4 هزار و 40 فوتی کرونایی در ایران طی یک هفته؛

افزایش 150 درصدی فشار کرونا بر کادر درمان/جابجایی رکورد مرگ هفتگی +نمودار

کدخبر: ۴۳۴۳۷۸
مقایسه آمارهای بیمارستانی در کشور با موقعیت مشابه در سال گذشته نشان میدهد فشار بر کادر درمان درایران نسبت به تابستان 99 بیش از دو نیم برابر شده و همچنان در حال افزایش است.
افزایش 150 درصدی فشار کرونا بر کادر درمان/جابجایی رکورد مرگ هفتگی +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، پنجمین اوج گیری بیماری کرونا در ایران موجب شد تا شیوع این ویروس آمارهای بی سابقه ای را به ثبت برساند.

در همین رابطه آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت و درمان در ایران نشان می دهد در نتیجه افزایش ابتلا به کرونا در مرداد ماه در شهرها و روستاهای کشور تعداد بیماران در بیمارستانها رو به افزایش نهاده و این امر موجب شده تا مرگ ومیر ناشی از این بیماری در کشور روندی صعودی بگیرد.

رشد 1500 درصدی میانگین ابتلا

در روز 28 مرداد ماه طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان 31 هزارو 266 نفر به کرونا مبتلا شده اند. روند هفت روزه میانگین این شاخص نشان میدهد براساس محاسبات روزی 38 هزار و 200 نفر مبتلا به این ویروس بوده اند که نسبت به همین موعد در سال گذشته هزار و 500 درصد بیشترشده است.

به عبارت دیگر حجم ابتلا در ایران به نسبت مرداد ماه سال گذشته 16 برابر شده و اکنون این رشد نقطه به نقطه در آمارهای ابتلا در ایران در اوج خود قرار گرفته است.

البته در بیشینه ابتلا به کرونا در موج چهارم ایران که در میانه بهار سال جاری به ثبت رسیده بود رشدی هزار و 800 درصدی تجربه شده بود که دلیل آن البته حجم پایین تر ابتلا در فروردین 99 به نسبت موج های دیگر بوده است.

درنهایت افزایش ابتلا به کرونا در ایران موجب شد تا بستری ها و بیماران بدحال نیز روندی صعودی گرفته و رکورد های بی سابقه ای را به ثبت برسانند.

کرونا

رکورد میانگین هفت روزه بستری در کشور

شمار بستری های روزانه به بیماری کرونا در روز 28 مرداد ماه برابر با 4 هزار و 600 نفر بوده است. در این شاخص نیز مانند ابتلا می توان میانگینی را از روند هفت روزه این متغیر جهت بررسی دقیقتر آماری ارائه کرد.

 محاسبه ها نشان می دهد: در هفت روز گذشته تا  27 مرداد ماه به طور متوسط روزی 4 هزار و 800 نفر در بیمارستانها بستری شده اند که بالاترین رکورد در کل تقویم کرونایی ایران به حساب می آید.

از سوی دیگر جدا از بخش عادی بخشی از بیماران نیز در بخش های ویژه تحت مداوا هستند. در این بخش نیز در روزهای اخیر شاهد رکوردزنی های پیاپی در میان روزهای کرونا زده کشور هستیم.  در همین رابطه در ایران در روز 28 مرداد ماه حدودا 7 هزار و 538 تن در بخش های وخیم بستری بوده که بالاترین رکورد روزانه بیماران بدحال کرونایی در کشور به شمار می آید.

اما این اعداد را چگونه تفسیر کنیم؟ برای بررسی دقیقتر این اعداد می توان از مقایسه سالانه بهره گرفت.

کرونا

رشد 140 درصدی فشار بر کادر درمان

به طور کلی میتوان از مجموع بستری های روزانه و بیماران بدحال کرونا در هر روز روندی را شکل داده و از آن به حداقل فشار روزانه کرونایی به بیمارستانها عنوان کرد.

در همین مقایسه مشاهده می شود در روز 28 مرداد ماه مجموع بستریهای روزانه و بیماران بدحال بستری در کشور برابر با 12 هزار و 141 نفر بوده است.

اگر این متغیر را به عنوان فشار کرونا بر بیمارستان ها قلمداد کنیم در بالاترین میزان خود در روزهای کرونازده کشور قرار گرفته است. مقایسه این متغیر با سال گذشته نشان می دهد حجم این فشار به بیمارستانها در روز گذشته نسبت به یکسال پیش خود 156 درصد افزایش پیدا کرده که بیشترین جهش سالانه در این متغیر به حساب می آید.

این در حالی است که مرداد ماه سال گذشته در ایران موج دوم بیماری کرونا جریان داشته و در آن تاریخ بیمارستانها درگیری زیادی با بیماران کرونایی مراجعه کننده داشته اند. در میانه تابستان امسال اما طبق آمارها این فشار حداقل بیش از دوبرابر افزایش پیدا کرده و به قله خود در مقایسه با روزهای قبل درآمده است.

کرونا

رکورد مرگ و میر کرونا در ایران

افزایش آمارهای وخیم کرونایی در کشور سرانجام منجر به ثبت بالای مرگ ومیر شده و روند این متغیر را به اوج خود در کشور رسانید. 

تعداد فوتی های کرونا در ایران در روز 28 مرداد ماه برابر با 564 نفر ثبت شد.روند هفت روزه این بیماری در کشور نشان می دهد در یک هفته گذشته 4 هزار و 40 نفر جان خود را بر سر ابتلابه کرونا از دست داده اند یعنی روزی تقریبا 577 نفر.

مقایسه این رقم با تمام روزهای کرونازده کشور نشان می دهد میانگین فوتی ها در اثر ابتلا به کرونا اکنون در صدر قرار داشته و ازقله های ثبت شده در موج های قبلی به مراتب بالاتر است.

مهمترین آورده آمارهای کرونایی در این تحلیل ها لزوم توجهات به بیمارستان ها در این ایام و جلوگیری از رشد ابتلای این ویروس از طریق فاصله گذاری اجتماعی و سرعت واکسیناسیون در کشور است.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید