نگاهی به 11 باور غلط درباره واکسن کرونا

کدخبر: ۴۳۲۸۷۰
با افزایش تزریق واکسن کرونا در گروه‌های سنی مختلف اطلاعاتی پیرامون تزریق واکسن در فضای مجازی منتشر می‌شود که فاقد سند علمی بوده و ممکن است به مقوله واکسن هراسی کمک کند.
نگاهی به 11 باور غلط درباره واکسن کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، تاکنون هیچ مطالعه‌ای واکسن‌های مورد تایید در ایران را در یک بستر، مورد مطالعه قرار نداده است که ارجحیت یکی بر دیگری را نشان دهد. بنابراین اولین واکسن در دسترس، بهترین واکسن است.

این باورهای غلط شامل:

_ هیچ سند علمی درباره نرفتن به حمام بعد از تزریق واکسن وجود ندارد. فقط توصیه می‌شود محل تزریق زیاد حین استحمام لیف کشیده نشود که آسیب نبیند.

_ هیچ سند علمی جامعی درباره عدم مصرف مولتی ویتامین، سایر ویتامین‌ها و...پس از تزریق واکسن وجود ندارد. لطفا اطلاعات غلط منتقل نکنیم.

_ هیچ تداخل جدی بین مصرف واکسن کرونا و مصرف داروهای روزانه افراد بیمار وجود ندارد مگر پزشک فرد تداخل خاصی تشخیص دهد. 

_ هیچ سند علمی درباره فوت افراد دو سال بعد از تزریق وجود ندارد. این محتوا اصلا سند ندارد و نباید آن را باور کرد. 

_ هیچ سند علمی برای فشار دادن محل تزریق برای جذب بهتر واکسن وجود ندارد. اگر تزریق به درستی صورت گیرد نیاز به اقدام خاصی نیست.

_ هیچ سندی وجود ندارد که فرد قبل از بروز علائم شایع پس از تزریق واکسن ( تب، درد، بدن درد و...) داروی خاصی مصرف کند.

_ تاکنون هیچ مطالعه‌ای واکسن‌های مورد تایید در ایران را در یک بستر، مورد مطالعه قرار نداده است که ارجحیت یکی بر دیگری را نشان دهد. بنابراین اولین واکسن در دسترس، بهترین واکسن است.

_ قرار نیست پس از دریافت واکسن ۱۰۰ درصد ایمن شوید و اصلا مبتلا نشوید. ۲ هفته بعد از تزریق دُز دوم واکسن به حداکثر ایمنی می‌رسید ولی بازهم احتمال ابتلا به بیماری به صورت خفیف وجود دارد.

_ قرار نیست بعد از تزریق واکسن، ماسک را کنار بگذاریم، دورهمی بگیریم و نکات بهداشتی را رعایت نکنیم. تا واکسینه شدن ۸۰ درصد و خروج از گرفتاری واریانت‌ها باید رعایت‌ها به جد ادامه یابد.

_ بالاترین تاثیر واکسن‌ها بر کاهش قابل توجه بستری و فوت است، اما بازهم ۱۰۰ درصد نیست. پس اگر شنیدیم کسی بعد از دریافت واکسن باز هم مبتلا شده است زیاد نگران نباشیم و واکسن را جدی بگیریم. 

_ به دلیل واکسن زدن نه تست کرونای کسی مثبت می‌شود ‌و نه به بیماری مبتلا می‌شوید. نیازی به قرنطینه کردن هم نیست. البته ممکن است کسی قبل از واکسن زدن به ویروس آلوده شده و بعد مبتلا شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید