تماس مهم آمریکا با رئیس جمهور افغانستان

کدخبر: ۴۳۳۰۰۲
آمریکایی ها به رئیس جمهوری افغانستان اعلام کردند با توجه به تحولات موجود در وضعیت امنیتی کابل، در حال کاهش بیشتر تعداد نیروهای غیرنظامی خود در این کشور هستند.
تماس مهم آمریکا با رئیس جمهور افغانستان

 آنتونی بلینکن و لوید آستین وزیران خارجه و دفاع آمریکا با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان گفتگو کردند.

به گزارش وزارت امور خارجه آمریکا، این دو مقام آمریکایی به رئیس جمهوری افغانستان اعلام کردند با توجه به تحولات موجود در وضعیت امنیتی کابل، در حال کاهش بیشتر تعداد نیروهای غیرنظامی خود در این کشور هستند.آنها در عین حال مدعی شدند آمریکا همچنان متعهد به حفظ روابط دیپلماتیک و امنیتی قوی با دولت افغانستان است.
طرفین در این تماس تلفنی درباره فضای امنیتی افغانستان ، تلاش ها برای مهار خشونت و تلاش های دیپلماتیک جاری تبادل نظر کردند.بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه آمریکا در این تماس تلفنی تأکید کرد که واشنگتن همچنان متعهد به حمایت از راه حل سیاسی است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در آوریل سال جاری اعلام کرد که کشورش تا بیستمین سالگرد حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا، همه نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند.
بایدن پایان ماموریت نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را ۳۱ اوت (۹ شهریور) اعلام کرد و گفت: من نسل دیگری از آمریکایی ها را به جنگ در افغانستان نخواهم فرستاد.حاضر نیستم یک سرباز دیگر به افغانستان اعزام کنم.
واشنگتن از ماه گذشته خروج جدی نیروهایش را آغاز کرده و همزمان پیشروی طالبان آغاز شده است.
وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز چهارشنبه به وخیم شدن وضعیت امنیتی افغانستان در میان پیشروی‌های گروه طالبان و کنترل مناطق بیشتری از خاک افغانستان توسط این گروه اعتراف کرد اما جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز قبل از آن گفت تصمیم خود برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پشیمان نیستم.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد واشنگتن برای خروج برخی از کارکنان سفارتش در کابل نیرو به افغانستان اعزام می کند.
وی  اضافه کرد کارکنانی را که قصد داریم از افغانستان خارج کنیم از افرادی هستند که به تداوم ماموریتشان در آنجا نیازی نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال گفت: سفارت آمریکا در افغانستان همچنان باز است و ما به حضور دیپلماتیک خود در افغانستان ادامه خواهیم داد.
به گفته وی، نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل برای تخلیه کارمندان سفارت و مترجمان مستقر خواهند شد.

جان کربی سخنگوی پنتاگون نیز اعلام کرد که آمریکا سه هزار نیرو برای کمک به خروج مقامات آمریکایی به افغانستان اعزام می کند.
سخنگوی پنتاگون افزود که نیروهای بیشتر برای محافظت از کارکنان سفارت آمریکا در کابل ظرف ۴۸ ساعت دیگر به کابل می رسند.
به گفته وی، آمریکا هزار نفر را به قطر منتقل می‌کند تا در آنجا برای بررسی درخواست‌های مهاجرتی افغان‌ها و ویزای کسانی بپردازند که در زمان حضور آمریکا در افغانستان به آمریکایی‌ها کمک کردند و اکنون تمایل دارند به خاطر ترس از انتقام طالبان کشورشان را به مقصد واشنگتن ترک کنند.

وزارت امور خارجه افغانستان روز پنجشنبه اعلام کرد دولت افغانستان نگرانی‌های شدید خود و مردم افغانستان را از حملات وحشیانه طالبان به شهرها که منجر به بروز جرایم جنگی و نقض آشکار حقوق بشری و فاجعۀ انسانی شده، با جامعه جهانی در میان گذاشته است.
در اطلاعیه وزارت خارجه افغانستان آمده است که تیم مذاکره کننده دولت افغانستان به ریاست عبدالله عبدالله در نشست تروییکای گسترده در دوحه با حضور کشورهای روسیه، آمریکا، چین و پاکستان شرکت و خواست‌های عمده مردم و دولت افغانستان را به صراحت مطرح کرده است.
 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید