ابراز نگرانی ژنرال آمریکایی از قدرت گرفتن طالبان

کدخبر: ۴۳۳۶۲۳
مدیر سابق سیا قدرت گرفتن طالبان در افغانستان را برای آمریکا و جهان «فاجعه بار» خواند.
ابراز نگرانی ژنرال  آمریکایی از  قدرت گرفتن طالبان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  فارس، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و مدیر سابق سیا، تشدید کنترل طالبان بر افغانستان را برای آمریکا و جهان «فاجعه بار» خواند.

به نوشته هفته نامه «نیوزویک» «دیوید پترائوس» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا و مدیر سابق سیا که قبلاً به عنوان فرمانده ارشد آمریکایی در افغانستان خدمت می‌کرد، سقوط چندین شهر افغانستان به دست طالبان در روزهای اخیر را «فاجعه بار» توصیف کرد.

وی گفت: «این شکست بزرگ در امنیت ملی و وخیم شدن وضعیت است، مگر آنکه تصمیم به اقدام جدی بگیریم.»

وی گفت: «ما در شرایطی هستیم که طالبان تلاش می‌کند تا کابل را که 5 یا 6 میلیون نفر جمعیت دارد، محاصره کنند. اگر ما تصمیم بگیریم به طور موثر با طالبان در ارتباط باشیم ،آنها باید کارهای خود را متوقف کنند یا ما نیروی ارتش آمریکا وارد میدان کرده و جلوی  آن‌ها را بگیریم.»

پترائوس گفت که پیشرفت‌های طالبان نشان داد که تصمیم برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان یک اشتباه جدی بود.

وی افزود: «واقعاً باید آنچه را که اتفاق افتاده است بررسی کنیم و فکر کنم که این یک اشتباه جدی است و از خود بپرسیم چرا داشتن 3500 نظامی بدون هیچ گونه تلفات به مدت 18 ماه با یک وضعیت غیر قابل کنترل ترجیح داده می‌شود. فاجعه‌ای که ما اکنون در افغانستان در حال وقوع هستیم. »

پترائوس گفت که از تهدید فوری علیه ایالات متحده و پناهگاه جدید برای القاعده و داعش در افغانستان نمی‌ترسد. پترائوس گفت کسانی که تصمیم می‌گیرند باید مسئولیت این وضعیت را برعهده گیرند.

«تام کاتن» سناتور جمهور‌خواه عضو کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا  نیز روز شنبه با انتشار توییتی در واکنش به تحولات روزهای اخیر افغانستان و پیش‌روی طالبان در تقریباً تمامی شهرهای این کشور غرب آسیا تأکید کرد که شکست مفتضحانه در افغانستان نتیجه عقب‌نشینی بدون برنامه‌ریزی دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بوده است.

وی در این پیام توییتری با انتقاد از سیاست خروج بی‌موقع نظامیان آمریکایی از افغانستان گفت: «شکست مفتضحانه در افغانستان قابل پیش‌بینی نبود، پیش‌بینی شده بود. عقب‌نشینی بدون برنامه‌ریزی جو بایدن در حال حاضر موجب تحقیر آمریکا شده است و هزاران آمریکایی که در کابل هستند را در معرض خطر قرار داده است.

طی روزهای اخیر، موجی از هجمه‌ها روانه بایدن شده است تا سیاست‌های وی در قبال افغانستان را زیرسؤال قرار دهد.

پیش از این نیز، «میچ مک کانل» رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان سنا و سناتور «لیندسی گراهام» نیز با انتقاد از سیاست‌های دولت بایدن در قبال افغانستان درباره تسلط طالبان بر شهرهای افغانستان هشدار داده بودند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در اظهارنظری مشابه با انتقاد از بایدن گفته بود: «چه بی‌آبرویی است زمانی که طالبان پرچم خود را بر فراز سفارتخانه آمریکا در کابل بالا آورد. این شکست کامل از طریق ضعف، بی‌کفایتی و ناسازگاری کامل راهبردی است».

به دنبال موجی از انتقادات از دولت فعلی آمریکا، بایدن روز گذشته در بیانیه‌ای به طالبان هشدار داد در صورتیکه امنیت کارکنان آمریکا در افغانستان را در معرض خطر قرار دهند، با واکنش سریع و محکم ارتش آمریکا روبرو خواهند شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید