گفتگوی دیپلماتیک کره جنوبی و آمریکا درباره کره شمالی

کدخبر: ۴۳۱۳۵۸
دیپلمات‌های کره جنوبی و آمریکا درخصوص نحوه از سر گیری سریع مذاکرات با کره شمالی و پیشبرد روابط دو کره به رایزنی پرداختند.
گفتگوی دیپلماتیک کره جنوبی و آمریکا درباره کره شمالی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، دیپلمات‌های کره جنوبی و آمریکا تلاش مشترک برای از سر گرفتن گفت‌وگوها با کره شمالی را به بحث گذاشتند.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، وزارت امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد، روز گذشته «ریم کاپ سو» مدیر کل دفتر رژیم صلح شبه‌جزیره کره و «جونگ پاک» معاون نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی گفت‌وگو کردند.

این وزارتخانه در پیامی مطبوعاتی نوشت: «دو طرف بر نکته تأکید کردند که برای دستیابی به پیشرفتی حقیقی در روند صلح در شبه‌جزیره کره، از سر گیری سریع گفت‌وگوها بین کره شمالی و جنوبی و همچنین کره شمالی و آمریکا ضروری است».

در این پیام آمده است با توجه به اینکه چند روز از برقراری خط تماس ویژه میان کره شمالی و جنوبی می‌گذرد، «آن‌ها (سئول و واشنگتن) درباره راه‌های از سر گیری سریع گفت‌وگوها میان کره شمالی و آمریکا و پیشبرد روابط میان دو کره،  رایزنی‌های عمیق و مستحکمی داشتند».

پیونگ‌یانگ در ژوئن سال گذشته با نارضایتی از عدم پیشرفت در مذاکرات خلع سلاح اتمی و همچنین در اعتراض به عدم موفقیت سئول در جلوگیری از ارسال اعلامیه‌های ضد پیونگ‌یانگ، همه مسیرهای ارتباطی را به طور یک جانبه قطع کرده بود.

ایالات متحده از بازگشایی خطوط تلفنی بین کره شمالی و جنوبی که بیش از یک سال قطع بود، استقبال کرد و آن را گامی مثبت خواند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از عزم خود برای دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی سخن گفته بود. «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز گفته بود که واشنگتن در سیاست خود در قبال کره شمالی تجدیدنظر کرده و دیگر بر سیاست چانه‌زنی و خرید زمان تکیه نخواهد کرد. 

اظهار نظر درباره مذاکرات با کره شمالی درحالی‌ است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا سه بار به صورت مستقیم با رهبر کره شمالی دیدار و در زمینه خلع سلاح اتمی در قبال رفع تحریم‌ها مذاکره کرد اما در نهایت این مذاکرات به دلیل زیاده‌خواهی‌های آمریکا به بن‌بست رسید و ناکام ماند.

گمانه‌زنی درباره از سر گرفتن گفت‌وگوها میان دو کره و همچنین گفت‌وگوهای واشنگتن و پیونگ‌یانگ، موجب شده رزمایش مشترک سالانه کره جنوبی و آمریکا مورد توجه کره شمالی قرار گیرد.

هفته گذشته خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از کیم نوشت:‌ «در حال حاضر نیروهای متخاصم به طور سیستماتیک به تقویت توان خود برای حمله‌ای پیش‌دستانه به جمهوری دموکراتیک خلق کره می‌پردازند و هم‌زمان با تشدید تمامی انواع رزمایش‌های جنگی لجام‌گسیخته و مداوم به قصد خشونت‌طلبی، ذخایر تسلیحاتی خود را افزایش می‌دهند».

همچنین در این گزارش آمده است: «او (کیم) از تمام کادر نظامی و سیاسی [کره شمالی] می‌خواهد بالاترین سطح تلاش خود را برای تقویت کارآمدی رزمی واحدهای خود به کار گیرند».

«کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی که به زعم بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان، نفر دوم قدرتمند در دولت این کشور است نیز درخصوص برگزاری رزمایش سالانه کره جنوبی و آمریکا هشدار داد.

 پس از هشدارهای یونگ‌یانگ به سئول در خصوص برگزاری رزمایش با واشنگتن، کره جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد که هنوز هیچ تصمیمی در خصوص برگزاری رزمایش‌های مشترک با ایالات متحده اتخاذ نکرده است اما این رزمایش‌ها به هرحال نباید موجب ایجاد تنش‌ با کره شمالی شود.

از سوی دیگر، یک مقام بلند پایه کره جنوبی روز جمعه، تعلیق رزمایش نظامی ماه آینده با آمریکا را خواستار شد و تأکید کرد اکنون «زمان درست» برای سئول و واشنگتن است تا به‌منظور بازگرداندن کره شمالی به میز مذاکره همکاری کنند.

این اظهارات در حالی انجام می‌شود که کره جنوبی و آمریکا در حال گمانه‌زنی درباره انجام این رزمایش و چگونگی برگزاری آن در نیمه ماه آگوست هستند (اواخر مرداد) هستند و این نگرانی را دارند که اجرای آن ممکن است بر اقداماتی که این هفته از سوی دو کره انجام شده است تأثیر منفی بگذارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید