کدام واکسن وارداتی کرونا بهتر است؟

کدخبر: ۴۳۱۹۲۷
دکتر علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در خصوص تفاوت‌های واکسن‌های آسترازنکای ژاپنی، کره‌ای و روسی گفت: همه اینها شبیه به هم هستند چرا که واکسن‌های آسترازنکا که در کشورهای مختلف ساخته می‌شوند، بر اساس دستور العملی که شرکت اولیه سازنده این واکسن داشته، تولید شده‌اند و بنابراین این واکسن‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.
کدام واکسن وارداتی کرونا بهتر است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از میزان ، رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری  ضمن اشاره به اینکه ایمنی‌بخشی این واکسن‌ها هم با یکدیگر متفاوت نیست، ادامه داد: اعدادی که در خصوص مقدار اثربخشی این واکسن توسط شرکت واکسن سازی مرجع اعلام می‌شود، با بررسی یک جمعیت خاص تعیین شده و ممکن است این مقدار در کشورها و جمعیت‌های مختلف با توجه به شرایط و شیوع واریانت‌های جدید متفاوت باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص تفاوت واکسن آسترازنکا با اسپوتنیک و این موضوع که برخی پزشکان در خواست کرده‌اند که به جای اسپوتنیک به آن‌ها آسترازنکا تزریق شود، توضیح داد: از در خواست پزشکان در این باره مطلع نیستم، اما به هر حال این دو واکسن با یکدیگر متفاوت‌اند و اسپوتنیک دو دوز متفاوت دارد که یکی از آن‌ها وکتور آدونوی ۲۶ و دیگری آدونوی ۵ است. در حالی که هر دو دوز آسترازنکا وکتور شامپانزه است، ولی هردوی آن‌ها قسمت بزرگی از پروتئین ویروس را بیان می‌کنند.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این سوال که ایمنی بخشی کدام یک این واکسن‌ها بالاتر است، افزود: بر اساس اطلاعات موجود اسپوتنیک ایمنی‌زایی بالاتری نسبت به آسترازنکا دارد. اسپوتنیک دارای حدود ۹۲ درصد کارایی علیه واریانت ووهان است و آسترازنکا بسته به مدل‌های مختلف و از نظر اینکه در چه فاصله زمانی تزریق شود، حدودا بین ۶۵ تا ۹۰ درصد ایمنی‌بخشی دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید