هشدار؛ وزش باد شدید در 6 استان کشور

کدخبر: ۴۳۲۶۷۸
سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق درهشت استان، حاکمیت دمای بالای ۴۹ درجه در سه استان و وزش باد شدید در شش استان هشدار داد.
هشدار؛ وزش باد شدید در 6 استان کشور

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: از امروز(۲۰ مردادماه) تا فردا (۲۱ مردادماه) وقوع رگبار باران و رعد و برق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد بارش تگرگ در دامنه و ارتفاعات در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و قزوین پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر حاکمیت این شرایط جوی احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، وزش تند باد موقت و برخورد صاعقه، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی و آبگرفتگی موقت و محدود وجود دارد و احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، عدم جابجایی عشایر کوچرو به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، احتیاط در چرای دام در مسیل‌ها و مناطق مرتفع و فعالیت‌های کوهنوردی توصیه می‌شود.

در ادامه این هشدار آمده است: وقوع دمای ۴۹ درجه و بالاتر فردا و پس فردا (۲۱ و ۲۲ مردادماه) برای خوزستان و جنوب ایلام و شنبه (۲۳ مردادماه) برای  بوشهر پیش‌بینی می‌شود. در چنین شرایطی احتمال گرمازدگی و افزایش مصرف حامل‌های انرژی دور از انتظار نیست بنابراین اتخاذ تمهیدات لازم جهت مصرف بهینه آب و برق به سبب افزایش دمای هوا، اجتناب از ترددهای غیر ضرور در حوالی ظهر تا اوایل غروب جهت جلوگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود.

از شنبه تا یک‌شنبه (۲۳ تا ۲۴ مردادماه) وزش باد شدید گاهی خیلی شدید، کاهش کیفیت هوا و دید افقی و طوفان گرد و خاک به‌ویژه در نوار شرقی کشور در استان‌های خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، قم، جنوب سمنان، شمال و شرق اصفهان و خوزستان پیش‌بینی می شود.

خیزش گرد و خاک، کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد جاده‌ای و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست و نسبت به احتیاط در تردد جاده‌ای و خودداری از تردد غیر ضروری، محکم کردن سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره و پرهیز از حضور در فضای باز به‌ویژه گروههای حساس توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا هشدار  زرد رنگ  به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید