چراغ سبز وزارت بهداشت برای واردات واکسن فایزر

کدخبر: ۴۳۲۵۳۱
سخنگوی سازمان غذا و دارو به واردات واکسن فایزر از کشوری غیر آمریکا چراغ سبز نشان داد.
چراغ سبز وزارت بهداشت برای واردات واکسن فایزر

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در توئیتی نوشت:منعی برای واردات انواع واکسن کرونا مورد تایید ⁦WHO‬⁩ یا سازمان غذا و دارو از جمله آسترزنکا، مادرنا و فایزر و... (غیر از تولیدی آمریکا و بریتانیا) وجود نداشته و ندارد، در مورد آسترزنکا  این امر محقق شده و در مورد سایر واکسنها نیز کماکان تلاش برای خرید از منابع مورد تایید ادامه دارد.

به نظر می رسد اشاره جهانپور به واردات واکسن تولید فایزر در نقاط دیگر جز آمریکا است زیرا هم اکنون آسترزنکا روسی و ژاپنی در حال تزریق به ایرانیان است.

بر اساس گزارش ها فایزر به جز آمریکا در اروپا نیز تولید می شود نخستین مرکز تولید واکسن "بیونتک/فایزر" در اروپا است.نخستین شرکت این گروه در شهر "پورس" بلژیک قرار دارد  کارخانۀ ماربورگ، واقع در صد کیلومتری فرانکفورت نیز برای کمک به این خط راه اندازی شده است. بنابراین می توان امیدوار بود ایرانیان از واکسن تولیدی در این دو خط غیر آمریکایی بهره مند شوند.با حکم حکومتی واردات واکسن از کشورهای آمریکا و انگلیسی ممنوع است.

آخرین وضعیت واکسیناسیون در ایران

جهانپور در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران نیز با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون  در کشور اظهار کرد: روز سه شنبه تزریق واکسن به ۴۰۰ هزار دز رسیده است ، خوشبختانه با ایجاد نظم در سامانه ثبت نام و نوبت دهی، موفق به کسب رکورد بیش از ششصد و چهل و شش هزار دز تزریق واکسن کرونا در کشور شده ایم.

او ادامه داد: درحال حاضر بیش از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده و بیش از ۱۳ و نیم میلیون نفر از مردم کشور یک دز و در حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از شهروندان نیز دومین دز واکسن خود را نیز دریافت کرده‌اند در سه ماه آینده بیش از حدود ۱۲۰ میلیون دز واکسن فراهم می شود و در صورت خوش قولی طرف های خارجی تا پایان تابستان ۴۰ میلیون دز واکسن وارد کشور خواهد شد.هفت درصد از واکسن های تزریقی در کشور تولید داخل بوده اند.جهانپور گفت: تاکنون هفت درصد از واکسن های تزریقی در کشور تولید داخل بوده اند و این رقم تا پایان مرداد می تواند در صورت تحقق وعده های تولیدکنندگان داخلی واکسن به ۲۰ درصد می رسد و تا پایان شهریور ۳۵ درصد از واکسن های تزریقی را برای تولید داخل است.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید