دولت باید مظهر وفاق باشد

رهبر انقلاب: در تشکیل دولت سرعت عمل به خرج داده شود

کدخبر: ۴۳۰۷۲۸
رهبر انقلاب فرمودند: معمولا در بسیاری از کشورها این جابجایی با کشمکش انجام می گیرد اما اینجا با آرامش و امنیت این جابجایی انجام می گیرد و در طول دوره های مختلف انجام شده است.
رهبر انقلاب: در تشکیل دولت سرعت عمل به خرج داده شود

به گزارش اقتصادنیوز،  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظّم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور منتخب، فرمودند:از خداوند متعال متضرعانه مسئلت می‌کنیم که این سرآغاز را برای مردم و کشور مبارک بفرماید. به خصوص که ما در روزهایی هستیم که متعلق به اهلبیت علیهم‌السلام است. چند روز پیش عید غدیر بود،‌فردا روز مباهله است،‌ روز نزول آیه ولایت است.

ایشان بیان کردند:  اولاً بایستی از خداوند متعال تشکر کنیم که این توفیق را به ملت ایران عنایت کرد، توانستند یک بار دیگر این حرکت کاملاً پرمعنای انتخابات را که نشانه مردمسالاری دینی است با موفقیت انجام بدهند. از مردم تشکر کنیم. باید از دولت دوازدهم، رئیس‌جمهور محترم دوازدهم و همکارانشان خسته نباشید بگوییم و برای جناب آقای رئیسی و دولت و همکاران‌شان از خداوند متعال طلب توفیق و کمک و عنایت ویژه بکنیم.

اهم بیانات رهبر انقلاب را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* این مراسم که متکی است به قانون اساسی و رسمی که امام بزرگوار بنا نهادند، بارها تکرار شده است.

* معمولاً در بسیاری از کشورها این جابجایی با کشمکش انجام می‌شود. اینجا الحمدلله با آرامش و امنیت انجام می‌شود. این دوره هم به فضل الهی همینطور بود. هم نشانه عقلانیت و آرامش و طمأنینه عمومی حاکم بر کشور و مسئولین و مردم است و هم نشانه تنوع سیاسی است. دولت‌هایی که دست به دست کرده‌اند قدرت را، گرایش‌های مختلف سیاسی داشته‌آند. طبعاً این تنوع نشانه آزادی انتخابات و سلامت آن است.

* این مضامین را در این حوادث باید انسان ببیند. بحمدلله انتخابات در سلامت و امنیت کامل برگزار شد. بنده تشکر می‌کنم هم از برگزارکنندگان انتخابات در بخش‌های مختلف هم از تأمین کنندگان امنیت انتخابات که کار بسیار مهمی بود و هم بخصوص از حضور مردم.

* یک توطئه تحریم انتخاباتی طراحی شده بود از مدتی پیش در محافل سیاستگذاری دشمنان. در داخل هم برخی از روی غفلت بعضی هم شاید از روی غرض این سیاست را دنبال می‌کردند. مردم پاسخ قاطعی دادند و شرکت کردند. شرکت مردم هم خوب بود. با توجه به اوضاع و احوالی که وجود داشت شرکت خوبی بود و نشان دهنده حضور مردم در عرصه بود.

* یک نکته این است که این جابجایی قدرت امیدآفرین است. چون افراد جدیدی وارد میدان می‌شوند و اراده‌های تازه‌ای وارد میدان می‌شوند. این برای همه کسانی که انگیزه خدمت دارند امیدواری ایجاد می‌کند بخصوص برای جوانان.

* به کسانی که صاحب‌نظر و صاحب فکر هستند فرصت می‌دهد که دقت کنند در گذشته و خطاهای گذشته را پیدا کنند و تصحیح کنند و تذکر بدهند.

* خوشبختانه در بیانات رئیس‌جمهور محترم جناب آقای رئیسی در تبلیغات انتخابات تکیه بر روی ارزش‌های اساسی انقلاب مکرر انجام گرفت. ارزش، عدالت،‌ مبارزه با فساد و امثال اینها. این مسیر درستی است. توصیه مؤکد ما این است که همین مسیر را ادامه دهند.

* مسیری که کشور و ملت را به حقوق اساسی خودش می‌رساند و کشور را در جایگاه اساسی خود قرار می‌دهد تمسک به ارزش‌های اساسی انقلاب است. این ارزش‌ها هم چیزهای موهومی نیست. در بیانات امام کاملاً‌واضح و روشن است. این‌ها را باید ملاک قرار دهند و دنبال کنند و نفس پیگیری این اهداف موجب این می‌شود که مردم هم همت کنند و وارد میدان شوند و کلید اصلی اینجاست. حضور مردم در همه مسائل حل کننده مشکلات است.

* آن چیزی که حضور مردم را تأمین کند و مردم را تشویق به حضور در میدان کند مغتنم است و حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد. هنر اصلی انقلاب هم همین است. هنر اصلی انقلاب این بود که جمهور مردم را از یک مجموعه و توده منفعل و مصرفی و فاقد یک نگاه ملّی و عمومی تبدیل کرد به مجموعه‌ای پرانگیزه، علاقه مند، آرمانخواه و وارد میدان کرد.

* ما قبل از انقلاب زندگی کرده‌ایم. ملت مجموعه‌ از هم گسیخته‌ای بود که هر کس به فکر خودش بود. امر ملی و مسئله عمومی در کشور مطرح نبود. گوشه و کنار ممکن بود کسانی حرفی بزنند امّا مورد توجه مردم نبود. امام بزرگوار با حرکت الهی خود این توده متفرق را به مجموعه واحد و متحد تبدیل کرد و وارد میدان کرد و این کار عظیم تاریخی یعنی ریشه‌کن کردن نظام مستبد پادشاهی را انجام کرد.

* هر چیزی که ملت را به مجموعه‌ای متحد تبدیل کند چیز مغتنم و مهمی است. حرکت بر اساس ارزش‌ها این خاصیت را دارد.

* در شعارهای رئیس‌جمهور، مسئله مردمی بودن و از مردم بودن تکرار شد. این را از دست ندهید. این چیز بسیار مهمی است. دولت مردم که شعار ایشان بود به معنای واقعی کلمه محقق کنند و در میان مردم باشند. مردم یعنی همه مردم بدون امتیازات طبقاتی و گروهی. البته حضور در میان مردم که سابقه این کار را ایشان دارند نباید افراد را غافل کند از ارتباط با نخبگان. این هم در جای خود لازم و مفید است. تبادل نظر با نخبگان و استفاده از نظرات آن‌ها.

* دولت باید مظهر وفاق باشد. برخی از این تغایرهای موهومی که در بین مردم وجود دارد بایستی با نگاه وفاق‌آمیز و نگاه ملاطفت به عموم مردم باید این توهمات را تضعیف کرد. حالا ممکن است این نگاه‌ها به کلی از بین نرود لکن از تأثیرگذاری آن‌ها باید جلوگیری کرد.

* گفت‌وگوی صادقانه با مردم هم کمک کننده است. حرف زدن از روی صداقت با مردم با قطع نظر از پیرایه‌های سیاسی. صادقانه حرف بزنند راه‌حل‌ها را بگویند، توقعات را ابزار کنند. این یکی از کارهای مهمی است که دولت مردمی بایستی متعهد باشد.

* توصیه دیگر نگاه به ظرفیت‌هاست. امروزه در اظهارات و مقالات و گفته‌ها مدام از کمبودها و مشکلات گفته می‌شود. بله مشکلات زیاد است، امّا ظرفیت‌ها از مشکلات بیشتر است.

* ما در بخش آب، نفت، معادن، بازار گسترده داخلی، همسایگان، در استعداد و آمادگی‌های حیرت‌آور جوانان ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای داریم. بدون تردید این ظرفیت‌ها می‌‌تواند غلبه کند بر مشکلات به شرط اینکه به کار گرفته شود. تلاش شبانه‌روزی و خستگی ناپذیر نیاز دارد.

* جنبه دیگر مردمی بودن مبارزه با فساد است. اگر به معنای واقعی کلمه می‌خواهیم در کنار مردم باشیم باید با فساد و مفسد بی‌امان مبارزه کنیم که خب ایشان در مسئولیت قبلی حرکت مبارزه با فساد را شروع کردند، لکن اصل قضیه اینجاست. بسترهای فساد در قوه مجریه شکل می‌گیرد. اینجا باید با فساد مبارزه کرد. قاچاق، سوءاستفاده از ارز و... فسادهایی است که باید با آنها مواجه شد. با برنامه و پیگیری.

* تجربه ما در این سال‌ها نشان می‌دهد کاری را با شوق و انگیزه شروع می‌کنیم امّا در قدم دوم آن انگیزه قدم اول وجود ندارد. این فایده ندارد. باید آن انگیزه ادامه پیدا کند تا به نتیجه برسد. مبارزه با فساد اینطور است.

* در مسئله مهم اقتصاد کشور باید با برنامه پیش رفت. هر حرکتی که انجام می‌دهید جزئی از برنامه‌ای باشد که از قبل طراحی کرده‌اید. کارهای روزمره و پیش‌بینی نشده نمی‌تواند موثر باشد. گاهی البته پیش می‌آید، امّا به طور کلی هر حرکت اقتصادی باید متکی باشد به برنامه کلی که تنظیم شده است.

* البته حل مشکلات اقتصادی زمان‌بر است. این را مردم عزیز ما می‌دانند و بدانند که مشکلات را یک شبه و در مدت کوتاه نمی‌توان حل کرد. این زمان‌بر است و باید همت کرد که این زمان را کوتاه کرد. با کمک خدای متعال و هدایت الهی و دعای مستجاب ولی‌الله الاعظم این امر محقق شود.

* یک توصیه لازم اینجا وجود دارد و آن این است که در تشکیل دولت ان‌شاءالله سرعت عمل به خرج داده شود. شرایط کشور اقتضا نمی‌کند که تأخیر شود. رئیس‌جمهور محترم در معرفی وزرا و هم مجلس محترم در اظهارنظر درباره وزرا شتاب به خرج دهند و ان‌شاءالله زودتر دولت تشکیل بشود و مشغول به کار شود.

* یک نکته هم جنگ تبلیغاتی دشمن است. امروز بیشترین تحرکات دشمن علیه ما تحرک جنگ نرم و رسانه‌ای است. برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلط بشوند مبالغ هنگفت هزینه می‌کنند. فکرهای بسیاری را در مجموعه‌های فکری برای این کار استخدام می‌کنند تا بتوانند با تبلیغات گوناگون افکار عمومی کشورها بخصوص کشور ما را قبضه کنند و در اختیار بگیرند. وقتی افکار عمومی یک ملت در اختیار بیگانه قرار گرفت حرکت آن کشور هم طبق میلی آن‌ها پیش خواهد رفت.

* در موضوع تبلیغات ضعف داریم، حالا بگذریم از کسانی که به نفع دشمن حرکت می‌کنند اما کسانی هم که قصد خیر دارند در این زمینه کم‌کاری دارند. بایستی در عرصه تبلیغات قوی‌تر و هوشمندانه تر عمل کنیم.

* خداوند توفیق دهد که رئیس‌جمهور جدید و همکاران‌شان کارهای لازم را به نفع کشور انجام دهند و خدای متعال هدایت و کمک کند و همه کنند؛ صاحبان نفوذ و فکر کمک کنند که کارها پیش برود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید