دست رد رئیس جمهور روسیه به خواسته بایدن

کدخبر: ۴۳۴۴۸۱
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان نشست ۱۶ ژوئن با جو بایدن، همتای آمریکایی خود با ایجاد پایگاه‌های آمریکایی در کشورهای آسیای مرکزی مخالفت کرده است.
دست رد رئیس جمهور روسیه به خواسته بایدن

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا،  این تعامل قبلا گزارش نشده بین رهبران آمریکا و روسیه باعث پیچیده شدن گزینه‌های ارتش آمریکا برای مستقر ساختن پهپادها و دیگر نیروهای ضد تروریسم در کشورهای هم مرز با افغانستان شده است. این چالش با سقوط چند روز پیش دولت و نیروهای مسلح افغانستان هر چه عمیق‌تر شد.

وال استریت ژورنال گزارش داد، مقامهای فعلی و سابق آمریکایی گفتند، این تبادل نظر رخ داده بین پوتین و بایدن نشان می‌دهد که مسکو بیشتر مصمم به حفظ آسیای مرکزی به عنوان حوزه نفوذ کشورش است تا این که به دنبال گسترش همکاری با رئیس جمهور جدید آمریکا بر سر آشوب در افغانستان باشد.

اعتراض مذکور روسیه می‌تواند برنامه‌های دولت بایدن برای ایجاد یک شبکه ضد تروریسم در کشورهایی که هم مرز با افغانستان هستند را پیچیده سازد.

بایدن روز چهارشنبه اذعان کرد که القاعده ممکن است زودتر از آنچه مقام‌های اطلاعاتی پیش بینی کردند مجددا در افغانستان حضور پیدا کند.

یک مقام ارشد نظامی سابق گفت، به این ترتیب پهپادها ممکن است بالغ بر ۶۰ درصد زمان ماموریتشان را صرف پرواز به افغانستان و بازگشت از آن کنند که این زمان را برای شناسایی محدود می کند.

به گفته مقام‌های روسی و آمریکایی، پوتین در نشست با بایدن در ژنو به او گفته که چین هم حضور نظامی آمریکا در منطقه آسیای مرکزی را رد خواهد کرد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به وال استریت ژورنال گفت: ما نمی‌توانیم متصور شویم که هر شکل از حضور نظامی آمریکا در آسیای مرکزی چطور ممکن است امنیت کشورهای دخیل و همسایگانشان را تقویت کند. این طرح قطعا در راستای منافع روسیه نیست.

این مخالفت باعث تایید سوءظن‌ها از بابت این که دو کشور چشم به قدرت نمایی بر سر خاورمیانه دارند می‌شود. خروج آمریکا از افغانستان می‌تواند یک فرصت جدید برای این امر باشد.

به دنبال خشونت‌ها در افغانستان که آمریکا به خارج شدن از این کشور طی روزهای گذشته وا داشت، چین و روسیه همچنان سفارتخانه هایشان در این کشور باز است.

آمریکا پیشتر در اوایل دهه ۲۰۰۰  و در روزهای اولیه مداخله در افغانستان پایگاه‌هایی در ازبکستان و قرقیزستان داشت اما عملیات در آنها را به دنبال بدتر شدن روابطش با روسیه و اعمال فشار چین و روسیه به آن کشورها برای متوقف کردن همکاری با ارتش آمریکا، متوقف کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید