بلینکن خواستار آزادی جاسوس کانادایی از چین شد

کدخبر: ۴۳۲۷۵۸
آنتونی بلینکن با نقض قوانین بین المللی مبنی بر لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل خواستار آزادی شهروند کانادایی شد که در چین متهم به جاسوسی شده است.
بلینکن خواستار آزادی جاسوس کانادایی از چین شد

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مهر، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه با نقض قوانین بین المللی مبنی بر لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل خواستار آزادی شهروند کانادایی شد که در چین متهم به جاسوسی شده است.

اسپوتنیک گزارش داد، وزیر خارجه آمریکا در این باره اعلام کرد: از پکن می خواهیم تا شهروند کانادا را فوراً و بدون هر گونه قید و شرطی آزاد کند.

وی در این باره ادعا کرد: بازداشت خودسرانه افراد برای استفاده به عنوان ابزار فشار بر دولت های خارجی کاملاً غیرقابل قبول است!

دادگاه شهر «داندونگ» چین، «مایکل اسپاور» شهروند کانادایی را به جرم جاسوسی و ارائه غیرقانونی اسرار دولتی چین به دیگر کشورها، به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم کرد.

دادگاه داندونگ همچنین اعلام کرد که دارایی های اسپاور به ارزش ۵۰ هزار یوان چین (معادل ۷ هزار و ۷۱۴ دلار آمریکا) مصادره و وی از خاک چین اخراج خواهد شد. این دادگاه اشاره ای به اینکه وی چه زمانی اخراج خواهد شد، نکرد.

مایکل اسپاور همراه با «مایکل کوریگ» دیگر شهروند کانادایی در سال ۲۰۱۸ در چین بازداشت شدند. این بازداشت پس از آن روی داد که کانادا «منگ وانژو» شهروند چینی و مدیر مالی شرکت فناوری «هواووی» را بازداشت کرد که در حال حاضر با استرداد احتمالی به ایالات متحده روبرو است، چرا که متهم به نقض تحریم ها شده است. پکن از این اقدام به عنوان تلاش واشنگتن برای ممانعت از توسعه فناوری های چین یاد کرده است.

در مقابل، اتاوا مدعی است که بازداشت شهروندان کانادایی توسط پکن اقدامی خودسرانه بوده است. «مارک گارنو» وزیر امور خارجه کانادا هم می گوید که آزادی این دو شهروند از بالاترین اولویت برخوردار است.

تصمیم دادگاه چین مبنی بر صدور حکم برای اسپاور یک روز پس از این اعلام شد که این دادگاه حکم اعدام «رابرت شلنبرگ» دیگر شهروند کانادایی را به جرم قاچاق مواد مخدر، تائید کرده بود. زمان دادگاه کوریگ نیز که با اتهامات جاسوسی رو به رو است، هنوز اعلام نشده است.

دولت های غربی و در راس آنها آمریکا همواره اتهاماتی برضد چین و همچنین غول های فناوری این کشور مبنی بر جاسوسی و سرقت اطلاعات از طرق مختلف شامل حملات سایبری مطرح می کنند حال آنکه پکن شدیداً این اتهامات را رد می کند.

پیشرفت های چشمگیر شرکت های فناوری چینی از جمله شرکت هواووی در زمینه فناوری های نوین ارتباطی، دولت های غربی و شرکت های تابعه شان را از پیدا شدن رقیبی قدرتمند که جایگاه آنها را در عرصه فناوری های جهانی به مخاطره می اندازد، به شدت نگران کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید