گزارش داده است، از اول آوریل ۲۰۲۰ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۱، ۴۴۵۰ فلسطینی از جمله ۱۴۰ کودک، ۳۷ زن و ۱۰ عضو شورای قانونگذاری فلسطین به عنوان زندانیان امنیتی در زندان های اسرائیل بودند. سربازان اسرائیلی در اقدامی وحشیانه در ۸ ژوئیه ۲۰۲۱، با مواد منفجره خانه یک زندانی فلسطینی به نام منتصر شلبی را ویران کردند.

افزون بر این، یکی از اقدامات غیرقانونی و وحشیانه رژیم اسرائیل مصادره و تخریب خانه‌های فلسطینیان است. طبق اعلام دبیرکل، از اول آوریل ۲۰۲۰ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۱، مقامات اسرائیلی ۱۰۱۵ منزل فلسطینیان را تخریب کرده اند. این تخریبها در ماه رمضان سال ۲۰۲۰، در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ بیش از سه برابر افزایش یافت. چنین اقداماتی منجر به جابجایی ۱۲۵۵ فلسطینی شد که اکثریت آنها زنان (۲۹۶) و کودکان (۶ نفر از جمله ۳۰۵ دختر) بودند. در ۷ ژوئیه ۲۰۲۱ نیز رژیم اسرائیل روستای فلسطینی حومسا الفوقا را برای پنجمین بار بطور کامل تخریب کرد.

رژیم اسرائیل در جریان حمله ۱۱ روزه خود به غزه در ماه می ۲۰۲۱، بیش از ۲۳۰۰ واحد مسکونی را نابود کرد و طبق گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، تخمین زده می شود ۱۶۲۵۰ واحد مسکونی نیز تا حدی آسیب دیده اند و امکانات و زیرساختهای آب و بهداشت، ۵۸ تأسیسات آموزشی، ۹ بیمارستان و ۱۹ مرکز بهداشت نیز آسیب دیده اند.

البته در  اشاره به وحشیگری‌های رژیم اسرائیل، نباید محاصره غزه را که از سال ۲۰۰۷ تحمیل شده، از یاد برد که به گفته دبیرکل، «همچنان حرکت افراد و کالاها به و از غزه را به شدت محدود می کند، و کلیه حقوق فلسطینیان، از جمله آزادی حرکت، حق زندگی، حق سلامت، حق داشتن زندگی مناسب و حق غذا را تحت تاثیر قرار داده است، و همچنین بر اساس گزارش کمیته ویژه بررسی آثار اقدامات اسرائیل بر حقوق بشر مردم فلسطین و دیگر اعراب سرزمینهای اشغالی، با تضعیف تمام جنبه های یک زندگی اقتصادی و اجتماعی مناسب، غزه را از یک جامعه کم درآمد با روابط صادراتی نسبتاً مناسب اما رو به رشد با اقتصاد منطقه و جهان، به یک محله فقیر با اقتصاد عقب افتاده و نظام خدمات اجتماعی در حال فروپاشی تبدیل کرده است.

همانطور که دبیرکل در گزارش خود در مورد آثار اقتصادی و اجتماعی اشغال اسرائیل بر شرایط زندگی مردم فلسطین در سرزمین اشغالی فلسطین از جمله بیت المقدس شرقی و جمعیت عرب در جولان اشغالی سوریه، به وضوح اعلام کرده، محاصره غزه مجازات جمعی و بر اساس حقوق بین الملل ممنوع است. با  این حال، رژیم اسرائیل هنوز هم هر چند وقت یکبار به حملات به نوار غزه ادامه می دهد.

البته این اقدامات فقط نمونه کوچکی از جنایات غیرانسانی و اعمال غیرقانونی رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان است که مصداق جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت بوده و موجب مسئولیت بین المللی رژیم اسرائیل است و بنابراین مقامات آن باید به دلیل ارتکاب چنین جنایات شومی به دست عدالت سپرده شوند.

همچنین باید به تداوم اقدامات بی‌ثبات کننده و ماجراجویی نظامی رژیم اسرائیل در منطقه نیز اشاره کنیم که نمونه روشن آن ادامه اشغال جولان سوریه و بخش هایی از لبنان و همچنین نقض مستمر حاکمیت این دو کشور در تعارض آشکار با حقوق بین الملل بویژه ماده ۲ منشور سازمان ملل است.

به شهادت تاریخ، وقتی اعمال غیرقانونی بدون مجازات می مانند، تکرار می شوند. دلیل اینکه رژیم اسرائیل تمام چنین جنایاتی را با مصونیت کامل مرتکب می‌شود، این است که طی بیش از هفت دهه، شورای امنیت در برابر تمام اعمال غیرقانونی آن رژیم سکوت کرده و انفعال طولانی مدت و غیرقابل قبول این شورا بطور جدی آن رژیم را جسور کرده است تا با وحشیگری بیشتری مرتکب جنایات بیشتری گردد.

در عین حال روشن است که سکوت و انفعال چند دهه ای شورای امنیت در برابر چنین اقداماتی که نقض شدید صلح و امنیت بین المللی محسوب می شوند، به دلیل حمایت مستمر آمریکا از رژیم اسرائیل در برابر هر اقدامی از سوی این شورا است که یک نمونه آن استفاده از ۴۴ بار وتو جهت جلوگیری از تصویب پیش نویس قطعنامه‌های این شورا علیه اسرائیل است که حتی در تاریخ خود این نهاد بی سابقه است. آخرین نمونه چنین اعمالی، اقدام آمریکا در ماه می ۲۰۲۱ در ممانعت از صدور حتی یک بیانیه مطبوعاتی ساده شورای امنیت برای درخواست پایان بمباران غزه توسط اسرائیل بود.

اینگونه حمایت بی دریغ آمریکا از اسرائیل مغایر حق ذاتی فلسطینیان مظلوم از جمله حق حیات، عزت، رهایی، دفاع از خود، تعیین سرنوشت و تأسیس کشور مستقل فلسطین است.

شورای امنیت باید به این روند غیر قابل توجیه و غیرقابل قبول پایان دهد و رژیم اسرائیل را وادار سازد تمام جنایات خود علیه فلسطینیان را فوراً و کاملاً متوقف کند؛ محاصره غیرقانونی و غیر انسانی نوار غزه را لغو کند؛ به اشغال تمام سرزمینهای فلسطینی، جولان اشغالی سوریه و بخشهای اشغالی لبنان پایان دهد؛ و همچنین، آن رژیم را به خاطر ارتکاب بزرگ ترین جنایات بین المللی طی بیش از چند دهه مسئول بشناسد.

جمهوری اسلامی ایران تمام جنایات رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان را با شدیدترین لحن ممکن محکوم می کند و حمایت مجدد خود را از آرمان عادلانه ملت فلسطین و تحقق کامل تمام حقوق مسلم آنها، بویژه حق ذاتی تعیین سرنوشت آنان و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در سراسر فلسطین، به پایتختی قدس شریف اعلام می دارد.

در پایان می خواهم به سی و نهمین سالگرد ربوده شدن سه عضو سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت و یک خبرنگار ایرانی که در ژوئیه ۱۹۸۲ در جریان اشغال بیروت توسط رژیم اسرائیل به اسارت گرفته شدند، اشاره نمایم. گزارشهای مختلفی وجود دارد که آنها پس از بازداشت در شمال بیروت که آن زمان تحت اشغال رژیم اسرائیل بود، بلافاصله به نیروهای نظامی اسرائیل تحویل داده شده اند. بعلاوه، طبق شواهد متعدد، از جمله اظهارات کسانی که در زندانهای اسرائیل بوده و بعداً آزاد شده اند یا به زندانها مراجعه کرده اند، آنها هنوز زنده بوده و در اختیار رژیم اسرائیل هستند. ما با یادآوری مسئولیت سازمان ملل در رسیدگی به این اقدام جنایتکارانه، خواستار مساعدت آن در برگرداندن دیپلمات ها و خبرنگار ربوده شده به ایران هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید