گفت‌و‌گوی وزرای خارجه آمریکا و قطر درباره افغانستان

کدخبر: ۴۳۴۰۸۵
«عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در تماس تلفنی درباره آخرین تحولات افغانستان گفت‌وگو کردند.
گفت‌و‌گوی وزرای خارجه آمریکا و قطر درباره افغانستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزارت خارجه قطر در بیانیه ای اعلام کرد، وزیران خارجه قطر و آمریکا بر لزوم حمایت از غیرنظامیان در افغانستان، افزایش تلاش ها برای تحقق آشتی ملی در این کشور و انتقال مسالمت آمیز قدرت در کابل تأکید کردند.

بر اساس این گزارش، آل ثانی و بلینکن همچنین در خصوص روابط راهبردی میان دو کشور و آخرین تحولات میدانی در افغانستان گفت وگو کردند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از نقش قطر در خصوص ادامه مذاکرات صلح افغانستان و فراهم آوردن کمک های مورد نیاز برای انجام خروج نیروهای آمریکایی و دیپلمات های این کشور از افغانستان تشکر کرد.

 وزیر امور خارجه قطر پیش تر نیز در گفت و گوی تلفنی با «مولود چاووش اوغلو»، همتای ترکیه‌ای خود درباره آخرین تحولات و اوضاع  افغانستان رایزنی و تبادل نظر کرده بود.

پس از سقوط سریع افغانستان، وضعیت نگرانی و اضطراب بر جامعه جهانی حاکم شده است، شورای امنیت سازمان ملل در نشست اضطراری روز دوشنبه از طالبان خواست تا با احترام به حقوق همه جامعه افغانستان، دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

قطر در مذاکراتی که منجر به توافق تاریخی صلح میان ایالات متحده و طالبان (فوریه ۲۰۲۰) شد، نقشی مهم ایفا کرد و دوحه میزبان گفت و گوهایی بود که پیش از تسلط طالبان بر افغانستان میان این گروه و دولت صورت گرفت.

در پی توافق صلح آمریکا و گروه طالبان در فوریه ۲۰۲۰، روند خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان در سال جاری آغاز شد.

با خروج اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، طالبان به طور رسمی کنترل کشور را در دست گرفت و مذاکرات برای تشکیل دولت انتقالی در جریان است.

وزیران خارجه قطر و آمریکا درباره افغانستان گفت‌وگو کردند

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید