آخرین تحولات افغانستان؛ از تصرف ۱۸ مرکز ولایت تا واکنش‌ها به اقدامات طالبان

کدخبر: ۴۳۳۱۱۳
اقتصادنیوز:در ادامه‌ پیشروی‌های طالبان و تصرف 18 ولایت افغانستان طی هفته گذشته، جامعه جهانی و کشورهای مختلف خواستار توقف فوری خشونت و اعلام آتش‌بس در این کشور شدند.
آخرین تحولات افغانستان؛ از تصرف ۱۸ مرکز ولایت تا واکنش‌ها به اقدامات طالبان
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، طی 24 ساعت گذشته در ادامه‌ پیشروی‌های طالبان، این گروه ادعا کرده است که ولایت‌های هرات، بادغیس و فیروزکوه، هلمند، غور و قندهار، لوگر و ازرگان را به کنترل خود در آورده است.

طالبان تاکنون موفق شده است 18 ولایت افغانستان را به کنترل خود در آورد.

زرنج و لشکرگاه در جنوب‌غرب، هرات، فراه، قلعه‌نو و فیروزکوه در غرب، قندهار در جنوب، غزنی در جنوب‌شرق، فیض‌آباد، تالقان، قندوز و پلخمری در شمال‌شرق، ایبک، سرپل و شبرغان، لوگر، زابل نیز از جمله ولایت‌های است که به تصرف طالبان در آمده است. 

همچنین همزمان با سقوط هرات، اسماعیل‌خان، رهبر مقاومت مردمی و چندین مقامات ارشد این ولایت خود را تسلیم طالبان کردند و این گروه توانست براکثر مناطق ولایت هرات از جمله فرودگاه و مرکز لشگر ظفر تسلط پیدا کند.

در همین راستا ایران درباره وضعیت دیپلمات‌های این کشور در هرات در توئیتی اعلام کرد: دیپلمات‌های ایرانی همچون دیپلمات‌های سه کشور دیگری که در هرات حضور دارند، در کمال سلامتی و امنیت بوده و نگرانی ندارند.

تاکید کشورهای جهانی بر صلح در افغانستان

همزمان با گسترده شدن جنگ در افغانستان، آمریکا، روسیه، چین و شماری دیگر از قدرت‌های جهانی هشدار داده‌اند که اگر حکومتی با استفاده از نیروی نظامی در افغانستان به قدرت برسد، آن را به رسمیت نخواهند شناخت و اتحادیه اروپا به گروه طالبان هشدار داده در صورتی که افغانستان را به زور تصرف کند و این گروه منزوی خواهد شد.

همچنین زلمی خلیل زاده، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان گفته که ایالات متحده خواستار توقف فوری حملات علیه شهرها است و  و هشدار داده دولتی که به زور بر مردم تحمیل شود، یک دولت "منفور" خواهد بود.

از سوی دیگر نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده‌ در نشست صلح دوحه با انتشار بیانیه مشترک روی تسریع روند صلح به عنوان موضوع ضروری، مذاکره درباره پیشنهادات دولت و طالبان توقف فوری خشونت‌ها تأکید کرده‌اند.

وزارت امور خارجه قطر روز پنج‌شنبه با نشر بیانیه‌ای اعلام کرده که در پایان نشست کشورهای جهان و منطقه در مورد افغانستان اشتراک‌کننده‌گان از طرف‌های درگیر جنگ خواسته‌اند تا برای اعتمادسازی و تسریع تلاش‌های صلح و آتش‌بس همه‌جانبه هرچه زودتر گام بردارند.

آخرین تحولات افغانستان؛ از تصرف ۱۸ مرکز ولایت تا واکنش‌ها به اقدامات طالبان

نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده از گروه طالبان و حکومت افغانستان خواسته‌اند که خشونت‌ها را پایان دهند و در داخل شهرها جنگ نکنند.

روز گذشته عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان بعد از تصرف چند شهر بزرگ به دست طالبان، خواستار برگزاری نشست اضطراری شواری امنیت سازمان ملل درباره افغانستان شد.

شهر هرات بعد از تصرف توسط طالبان تاکنون آرام گزارش شده است. دیشب در بعضی نقاط شهر صدای تیراندازی شنیده شده ولی اکنون شهر آرام است و گفته می‌شود که طالبان در خیابانهای شهر تردد دارند و شماری از ساکنان محل نیز از خانه‌ها بیرون آمده‌اند. به گفته مردم محل، مناطقی که در روزهای گذشته خط مقدم درگیری بود امروز آرام گزارش شده است. طالبان بیشتر مناطق نظامی را در شهر در کنترل دارند.

آخرین تحولات افغانستان؛ از تصرف ۱۸ مرکز ولایت تا واکنش‌ها به اقدامات طالبان

اشرف غنی به‌زودی درباره وضعیت جاری افغانستان سخنرانی می‌کند

همزمان با سقوط چندین ولایت مهم از جمله هرات و قندهار به دست طالبان، قرار است اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان درباره وضعیت جاری در این کشور سخنرانی کند. 

پیش از این برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند که وزرای خارجه و دفاع آمریکا از غنی خواسته‌اند که با توجه به شرایط پیش آمده و برای تقویت صلح از سمت خود استعفا دهد. 

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا این خبر را تکذیب کرده است.

در این رابطه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: به همراه وزیر دفاع با اشرف غنی وضعیت امنیتی در افغانستان و برنامه آمریکا برای کاهش دیپلمات‌ها تبادل نظر صورت گرفت. 

وی افزود: آمریکا از راه‌حل دیپلماتیک برای پایان بحران در افغانستان حمایت خواهد کرد. 

آخرین تحولات افغانستان؛ از تصرف ۱۸ مرکز ولایت تا واکنش‌ها به اقدامات طالبان

طالبان در نزدیکی پایتخت افغانستان

از سوی دیگر همچنین طالبان امروز اعلام کرد که ولایت لوگر زادگاه اشرف غنی را امروز به تصرف خود در آورده و تمام مقامات این کشور خود را تسلیم این گروه کردند. 

ولایت لوگر در 70 کیلومتری کابل قرار دارد و پیشروی سریع طالبان این جنگ را به نزدیک پایتخت افغانستان کشانده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید