وضعیت وحشتناک دلتا کرونا در مازندران

کدخبر: ۴۳۲۹۱۹
موج پنجم کرونا با وجود رکوردشکنی مجدد از نظر مجموع بستری‌شدگان و رسیدن به ۴۰۷۳ نفر در بسیاری از مناطق مازندران تقریبا به ثبات آماری رسیده، اما آمارهای صعودی شهرستان بابل که حالا ۳۶ درصد بستری‌شدگان کرونایی مازندران را دارد سبب شده کماکان مجموع آمارهای کرونایی مازندران صعودی باشد.
وضعیت وحشتناک دلتا کرونا در مازندران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا ؛  وضعیت کرونایی مازندران کماکان در بدترین وضعیت از ابتدای شیوع این ویروس در استان تا امروز قرار دارد و همچنان تعداد قربانیان کرونا در بیمارستان‌های مازندران بیش از ۴۰ نفر در شبانه‌روز است. بر اساس آخرین آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۹۹ نفر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ در بیمارستان‌های مازندران بستری و ۶۵۳ نفر نیز از این مراکز ترخیص شدند.

 تعداد مجموع بستری‌شدگان جدید هر شبانه‌روز در بیمارستان‌های مازندران طی چهار روز اخیر روندی کاهشی را نشان می‌دهد، اما کم شدن تعداد ترخیص‌شدگان نیز در همین مدت سبب شده که تعداد مجموع بستری‌شدگان همچنان افزایشی باشد. بر اساس جدیدترین آمارها تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران به چهار هزار و ۳۷ نفر رسید که رکورد جدیدی در دوران کرونا برای مازندران محسوب می‌شود.

 ضمن این که تعداد بیماران بدحال نیز هنوز در مازندران کاهشی نشده و طی ۲۴ ساعت گذشته با ۶ نفر افزایش نسبت به دو روز قبل به ۴۲۳ نفر رسیده که بیشترین آمار بستری‌شدگان کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های مازندران است.

تعداد قربانیان کرونا هم در مازندران طی شبانه‌روز گذشته با پنج نفر کاهش نسبت به روز قبل به ۴۴ نفر رسیده است. با احتساب این ۴۴ قربانی جدید کرونا در مازندران مجموع مرگ‌های کرونایی این استان از یکم ماه جاری تا ظهر ۲۱ مرداد به ۶۳ نفر و از ابتدای سال جاری تا امروز به یکهزار و ۴۰۱ نفر رسید.

وزن سنگین کرونا در بابل

بررسی آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می‌دهد که در روزهای اخیر کفه ترازوی آمارهای کرونا در شهرستان بابل از سایر شهرستان‌های مازندران سنگین‌تر است. به طوری که طبق آمارهای رسمی تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی در شهرستان بابل طی روزهای اخیر در روندی افزایشی قرار دارد. این روند بر خلاف آمارهای مجموع بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران است که ۲۱ شهرستان را شامل می‌شود.

 مجموع بستری‌شدگان کرونایی ۲۱ شهرستان مازندران در ۲۴ ساعت گذشته دو هزار و ۶۰۳ نفر ثبت شده که در روزهای گذشته به ترتیب دو هزار و ۶۰۷، دو هزار و ۶۴۹ و دو هزار و ۶۵۹ نفر بود و روند کاهشی تعداد مجموع بستری‌شدگان مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران را نشان می‌دهد. اما این روند در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل دیده نمی‌شود و آمارها صعودی است.

بر اساس این آمارها در حال حاضر از چهار هزار و ۷۳ بیمار کرونایی بستری شده در مراکز درمانی سراسر استان، یکهزار و ۴۷۳ نفر در شهرستان بابل بستری هستند که ۳۶ درصد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران را شامل می‌شود. این در حالی است که شهرستان بابل با جمعیت حدود ۵۰۰ هزار نفری ۱۵ درصد از جمعیت استان را در خود جای داده است.

از سوی دیگر این شهرستان با تلاش‌ها و پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی بابل آمار قابل قبولی از نظر واکسیناسیون علیه کرونا دارد و تا کنون بیش از ۱۵۲ هزار دُز واکسن کرونا در این شهرستان تزریق شده که بیشترین آمار بین شهرستان‌های مازندران است. اما روند شیوع کرونا در بابل همچنان گسترده و ضریب ابتلا به ویروس در این شهرستان بسیار بالاست.

کارشناسان معتقدند در شرایطی که بابل وضعیت تقریبا مناسبی از نظر واکسیناسیون دارد و ایمنی نسبی در بخشی از جامعه این شهرستان ایجاد شده، مهم‌ترین عامل وضعیت کرونایی کنونی این شهرستان بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و برپا بودن تجمعات و محافل خانوادگی است.

به گفته قربانعلی ولیزاده بورا فرماندار بابل، طی هفته جاری حدود یکهزار و ۳۰۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی بابل بستری شدند که رقم بسیار بالایی است.

وی با بیان این که آمار بستری بیماران کرونایی همچنان در مدار افزایشی قرار دارد می‌افزاید: در مرکز بستری موقت بیماران کرونایی بابل هم روزانه به بیش از ۴۶۰ بیمار کرونایی خدمات ارائه می‌شود که این بالاترین ظرفیت خدمت‌رسانی کادر درمانی است و گنجایش بیشتر از این وجود ندارد.

مازندران با فاصله زیادی نسبت به میانگین کشوری در میزان ابتلا نخستین استان کشور است. در حالی که آمار کشوری ضریب خطر یا میزان ابتلا در حال حاضر ۱۲ تا ۱۴ نفر به ازای هر یکصدهزار نفر است این عدد برای مازندران با فاصله حدود ۲.۵ برابری بین ۲۷ تا ۳۰ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر برآورد می‌شود که در محاسبات رنگ‌بندی کرونایی مازندران را در وضعیت سیاه کرونایی قرار می‌دهد.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی قرار دارند.  موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند.

IdStVXZT0QaG

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید