توصیه مهم به کسانی که فرزندشان علائم کرونا دارند

کدخبر: ۴۳۳۴۴۰
اقتصادنیوز یک متخصص کودکان: خوشبختانه بیشتر بچه ها سیستم ایمنی خوبی دارند و اگر مبتلا شوند در فرم خفیف تر مبتلا می شوند ولی موارد شدیدتری که احتیاج به بستری شدن داشته و دارند نیز وجود دارد.
توصیه مهم به کسانی که فرزندشان علائم کرونا دارند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا ،یحیی عقیقی در پاسخ به این سوال که واکسن های کرونا متعدد است کدامیک از واکسن ها کارآیی بهتری دارد؟ گفت: هیچ کدام را نمی توان نفی کرد و اثر اکثر آنها مناسب است. به نظر من نباید در مردم نگرانی ایجاد کرد و کسانی که واجد شرایط هستند حتما باید واکسن بزنند. بخصوص افرادی که مسن هستند و مستعد بیماری اند حتما باید واکسن بزنند.

هر کسی واجد شرایط است واکسن بزند و نترسد

وی در خصوص اینکه یک سری از مردم به بیماری های زمینه ای دچار هستند از جمله سرطان و… کدام یک از انواه واکسن های موجود کرونا برای این بیماران مناسب است؟ اظهار داشت: نظر من این است که هر کسی واجد شرایط است واکسن بزند و نترسد. شاید هر کسی بتواند مشکلی در هر کدام پیدا کند ولی این مانع از زدن واکسن نیست. من ۹۰ ساله ام و رفتم واکسن روسی زدم و هیچ عوارضی نداشتم. واردات واکسن در دست دولت است و هر واکسنی از هر کجا بیاید باید زده شود. این بیماری شوخی بردار نیست.

دکتر عقیقی در خصوص اینکه برخی واکسن زده اند ولی مجددا بیمار شدند و کرونا گرفتند، افزود: هیچ واکسنی صددرصد نیست و اثراتی دارد. اگر ما واکسنی صددرصدی داشتیم که بسیار خوب بود، در این صورت بیماری ریشه کن می شد ولی ممکن است درصدی واکسن بزنند و بیماری را بگیرند. واکسن مانع از تزریق واکسن نیست مگر اینکه طبیب مخصوص آن رشته بگوید که فعلا نزنید.

فعلا دولت برنامه ای برای تزریق واکسن به کودکان ندارد

وی در مورد تزریق واکسن کرونا به کودکان نیز اظهار داشت: بچه ها هم مبتلا می شوند ولی فعلا دولت برنامه ای برای تزریق واکسن به کودکان ندارد. در آمریکا و برخی از کشور ها حتی زیر ۱۵ سال هم واکسینه می شوند ولی کودکان مبتلا به کرونا معمولا دارای علائم اسهال و استفراغ هستند یا مختصری سرفه و آبریزش بینی دارند. دولت واکسیناسیون را از سنین ۸۰ سال به بالا شروع کرد و امروز ۵۰ سال به بالا ها واکسینه می شوند و همینطور پایین می آید شاید روزی باشد که بچه ها هم بتوانند واکسن بزنند.

این متخصص کودکان درباره کرونا دلتا در کودکان نیز گفت: خوشبختانه کرونا در بچه ها به شدت بزرگسالان نیست اما بزرگسالان به دلیل عفونت های مختلف زمینه ای، ایمنی بدن شان پایین آمده و استعداد بیشتری برای شدت گرفتن بیماری دارند. خوشبختانه بیشتر بچه ها سیستم ایمنی خوبی دارند و اگر مبتلا شوند در فرم خفیف تر مبتلا می شوند ولی موارد شدیدتری که احتیاج به بستری شدن داشته و دارند نیز وجود دارد.

خوشبختانه ریه کودکان کمتر درگیر می شود

وی در مورد اینکه چه توصیه هایی برای کسانی دارید که فرزندانشان علایم کرونا دارند؟ تصریح کرد: اگر پی سی آر آنها مثبت باشد حتما به دکتر مراجعه کنند. ولی خوشبختانه ریه کودکان کمتر درگیر می شود، مهم ریه است. ولی ممکن است کووید در کودکان خود را به شکل دیگری نشان بدهد. ما بیماری دیگری داریم به نام کاواساکی که باعث التهاب عروق می شود و به آن واسکولاتیس می گویند و علائم آنها با بزرگسالان متفاوت است. طبیبی که متخصص عفونی اطفال باشد بهتر تشخیص می دهد و بهتر است کودکانشان را پیش طبیب عفونی اطفال ببرند که در دانشگاه ها فعال هستند و مطب دارند و زودتر می توانند تشخیص بدهند، اگر بچه ها زمینه بیماری نداشته باشند بهتر تحمل می کنند.

وی افزود: بخصوص در خانواده ای که برخی افراد مبتلا به کووید وجود دارد و کودک آنها علایمی مثل آب ریزش بینی و سرفه و اسهال و استفراغ و بی حالی دارد حتما باید به متخصص اطفال مراجعه کنند، آنها می دانند باید چه کاری بکنند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید