سرم برای کرونا مضر است/ نمی توانیم با واکسن از پیک پنجم عبور کنیم

کدخبر: ۴۳۳۵۱۷
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، گفت: ما نمی توانیم با واکسن از پیک پنجم عبور کنیم، باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیریم.
سرم برای کرونا مضر است/ نمی توانیم با واکسن از پیک پنجم عبور کنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، پیام طبرسی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، گفت: مردم باید تعطیلی چند روزه را جدی بگیرند و در خانه بمانند و نباید به فکر مسافرت و پاساژ گردی، دورهمی و مهمانی باشند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: علائم بیماری کرونا در آغاز، شبیه سرماخوردگی از جمله بدن درد و آب ریزش بینی و عطسه است و این علائم را باید جدی بگیریم.

طبرسی افزود: یک فرد ممکن است چند بار کرونا بگیرد، اما کسانی که هر دو دوز واکسن کرونا را زدند و ۲ هفته از دوز دوم گذشته باشد، اگر به کرونا مبتلا شوند، شدت بیماری و مرگ و میر در آنها خیلی کمتر است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: سرم درمانی در منزل نداریم و سرم برای کرونا مضر است چون آب در بافت ریه را افزایش می‌دهد و بر اساس تمام دستورالعمل‌هایی که در دنیا وجود دارد؛ تجویز سرم به بیماران کرونایی باید با احتیاط انجام شود.

طبرسی در ادامه افزود: در حال حاضر بیمارانی که بستری می‌شوند طی ۲۴ ساعت شاید ۵۰۰ سی سی هم سرم تجویز نکنیم مگر اینکه نیاز باشد با دارویی همراه شود.

وی عنوان کرد: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که بیمار بیش از اندازه است و تا کنون این تعداد بیمار سابقه نداشته است و زمانی که بیمار افزایش پیدا می‌کند کمبود دارو هم پیش می‌آید.

طبرسی با اشاره به اینکه تجویزها باید منطقی شود، گفت: این داروها دارویی نیستند که در منزل استفاده شود؛ مثلاً داروی رمدسیویر حتماً باید در مراکز درمانی تزریق شود چون ممکن است با افت فشار، ضربان قلب و افزایش حساسیت همراه باشد و اصلاً نباید در منزل تزریق شود.

وی افزود: سرم درمانی در منزل نداریم و سرم برای کرونا مضر است چون آب در بافت ریه را افزایش می‌دهد و از همان ابتدای کرونا بر اساس تمام دستورالعمل‌های دنیا باید در تجویز سرم به بیماران کرونایی با احتیاط رفتار شود و الآن بیمارانی که بستری می‌شوند طی ۲۴ ساعت شاید ۵۰۰ سی سی هم سرم تجویز نکنیم مگر اینکه نیاز باشد با دارویی همراه شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره اینکه آیا واکسن‌ها می‌توانند جایگزین هم باشند، گفت: در واکسن‌های موجود در ایران باید پلتفرم‌های مشابه داشته باشند مثلاً شاید آسترازنکا مشابه اسپوتنیک باشد و افرادی که دوز اول را اسپوتنیک تزریق کردند می‌توانند دوز دوم را آسترازنکا تزریق کنند و یا پلتفرم سینوفارم با کووبرکت یکسان است و ضمن اینکه همه این واکسن‌ها هدف نهایی که کاهش مرگ و میر است را تأمین می‌کند.

طبرسی تصریح کرد: افرادی که یک بار کرونا گرفتند هر واکسنی را تزریق کنند سطح آنتی بادی آنها افزایش پیدا می‌کند و توصیه می‌کنیم هر دو دوز را تزریق کنند و همچنین نوع واکسن برای افرادی که یک بار کرونا گرفتند اهمیتی ندارد.

وی افزود: باید سهمیه دارو در مراکز درمانی مشخص باشد تا بیماران سر در گم نشوند، در حال حاضر برای بیماران بستری دارو داریم ولی بیماران سرپایی باید از داروخانه‌ها دارو تهیه کنند و طی کردن مسافت در تهران برای تهیه دارو منجر به سرایت بیماری می‌شود.

طبرسی خاطرنشان کرد: ما از این پیک کرونا با واکسن نمی‌توانیم عبور کنیم و باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

وی افزود: هدف مراکزی که برای تهیه دارو ایجاد می‌شود این است که بیماران لازم نیست مثلاً از جنوب تهران به بیمارستان مسیح دانشوری مراجعه کنند و الآن تمام مراکز به نوعی در موضوع کرونا تجربه پیدا کردند و موارد درمانی در همه مراکز به یک شکل انجام می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید