نخست وزیر مالزی استعفا کرد

کدخبر: ۴۳۳۷۸۳
نخست وزیر مالزی و دولتش امروز (دوشنبه) تنها ۱۷ ماه پس از کشورداری استعفا دادند تا به بحران و آشوب تازه سیاسی در کشور همزمان با شیوع جدی کرونا دامن بزنند.
نخست وزیر مالزی استعفا کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دوره نخست وزیری پر تنش محی‌الدین یاسین در مالزی پس از آن به آخر رسید که متحدان از حمایت از او روی برگردانند و او به نخست وزیری با کوتاهترین دوران زمامداری در تاریخ مالزی تبدیل شد.

پس از نشست پایانی کابینه، محی‌الدین یاسین ۷۴ ساله به سمت کاخ ملی رفت تا استعفایش را تقدیم پادشاه کند.

"خیری جمال الدین"، وزیر علوم مالزی در اینستاگرامش تایید کرد که تمام کابینه استعفا کرده‌اند و نوشت: از این فرصت که به ما داده شد تا یکبار دیگر به ملت خدمت کنیم، سپاسگزاریم.

گزارش شده که محی‌الدین یاسین امروز برای مردم مالزی سخنرانی می‌کند.

هنوز مشخص نیست که جانشین نخست وزیر مستعفی کیست اما بعید است که به دلیل شیوع گسترده کرونا و اوضاع بد اقتصادی انتخاباتی برگزار شود.

پادشاهی مشروطه مالزی به طور رسمی نخست وزیر را تعیین می‌کند و این بر عهده اوست که ارزیابی کند چه کسی از حمایت کافی نمایندگان پارلمان برخوردار است.

محی‌الدین یاسین بدون انتخابات در مارس ۲۰۲۰ نخست وزیر شد و رهبری ائتلافی فسادزده را در پی فروپاشی دولت دو ساله و رفورمیست به ریاست ماهاتیر محمد بر عهده گرفت اما دولت یاسین از همان روز نخست با ناآرامی روبرو بود چون اکثریتش در پارلمان دچار تردید بود و با چالش‌هایی اساسی از سوی انور ابراهیم، رهبر اپوزیسیون مواجه گشت.

استعفای محی‌الدین یاسین و دولتش دوره ناآرامی سیاسی در این کشور ۳۲ میلیون نفری را افزایش می‌دهد.

مالزی پس از استقلال از انگلیس در ۱۹۵۷، برای شش دهه تحت حاکمیت ائتلافی به رهبری اکثریت مسلمان مالایی بود. اما رسوایی‌های مالی، سیاست‌های مبتنی بر نژاد و افزایش استبداد در کشور باعث شد تا رای‌دهندگان در نهایت در انتخابات ۲۰۱۸ ائتلاف حاکم و رهبرش نجیب رزاق را برکنار کنند.

پیروزی ائتلاف اپوزیسیون به رهبری ماهاتیر محمد، امیدی برای مردم بود اما این ائتلاف هم از هم فروپاشید.

محی‌الدین یاسین نیز که یکی از اعضای دولت ماهاتیر بود اما در نهایت توطئه‌ای برای سقوط آن طرح کرد، ائتلافی پر تنش ایجاد کرد تا کشور را اداره کند. این ائتلاف هم با انتقادهایی به ویژه ناکامی در مقابله با ویروس کرونا روبرو شد؛ به گفته مقام‌های مالزی، بیش از ۱.۱ میلیون نفر به این ویروس مبتلا و ۱۲ هزار تن جان باخته‌اند.

در ژانویه ۲۰۲۱ محی‌الدین یاسین، پادشاه را متقاعد کرد تا نخستین وضعیت اضطراری را در نیم قرن اخیر در مالزی اعلام کند تا به واسطه آن، به مقابله با کرونا بپردازد اما در این مدت پارلمان هم برای چندین ماه تعلیق شد و این روند به انتقادهایی منجر گشت که محی‌الدین یاسین از این بحران برای اجتناب از رای عدم اعتماد استفاده کرده است.

وضعیت وی در نهایت پس از آنکه گروهی از نمایندگان متحد سابق دست از حمایت از نخست وزیر کشیدند،‌ رو به وخامت گذاشت و او اکثریت را در پارلمان از دست داد و پادشاه نیز در موضع مخالف محی‌الدین یاسین درآمد.

محی‌الدین یاسین روز جمعه در آخرین تلاش برای ماندن در قدرت از نمایندگان اپوزیسیون خواست تا از او در رای عدم اعتماد حمایت کنند اما درخواستش رد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید