فردی که واکسن زده، ناقلِ کروناست؟

کدخبر: ۴۳۳۸۸۷
اقتصادنیوز : یک متخصص عفونی گفت: با تزریق واکسن کرونا، ناقل ویروس نمی‌شوید بنابراین نیازی به قرنطینه ندارید.
فردی که واکسن زده، ناقلِ کروناست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،جمال میرزایی، متخصص عفونی و فلوشیپ فوق تخصصی نقص ایمنی، سرطان و پیوند   اظهار کرد: واکسن‌های موجود در کل دنیا بر علیه انواع بیماری‌های مختلف به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. دسته اول با استفاده از ویروس زنده ضعیف شده، تهیه می‌شوند و دسته دوم از ویروس کشته شده و یا قطعاتی از ویروس کشته شده و پروتئین هایش، برای تولید واکسن، استفاده می‌شود.

میرزایی ادامه داد: در واکسن‌هایی که در ترکیباتشان ویروس‌های زنده ضعیف شده وجود دارد، احتمال انتقال بیماری و ویروس وجود دارد.

او افزود: در تمام واکسن‌هایی که تا کنون بر علیه ویروس کرونا در جهان ساخته شده، از ویروس زنده ضعیف شده استفاده نشده است بلکه یا از خود ویروس کشته شده در تولید آن‌ها استفاده شده و یا از قطعاتی از بدن ویروس.

این متخصص عفونی گفت: در نتیجه هیچ کدام از واکسن‌های تولید شده در تمام دنیا ویروس زنده را وارد بدن انسان نمی‌کنند و افراد به هیچ وجه پس از واکسیناسیون، ناقل ویروس به اطرافیان خود نیستند.

او افزود: این نکته که افراد پس از واکسیناسیون از دیگران فاصله می‌گیرند و نگران انتقال ویروس به سایر افراد هستند یک تصور غلط است، اما بُعد دیگری وجود دارد و آن ابتلای فرد واکسینه شده به ویروس کروناست.

این متخصص عفونی تصریح کرد: اگر فردی هر کدام از انواع واکسن را دریافت کرده باشد، احتمال دارد به کرونا مبتلا شود زیرا تا مدت مشخصی ایمنی قابل توجهی در برابر ویروس در بدنش وجود ندارد. به همین منظور به افراد توصیه می‌شود پس از انجام واکسیناسیون به هیچ وجه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را ترک نکنند و به ویژه در استفاده از ماسک مداومت کنند.

او بیان کرد: اگر فرد واکسینه شده به کرونا مبتلا شود، علائم بیماری در او به‌صورت بسیار ضعیف بروز پیدا می‌کند، به شکلی که حتی ممکن است خود فرد نیز متوجه ابتلایش نشود، این فرد به دلیل ابتلا می‌تواند، ویروس را به اطرافیانش منتقل کند.

میرزایی تاکید کرد: این مسئله مطلقاً ارتباطی با واکسیناسیون ندارد. به دلیل ابتلا به ویروس گاهی این تصور غلط در افراد ایجاد می‌شود که به دلیل تزریق واکسن به کرونا مبتلا شده است؛ بلکه این طور نیست و به دلیل عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی این ابتلا صورت گرفته است.

او گفت: فردی که واکسن را دریافت کرده به دلیل ایمنی ایجاد شده در بدنش، دچار علائم خفیف بیماری می‌شود اما اگر ویروس را به دیگری منتقل کند، فرد دچار بیماری با علائم حاد خواهد شد و بسیار در معرض خطر خواهد بود.

میرزایی تاکید کرد: افراد به هیچ وجه با تزریق واکسن، ناقل ویروس کرونا نمی‌شوند، بنابراین نیازی به قرنطینه فرد واکسینه  شده نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید