مخالفت مجلس یازدهم با اولین درخواست رئیس دولت

اولین دعوای مجلس انقلابی با ابراهیم رئیسی

کدخبر: ۴۳۲۶۸۰
شواهد از بروز نشانه های اختلاف میان دولت ابراهیم رئیسی و مجلس یازدهم حکایت دارد. این اختلاف در خصوص تفکیک یک وزارتخانه است.
اولین دعوای مجلس انقلابی با ابراهیم رئیسی

به گزارش اقتصاد نیوز، در حالی که ابراهیم رئیسی خواهان مسکوت گذاشتن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی است برخی نمایندگان اصرار به اجرای این طرح دارند.

 اقبال شاکری نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات،اسلامشهر و پردیس در مجلس و رییس فراکسیون جهادسازندگی و پیشرفت مجلس ی در توئیتی نوشت:"در جلسه امروز پیشنهاد” مسکوت ماندن تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو‌ وزارت خانه مسکن و راه ترابری» که به پیشنهاد ریاست محترم جمهوری امروز در صحن به رای گذاشته شد.رای نیاورد بنابراین دولت مکلف به تفکیک این وزارتخانه می باشد."

محمدرضا رضائی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به نامه رئیس جمهور گفته بود: «اگر وزارت مسکن ایجاد نشود ساخت یک میلیون مسکن در سال به سادگی انجام نخواهد شد.»

اما در مقابل تیم رئیسی اعتقاد دارد طرح تفکیک این وزارت‌خانه در حال حاضر می‌تواند بیشتر از 1000 میلیارد تومان هزینه در قالب هزینه‌های خرید و مهیا کردن فضا، جابه‌جایی کارمندان، مجزا کردن ساختارهای سازوکاری و سایر موارد روی دست دولت بگذارد.

صحن مجلس

این هزینه کلان علاوه بر زمان زیادی است که دولت سیزدهم آن را برای تفکیک ساختار وزارت راه و شهرسازی از دست می‌دهد.

 به اذعان بخشی از بدنه اجرایی وزارت راه و شهرسازی، طرح تفکیک این وزارت‌خانه در حال حاضر می‌تواند بیشتر از 1000 میلیارد تومان هزینه در قالب هزینه‌های خرید و مهیا کردن فضا، جابه‌جایی کارمندان، مجزا کردن ساختارهای سازوکاری و سایر موارد روی دست دولت بگذارد.علاوه بر هزینه دولت سیزدهم برای اجرای طرح تفکیک زمان زیادی از دست می‌دهد.

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 20 مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح مسکوت ماندن طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین»، با 120 رأی موافق، 115 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 255 نماینده حاضر در صحن با مسکوت ماندن یک ماهه این طرح مخالفت کردند. براین اساس طرح انتزاع وزارت راه و شهرسازی در دستورکار صحن مجلس قرار خواهد گرفت.

سیدجلیل میرمحمدی میبدی درخواست کننده طرح مسکوت ماندن یک ماهه این طرح، در تشریح هدف تعدادی از نمایندگان برای ارائه این طرح، گفت: با توجه به اینکه دولت جدید به تازگی استقرار پیدا کرده صلاح این است که وزیر راه و شهرسازی بعد از دریافت رأی اعتماد لایحه ای را در این مورد به مجلس ارائه کند.

وی ادامه داد: براین اساس می توان با ارائه فرصتی یک ماهه به دولت اجازه داد تا لایحه ای جامع و کامل تر برای انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی را به مجلس ارائه کند تا ما بتوانیم متقن تر مصوبه ای را داشته باشیم.

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با طرح مسکوت ماندن یکماهه طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی، گفت: مشکلات حوزه مسکن و شهرسازی به ویژه مسکن در حال حاضر بر کسی پوشیده نیست و اکنون برای حدود 7 میلیون مستاجر هیچ برنامه ای وجود ندارد.

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: وزرا و رئیس جمهور به دلیل حجم بسیار بالای مسائل و مشکلات مسلما فرصتی برای ارائه لایحه ای درباره انتزاع بخش مسکن و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی نخواهند داشت این وزارتخانه هم اکنون ادغام نشده و دارای دو ساختمان و مسئولان جداگانه است و ما تنها می خواهیم با انتزاع این بخش یک وزیر مشخص کنیم.

با این حساب اولین درخواست علنی ابراهیم رئیسی از مجلس یازدهم به در بسته خورد تا نشان دهد رئیس دولت منتخب با وجود همسویی بالای سیاسی کار چندان آسوده ای را برای تعامل با نمایندگان مجلس ندارد. این در حالی است 220 نفر از اردیبهشت امسال در یک طومار از ابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات دعوت کردند زیرا او  دارای توان اجماع‌سازی سیاسی می دانستند. اما به محض پیروزی ظاهرا این توان در حال تحلیل رفتن است.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید