افشاگری بایدن از گفتگوی خود با مقامات افغان/ من کاملاً پشت تصمیم خود ایستاده‌ام!

کدخبر: ۴۳۳۹۴۶
رئیس جمهور آمریکا در توجیه خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و با اشاره به سقوط دولت افغانستان در پی تسلط گروه طالبان بر این کشور، گفت: من کاملاً پشت تصمیم خود ایستاده‌ام. هیچ‌وقت زمان مناسبی برای خروج نیروهای آمریکایی وجود نداشت. اما حقیقت این است که این امر{سقوط دولت افغانستان} سریع‌تر از آنچه که ما انتظار داشتیم اتفاق افتاد.
افشاگری بایدن از گفتگوی خود با مقامات افغان/ من کاملاً پشت تصمیم خود ایستاده‌ام!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، جو بایدن طی سخنرانی درباره افغانستان، گفت: من کاملاً پشت تصمیم خود ایستاده‌ام. پس از ۲۰ سال، من به سختی آموختم که هیچ‌وقت زمان مناسبی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وجود نداشت. به همین دلیل است که ما هنوز آنجا هستیم. ما در مورد خطرات روشن بودیم. ما برای هرگونه حادثه برنامه‌ریزی کرده بودیم. اما من همیشه به مردم آمریکا قول می‌دادم که مستقیماً با شما صحبت خواهم کرد. حقیقت این است که این امر سریع‌تر از آنچه که ما انتظار داشتیم اتفاق افتاد.

وی گفت: منافع ملی ایالات متحده آمریکا در افغانستان همیشه جلوگیری از حمله تروریستی به سرزمین اصلی آمریکایی بوده است و هدف ایالات متحده قبلاً محقق شده است.

جو بایدن ادامه داد: نیروهای مسلح افغانستان مسئول ایستادگی‌نکردن در برابر حمله برق‌آسای طالبان است و دو دهه پس از کمک نیروهای آمریکایی به برکناری طالبان از قدرت و ایجاد یک دولت دموکراتیک، این گروه را دوباره به قدرت رساند. چه اتفاقی افتاد؟ رهبران سیاسی افغانستان تسلیم شدند و از کشور فرار کردند!

رییس جمهور آمریکا با اشاره به دیدار خود با مقامات دولت افغانستان، افزود: اوایل تابستان با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس هیأت افغان در مذاکرات صلح، گفت‌وگوهایی صریح داشتیم اما در نهایت آنها پیشنهادات ایالات متحده را نپذیرفتند. ما درباره چگونگی آماده‌سازی افغانستان برای مبارزه با جنگ‌های داخلی خود پس از خروج ارتش ایالات متحده و همچنین برای پاکسازی فساد در دولت صحبت کردیم تا دولت بتواند برای مردم افغانستان کار کند. ما درباره نیاز رهبران افغان به اتحاد سیاسی نیز صحبت کردیم.

بایدن تصریح کرد: آنها خواستار دیپلماسی و حل‌وفصل سیاسی در مذاکره با طالبان بودند که این توصیه به صراحت رد شد. آقای غنی اصرار داشت که نیروهای افغان خواهند جنگید و بدیهی است که او در اشتباه بود.

بایدن با مقصر خواندن رییس جمهور قبلی آمریکا درباره وضعیت کنونی افغانستان، گفت: بخشی از تقصیر وضعیت کنونی بر دوش دونالد ترامپ است که با طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی تا اول ماه مه ۲۰۲۱ کنار آمده بود.

رییس جمهور ایالات متحده تصریح کرد: در حالی‌که اکثریت آمریکایی‌ها از تصمیم برای پایان‌دادن به حضور نظامی ما در افغانستان حمایت می‌کنند، باید منتظر ماند و دید که عموم مردم چگونه به خروج بی‌نتیجه نگاه خواهند کرد.

بایدن گفت: چند نسل دیگر از دختران و پسران آمریکا را باید اعزام کنیم تا در جنگ داخلی افغانستان بجنگند در حالی‌که نیروهای افغان این کار را نمی‌کنند؟! جان چند آمریکایی دیگر ارزشش را دارد؟! چند ردیف بی‌پایان از سنگ قبرهای قبرستان ملی آرلینگتون لازم است؟! من با کسانی که عزیزان خود را در افغانستان از دست داده‌اند یا آمریکایی‌هایی که در این کشور جنگیده و خدمت کرده‌اند، عمیقا همدردی می‌کنم.

گفتنی است، بایدن بلافاصله پس از این سخنرانی به کمپ دیوید بازگشت؛ جایی که تعطیلات آخر هفته‌اش را در آنجا گذرانده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید