پنج نفر در آتش‌سوزی جنوب ایتالیا سوختند

کدخبر: ۴۳۲۹۱۱
آتش‌سوزی‌های مهیب در حالی به سرعت در ایتالیا پیش می‌رود که تاکنون دست‌کم پنج نفر در شعله‌های آتش‌ سوختند و جنگل‌‌های کنهسال راش که از میراث جهانی یونسکو است در معرض تهدید قرار گرفته.
پنج نفر در آتش‌سوزی جنوب ایتالیا سوختند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، رسانه‌های محلی امروز (پنجشنبه) گزارش کردند که آتش‌سوزی‌های مهیب در جنوب ایتالیا تاکنون به قربانی شدن دست‌کم پنج نفر و تهدید جنگل‌های کهنسال «راش» که از میراث جهانی یونسکو است، منجر شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، جدیدترین قربانی آتش‌سوزی‌های ایتالیا که مرگ وی مورد تأیید قرار گرفت، «ماریو زاواگلیو» ۷۷ ساله بود که روز گذشته (چهارشنبه) در تلاش برای نجات دام‌های خود از آتش‌در نزدیکی شهرداری «گروتریا» جان خود را از دست داد.

نهاد اجرایی منطقه جنوب غربی کالابریا که محتمل بیشترین آسیب ناشی از آتش‌سوزی شده است، از رُم درخواست کرده است تا در این منطقه اعلام وضعیت اضطراری کند.

طبق این گزارش، مقام‌های منطقه‌ای به طور ویژه مشغول مهار آتش‌‌هایی هستند که در حال سوزاندن مناطق کوهستانی «آسپرومونته» در «کالابریا» است و هکتارها جنگل و مراتع را از بین برده است.

اداره کل پارک ملی آسپرومونته به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که شعله های آتش، جنگل‌های کهنسال راش را جزء میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود، در معرض تهدید قرار داده است.

مسئولان پارک فوق از یگان‌های ارتش ملی ایتالیا درخواست کرده‌اند که برای کمک به مهار آتش‌ به محل اعزام شوند.

یکی از نمایندگان پارک فوق در این خصوص گفت: «در حال حاضر، نیروهای آتش‌نشانی‌های منطقه‌ای و بسیاری از داوطلبان از انجمن‌های مختلف در عملیات مهار آتش مشارکت دارند. هواپیماهای ویژه و بالگردها نیز برای کمک به اطفاء حریق به مناطق حادثه دیده ارسال شده است اما آن چه شاهد آن هستیم، آتشی است که مهار آن بسیار دشوار است و همه چیز تاحد زیادی به تغییرات سریع آب و هوایی بستگی دارد».

موج گرما موسوم به «لوسیفر» اوایل هفته جاری ایتالیا را هدف گرفت و موجب شد دمای هوا در «سیسیل» به رکورد بی‌سابقه ۴۸.۸ درجه سانتی‌گراد برسد.

امروز پنجشنبه، وزارت بهداشت ایتالیا، هشدارهای قرمز برای گرمای شدید در ۱۰ شهر از ۲۷ شهر بزرگ از جمله رم، پالرمو، بولونیا و تریست صادر کرد و فلورانس و کالیاری نیز دو شهر دیگری هستند که برای فردا (جمعه) هشدار قرمز برای گرمای شدید دریافت می‌کنند.

هشدار «قرمز» به این معناست که نه تنها برای افرادی که جزء گروه آسیب‌پذیر هستند، بلکه برای تمام افراد سالم خطر سلامتی وجود دارد.

روند گرمای هوا در «آپنین» در گزارش ۲۰۲۰ مؤسسه ملی حفاظت و تحقیقات محیط زیست ایتالیا (ISPRA) تأیید شد و در آن آمده بود که هشت مورد از ۹ مورد گرم‌ترین سال در تاریخ اخیر ایتالیا پس از سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاده است و سال ۲۰۱۸ به گرم‌ترین سال در ایتالیا در ۶۰ سال گذشته تبدیل شده بود و پس از آن سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ در رده‌های بعدی قرار گرفته بودند.

آتش‌نشان‌های ایتالیا همچنین امروز اعلام کردند که نیمه‌شب گذشته تمام تلاش خود را برای مهار ۵۰۰ آتش‌سوزی مختلف به کار گرفتند.

جنوب اروپا در تابستان امسال، موج شدید گرما و آتش‌سوزی‌های مهیبی را تجربه کرده است و مرگ و میرهای مرتبط با این حوادث در یونان و ترکیه نیز به ثبت رسیده است.

طبق این گزارش، کارشناسان هواشناسی هشدار داده‌اند که تغییرات اقلیمی موجب افزایش شدت و فراوانی چنین حوادثی شده است.

علاوه بر مرگ یک مرد ۷۹ ساله که روز گذشته در منطقه رجیو کالابریا جان خود را از دست داد، یک مرد ۷۷ ساله نیز در حین تلاش برای محافظت از گله خود دربرابر شعله‌های آتش‌ جان خود را از دست داد و در آتش سوخت.

سومین و چهارمین قربانی یک زن ۵۳ ساله به همراه خواهرزاده‌اش بود که جمعه هفته گذشته در رجیو کالابریا در حین تلاش برای نجات باغ زیتون خانوادگی خود در مقابل آتش‌، جان باختند.

مسئولان منطقه‌ای سیسیل در نتیجه آتش‌سوزی، در این منطقه اعلام وضعیت اضطراری کردند و این در حالی است که ۵۰ تیم آتش‌نشانی داوطلبانه از سراسر ایتالیا برای کمک به اطفاء حریف به این منطقه رفته‌اند.

طبق این گزارش، در سراسر مدیترانه، الجزایر نیز با آتش‌سوزی درگیر است به طوریکه این کشور آفریقای شمالی از امروز به دلیل قربانی شدن ۶۹ نفر در آتش‌سوزی، به مدت سه روز عزای عمومی خود را آغاز می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید