رکوردشکنی‌های ترسناک موج پنجم کرونا

کدخبر: ۴۳۰۵۹۱
اقتصادنیوز : مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.
رکوردشکنی‌های ترسناک موج پنجم کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، متاسفانه روند ترسناک موج پنجم کرونا در این همجنان ادامه دارد و در ۲۴ ساعت گذشته ۴۱۱ بیمار مبتلا به کرونا در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و مجموع جانباختگان بیماری از ۹۱ هزار نفر فراتر رفت.

همچنین رکورد تعداد مبتلایان و بستری‌های کرونا در کشور امروز شکسته شد و بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۱۱ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۳۱۷ نفر از آنها بستری شدند.

افزایش ۳۲ درصدی بیماران بستری کرونا در هفته گذشته

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در این رابطه گفت: در هفته گذشته شاهد افزایش ۳۲ درصدی در تعداد بیماران کرونا مثبت بستری و افزایش ۳۸ درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

او افزود: وی ادامه داد: همچنین در هفته‌ای که گذشت، میانگین بروز موارد مثبت بستری در کشور حدود ۲۷ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و میانگین بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری حدود ۲۴ نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده است.

 بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ در کشور به ترتیب در استان‌های البرز، هرمزگان، یزد و بوشهر گزارش شده است.

کمبود تخت‌های بیمارستانی در تهران

این شرایط وضعیت کرونایی وحشتناکی در کشور به خصوص پایتخت به وجود آورده است به طوری که پیدا کردن تخت خالی در بیمارستان‌ها هم به یک چالش تبدیل شده است.

جلیل کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: متاسفانه در استان تهران به شدت با کمبود تخت‌های بیمارستانی مواجه هستیم. با توجه به مراجعه‌ها و عمل‌های جراحی غیر کرونایی، ظرفیت اکثر بیمارستان‌های تهران کاملاً تکمیل شده است و ما نگران بیماران غیرکوویدی نیز هستیم. وزارت بهداشت در تلاش است تا با برپایی کلینیک‌های سرپایی درمانی به مدیریت بیمارستان‌ها کمک می‌کند.

او افزود:  متاسفانه با شدت و گسترش پیک پنجم کرونا مواجه هستیم. در استان تهران آمار روزانه ۱۰ هزار بستری در بیمارستان‌ها را ثبت کرده‌ایم که یک رکورد جدید و خطرناک است.

مراجعه روزانه بیش از هزاران نفر به بیمارستان‌ها

البته آمار اعلام شده توسط مسئولان رسمی با این عدد تفاوت بسیاری دارد.

نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران، در این رابطه گفت: شدت ابتلا در تهران بسیار بالا است و در شانزده ماه گذشته چنین تجربه ای نداشته ایم. ادامه روند نگران کننده است چون ارزیابی دقیقی نداریم که این افزایش شیوع تا کجا ادامه خواهد داشت ولی آنچه مسلم است تعداد بی سابقه مراجعان و مبتلایان است به طوری که گرونای دلتا تهران را محاصره کرده است.

راجعات به بیش از هزاران نفر در روز رسیده است و این آمار فقط مختص مراکز درمانی به جز مطلب‌ها است. بسیاری از هم میهمان به خدمات پزشکی سرپایی و بستری نیاز دارند. اگرچه تمهیدات بسیار خوبی برای افزایش خدمات سرپایی درنظر گرفته شده اما فشار زیادی بر روی کادر درمان است و حدود ۶۰ درصد از تخت‌های بستری در اختیار بیماران کرونایی است و ما هنوز به آرامشی نرسیده‌ایم تا بتوانیم وضعیت را پیش بینی کنیم. وضعیت بیماری در تهران بسیار بحرانی است.

توکلی با اشاره به اینکه بیماران پس از مراجعه ارزیابی می شوند گفت: بیمارانی که پس از ارزیابی حال مساعدی داشته باشند به طور موقت بستری می شوند و داروهای ضد ویروس و کورتیکواستروئید دریافت کرده و اکسیژن‌ درمانی می‌شوند و پس از ترخیص برای روزهای بعد وقت مراجعه می گیرند. گروهی از مراجعه‌کنندگان هم نسخه سرپایی دریافت کرده و مرخص می شوند و تعدادی هم برای بستری در بخش‌های مراقبت های ویژه و بخش فرستاده می‌شوند. طبق آمار از هر ۲۰ هزار نفر مراجعه کننده ۱۵۰۰ نفر بستری می‌شوند و از تعداد کل مراجعه‌کنندگان حدود ۲۵۰۰ نفر به صورت موقت بستری و ترخیص می شوند یعنی ۲۵ درصد افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند به نوعی از بستری نیاز دارند.

کمبود سرُِم‌ با افزایش بیماران کرونایی

این بحران به جز نبود تحت بحران‌های دیگری هم برای کادر درمان به وجود آورده است به طوری که مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نامه‌ای خطاب به مدیران شرکت‌های توزیع کننده دارو بر توزیع سرم‌های تزریقی در داروخانه های بیمارستانی تاکید کرد.

محمدرضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران  ضمن تأیید خبر کمبود سرم‌های تزریقی گفته بود: در حال حاضر و در پیک جدید بیماری کرونا که روزانه حدود ۴۰ هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند، کمبود مقطعی برخی داروها به دلیل افزایش نیاز بیماران رخ می‌دهد.

 احتمال پر کردن شیشه‌های خالی واکسن

همچنین محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای خطاب به معاونان غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور نسبت به پر کردن ویال های خالی واکسن توسط افراد سودجو هشدار داد.

در بخشی از این نامه آمده است: 

«با عنایت به اینکه گروه های کلاهبرداری ممکن است به دنبال پر کردن ویال های خالی واکسن که به طور نامناسب دفع شده اند باشند، سازمان بهداشت جهانی ، اقدام به اشتراک گذاری اطلاعات ارزیابی فوق به منظور افزایش آگاهی از تهدیدات محتمل درمورد ویال های خالی واکسن های کووید ۱۹ کرده است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید