از خواص تا عوارض دل ، قلوه و کله پاچه گوسفندی

کدخبر: ۴۲۹۴۸۱
اگر شما قصد خوردن جگر، قلوه و یا کله پاچه را دارید بهتر است از تمام فواید و عوارض مصرف دل، چگر، قلوه و اجزای کله پاچه گوسفندی مطلع باشید.
از خواص تا عوارض دل ، قلوه و کله پاچه گوسفندی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نمناک ، مطمئنا تا به حال در خیابان ها و یا میدان های شهر مغازه هایی را دیده اید که در آن ها از انواع فراورده های دامی مثل کله ،زبان، پاچه، شیردان، قلوه، جگر، سیرابی... به فروش می رسد. حرفه اصلی این فروشنده ها کشتن دام و به فروش رساندن قسمت های مختلف آنها هست. شاید هم شما بدون اینکه با این فروشنده ها سرو کار داشته باشید به کله پزی رفته و این فراورده ها را به صورت آماده خورده باشید.

طراوات چهره و خاصیت تقویت کننده قوای جنسی با خوردن مغز:
یکی از این فراورده ها که بیشتر در کله پاچه مورد استفاده قرار میگیرد و خاصیت سرد و تری دارد مغز است. مغز برای جوانسازی پوست صورت و افزایش قوای جنسی مفید است اما در عین حال برای افرادی که طبع سرد و تری دارند خوب نیست. این فراورده ی خوش طعم به خاطر دیر هضم بودنش بی اشتهایی می آورد و پرخوری در مصرف آن معده را دچار آسیب میکند.
چون این قسمت از گوسفند دیر هضم بوده باعث میشود خون تقریبا لزج شود و باعث چربی در بدن گردد. برای اینکه این مشکل حل شود بهتر است افرادی که طبع سرد و تری دارند می توانند در کنار آن از ادویه جات گرم استفاده کنند. از جمله ادویه های گرم میتوان به خردل یا دارچین همراه کمی سرکه یا آبلیمو اشاره کرد.
 
فواید مغز
 
یکی از بهترین قسمت های گوشتی گوسفند قلب یا دل می باشد که بیشتر حجمش گوشت خالص است. این قسمت از بدن گوسفند برای افرادی که سرد مزاج هستند و قوای ضعیفی دارند توصیه می شود چون قلب گوسفند مزاج گرم وخشکی داشته و حرارت و انرژی نسبتا بالایی دارد.
قلب دیر هضم تر از گوشت ماهیچه است در نتیجه جویدن و پاره کردنش به مراتب سخت تر است. برای رفع این مشکل قبل از پخت بهتر است به تکه های کوچکی تبدیل کنیم و اجازه دهیم با چربی های اضافی دورش کاملا بپزد و سرو آن اگر همراه با مقداری زیره و فلفل و یا آبلیمو باشد هضم راحتی را خواهید داشت.
به دلیل در دسترس بودن دل مرغ و هضم راحت آن بیشتر از دل گوسفند مورد استفاده قرار می گیرد. از طرفی قلب گوسفند ممکن است در بدن یبوست ایجاد بکند.
 
دل گوسفندی

تاثیر جگر گوسفند در مقابله با کم خونی:

پیش از این هم در بخش سلامت تغذیه در نمناک گفته شد که قسمتی دیگر از بدن گوسفند که بسیار خونساز بوده و مزاجی گرم و تر دارد جگر است و برای اشخاصی که دچار بیماری کم خونی هستند توصیه می شود این قسمت نیز دیر هضم بوده و از بدن دیرتر دفع می شود پس برای همه افراد توصیه نمی شود.

حیواناتی که در شهرهای آلوده و صنعتی هستند و از غذاهای آلوده و صنعتی استفاده کرده اند جگر آلوده ای دارند و اصلا توصیه نمی شوند چون همه مواد زائد موجود در غذاها و سموم در جگر آنها ذخیره می شود.
تکه تکه کردن جگر و دل و قلوه به قسمت های کوچک که از زمان های قدیم هم رسم بوده به دلیل هضم دیر و سخت آنها بوده.بهتر است قبل از پخت جگر آن را در مقداری نمک و دارچین یا زیره و سرکه آماده کنید بعد کباب کنید چون سرخ کردن آن در روغن مشکل هضم آن را بالا خواهد برد.
 
فواید جگر گوسفند

قلوه یا همان کلیه محل تولید ادرار:

قلوه یا همان کلیه،همانند جگر و ریه به همه افراد توصیه نمی شود چون دیر هضم و سخت هضم بوده و در بدن خونی تولید میکند که مضر می باشد.کلیه دارای طبع معتدل به سمت خشکی را دارد و محل تولید ادرار حیوان می باشد.
با توجه به اینکه مصرف گوشت گوسفند کمتر از گوشت بره و بزغاله توصیه میشود بقیه ی قسمتهای بدن گوسفند نیز کمتر توصیه می شود. به این صورت که اجزای بدن بزغاله مثل دل و قلوه و کله پاچه زیان کمتر و فواید بیشتری دارند. قلوه گوسفند برای اشخاصی که طبع سرد دارند و یا معده ضعیف تری دارند ضرر دارد چون زود فاسد و خراب می شود. بهتر است که با پیه ی خود و روغن کنجد ، فلفل ،نمک و دارچین یا سرکه طبخ شود.
 
مصرف دل

عوارض باورنکردنی طحال

قسمتی از بدن گوسفند که سیاه رنگ بوده و نزدیک معده است و معمولا استفاده نمی شود چون حرام است مصرف نمی شود. عوارض بسیار زیادی دارد اگه مصرف شود باعث زیاد شدن خون غلیظ و کثیفی می شود. اگر مصرف آن ادامه پیدا کند باعث اختلالات عصبی، زیاد شدن موهای زائد، لک های تیره در بدن و انواع توده ها و سرطان می شود.

سفت کننده اندام ها با خوردن پاچه گوسفند

پاچه یکی از قسمتهای بدن گوسفند است که برای افرادی که تب بالایی دارند و یا میخواهند اندام های سفت و سختی داشته باشند مانند استخوان و تاندون مورد استفاده قرار می گیرد مصرف آن بعد از شکستگی برای بدن مفید لست. مزاج معتدلی دارد.

خون را به سمت لزجی میبرد و همین امر باعث میشود که پاچه به عنوان ملین برای کسانی که رژیم های لاغری و یا غذای کمی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض کله پاچه

کاربرد جگر سفید در رژیم های لاغری

ریه حیوان که به نام شش (جگر سفید) یا پفی است دیر هضم بوده غذاییت کمی دارد. این قسمت را به عنوان دارو برای افراد خاصی تجویز می کنند. ریه را به جای گوشت برای کسانی که رژیم لاغری دارند توصیه می کنند. چون باعث چاقی نمیشود و سیری برای شخص دارد. ناف ریه را بهتر است جدا کنید و دور بیاندازید چون دارای غدد لنفاوی مسموم بوده. فقط به صورت کبابی مصرف شود.

حیواناتی که چرای سالم دارند با همان شرطی که برای جگر داشتیم برای ریه هم داریم چون ریه محل تجمع آلودگی و سم ها است.

تولید بلغم و رطوبت در بدن با سیرابی

شیردان و سیرابی خاصیت چاق کننده نداشته و مزاج سردی داشته و دیر هضم است و بیشتر در رژیم های لاغری به عنوان جایگزینی برای گوشت داخل سوپ و آش ها بکار می رود. بنابراین نباید افرادی که مزاج رطوبتی و سرد دارند آن را مصرف کنند و یا در صورت استفاده بایستی در کنار آن از گرمیجاتی مثل آویشنن، گردو، زیره و نمک بکار برد. ناگفته نماند این خوراک باید پیش از پخته شدن کاملا شسته و ضدعفونی شود.

 

خواص سیرابی

افزایش کلسترول با خوئک

خوئک یا همان لوزالمعده حیوان، بافتی است که شباهت بسیاری به چربی دارد و مسئول تنظیم قند و ترشح انسولین می باشد. البته جالب است بدانید بعضی مواقع تیموس، تیروئید و ابتدای روده دام را به اسم خوئک میفروشند.

در حالت عمومی غده های تولید کننده هورمون در تغذیه نقش چندانی ندارد و اصولا باید از گوشت جدا شده و معدوم کنند. همانطور که در بعضی گزارشات دانشگاه های علوم پزشکی خوردن آن توصیه نشده ولی درباره بیماری احتمالی فعلا چیزی مطرح نشده است.

پرچرب بودن خوئک باعث شده در بین اقایان طرفدار زیادی پیدا کند چرا که بسیار لذید و خوشمزه است و علاوه بر اینکه دارای کالری و چربی زیادی است پتاسیم نیز دارد و موجب میشود کلسترول به شدت بالا رود از این رو خوردن آن از سوی متخصصان توصیه نمیشود.

خواص چشم گوسفند

گوشت بناگوش، گوشت سر گوسفند و چشم مزاج گرم و تر داشته و بسیار لطیف است و هضم راحت و مفیدی دارد و مصرف آن برای اشخاصی که قدرت هاضمه خوب و قوی ندارند پیشنهاد میشود.

ویتامین های موجود در زبان گوسفند

منبع ویتامین های B مخصوصا ویتامین B 12 در زبان گوسفند می باشد که همچنین چربی فراوانی نیز دارد. کباب کردن زبان مشکلی مثل هضم را ایجاد میکند اما عوارض زیادی برای معده ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید