نکات مهم بهداشت جهانی درباره مصرف میوه و سبزی

کدخبر: ۴۳۳۰۰۱
سازمان بهداشت جهانی شیوه‌نامه مفصلی را درباره کووید-19 و رابطه‌اش با مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها تازه منتشر کرده است
نکات مهم بهداشت جهانی درباره مصرف میوه و سبزی

در طی روزها و هفته‌های اخیر شایعات فراوانی مبنی بر انتقال ویروس کووید-19 از طریق انبه‌های هندی و پاکستانی در کشور مطرح شده است. در این میان، نگرانی‌های فراوانی در بین بعضی خانواده‌ها نسبت به انتقال بیماری کرونا از طریق مواد غذایی تازه شکل گرفته و افراد بسیاری می‌خواهند بدانند که آیا میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توانند عامل انتقال ویروس کرونا باشند یا خیر. بد نیست بدانید که از آنجایی که این نگرانی یکی از نگرانی‌های جهانی است، بنابراین سازمان بهداشت جهانی شیوه‌نامه مفصلی را درباره کووید-19 و رابطه‌اش با مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها تازه منتشر کرده است. در ادامه متن این شیوه‌نامه را با همدیگر مرور می‌کنیم.

آیا میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توانند عامل انتقال کووید-19 باشند؟

خیر. تاکنون هیچ منبع علمی موثقی در جهان، انتقال کووید-19 از طریق میوه‌ها و سبزی‌های تازه به بدن انسان را تایید نکرده است. با این‌حساب، می‌توان قاطعانه اعلام کرد که میوه‌ها و سبزی‌ها به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند عامل انتقال کووید-19 باشند. بهتر است تاکید کنیم که حتی اگر میوه‌ها یا سبزیجات از کشورهایی وارد شوند که شیوع بیماری کرونا در آنجا فراوان است، باز هم امکان ابتلا به کرونا از طریق خوردن این‌گونه محصولات به‌وجود نخواهد آمد. باید این نکته را یادآور شویم که میوه‌ها و سبزی‌های تازه، حجم فراوانی از ویتامین‌ها، املاح و آنتی‌اکسیدان‌ها را در خود جا داده‌اند. بنابراین مصرف منظم و روزانه آنها می‌تواند شدیدا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بیماری‌زایی مانند کووید-19 شود.

میوه

میوه‌ها و سبزی‌ها را در دوران کرونا چطور بشوییم؟

در زمان شیوع بیماری کرونا بهتر است قبل از اقدام به شستن میوه‌ها و سبزی‌ها ابتدا دست‌هایتان را حدود 20 تا 30 ثانیه با آب و صابون بشویید. سپس میوه‌ها و سبزی‌ها را با آب روان سالم شست‌وشو دهید. به یاد داشته باشید که در دوران شیوع کرونا مانند هر زمان دیگری شستن میوه‌ها با آب ناسالم یا آبی که از سلامتش اطمینان ندارید (مانند آب چشمه‌ها)، مجاز نیست.

سبزی

هنگام خرید میوه‌ها و سبزی‌ها به چه نکاتی توجه کنیم؟

 بهتر است فردی که برای خریدن میوه‌ها، سبزی‌ها یا مواد غذایی از خانه خارج می‌شود، دارای هیچ علامتی از بیماری کرونا نباشد.

 هنگام خرید حتما بینی و دهان را به‌طور کامل با ماسک بپوشانید.

 از فروشندگان محصولات خوراکی که ماسک مناسبی ندارند، خرید نکنید. منظور از ماسک مناسب این است که ماسک مورد نظر دهان و بینی فروشنده را کاملا پوشانده باشد و این ماسک مندرس نباشد.

 اگر وارد فروشگاه یا مغازه مواد غذایی شدید و دیدید که فروشنده علائمی مانند سرفه شدید دارد و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را هم رعایت نمی‌کند، بهتر است هرچه سریع‌تر محل را ترک کنید.

 تمامی این سختگیری‌ها باید نسبت به خرید محصولاتی که قبل از مصرف شسته یا پخته نمی‌شوند (مانند نان)، شدیدتر اعمال شوند.

آیا خرید مواد غذایی به‌صورت آنلاین در دوران کرونا مجاز است؟

افراد بسیاری ترجیح می‌دهند که همه خریدهایشان، ازجمله خرید میوه‌ها، سبزی‌ها و تمامی محصولات خوراکی را به‌صورت آنلاین انجام دهند. شما می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی در دوران شیوع کروناویروس همچنان خریدهای آنلاین را داشته باشید. فقط یک نکته را در مورد خریدهای آنلاین به یاد داشته باشید: پس از تحویل گرفتن مواد خوراکی و قبل از خارج کردن آنها از بسته‌بندی و شستن آنها حتما ابتدا دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید و سپس به مواد غذایی یا بسته‌بندی آنها دست بزنید.

منبع: سازمان بهداشت جهانی


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید