فرماندهی مدیریت بحران در تهران با وزارت کشور است

کدخبر: ۴۳۰۳۱۵
اقتصادنیوز :‌زهرا صدراعظم نوری اظهار داشت: اگر بحران ملی باشد فرمانده آن رئیس جمهور است و اگر استانی باشد فرمانده آن استاندار و اگر محلی باشد فرماندار آن فرماندار است اما تهران مجزا شده و در سطح محلی فرمانده آن وزیر کشور است.
فرماندهی مدیریت بحران در تهران با وزارت کشور است

به گزارش اقتصادنیوز ، در سیصد و پانزدهمین جلسه علنی شورا بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص « برنامه عملیاتی مقابله و واکنش اضطراری در هنگام وقوع زلزله در شهر تهران » در دستور کار قرار گرفت و زهرا صدراعظم نوری ضمن قرائت گزارش گفت: زمانی که زمین ‎لرزه وردآورد اتفاق افتاد. ترافیک سنگینی در شهر تهران به وجود آمد، در شورا، شهرداری را ملزم کردیم که برنامه عملیاتی مقابله و واکنش اضطراری برای تهران را در قالب لایحه به شورا ارائه کند. از آن زمان شهرداری تهران یک لایحه ارایه کرد که تایید نشد و بازگشت و نهایتا یک لایحه دیگر امروز ارایه شده است.

صدر اعظم نوری ادامه داد: هدف این بود که وقتی بحران بروز می‎کند، بتوانیم ظرف ۷۲ ساعت برنامه ‎ای را ارائه کند که از این نابسامانی جلوگیری کند. اما می‎بینیم که شهرداری لایحه ای را ارایه داده که ربطی به موضوع ندارد. 

او طی یک گلایه افزود: سازمان مدیریت بحران برای حفظ جایگاه خود تلاش می‎کند که خود را با مراجع بالادست مرتبط و متصل کند و خود را تثبیت کند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست گفت: اگر بحران ملی باشد فرمانده آن رئیس جمهور است و اگر استانی باشد فرمانده آن استاندار و اگر محلی باشد فرماندار آن فرماندار است اما تهران مجزا شده و در سطح محلی فرمانده آن وزیر کشور است. اما در این لایحه چیزهایی متناقضی با این اسناد بالادستی مغایرت دارد. همچنین چندین صفحه هم شرح وظایف این سزامان و تعاریف مفاهیم است. لذا نمی‌توانیم این لایحه را تایید کنیم. 

او همچنین متذکر شد که لایحه HSE در صحن شورا به تصویب رسید تا جایگاه ایمنی شهر تهران را ارتقاء دهد اما سازمان مدیریت بحران شکایت کرد و هیئت حل اختلاف این مصوبه که 21 نفر عضو شورا به آن رای دادند را نقض کرد. 

سید محمود میرلوحی در مخالفت با صدر اعظم نوری گفت: متاسفانه همیشه فکر می‎کنیم که حوادث به ما اطلاع می‎دهند و این درحالی است که حادثه خبر نمی‌کند و رخ میدهد. همکاران ما در مدیریت بحران تشخیص می‌دهند که اینچنین با آن مقابله کنند. ما نباید آن را به تأخیر بندازیم. فرضا که لایحه مردود است‌ خب آن را اصلاح کنید.

ناهید خداکرمی در موافقت با صدر اعظم نوری گفت: این لایحه حاصل طرحی است که شورا مصوب کرده است و لایحه اولیه هم سابقا رد شده است و چندبار به کمیسیون آمده و رفته است و باز هم نتوانسته هدف را محقق کند. لذا خواهشم اینست که به نظر کمیسیون رای مثبت دهید و لایحه به شهرداری بازگشت کند.

در نهایت رد لایحه توسط کمیسیون به رای گذاشته شد و با ۸ موافق به تصویب نرسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید