این دسته از بیماران کرونایی دچار لختگی خون می شوند

کدخبر: ۴۳۴۵۷۷
شواهد جدید نشان داد که بیماران مبتلا به "سندرم کووید طولانی مدت" دارای معیارهای بیشتری برای لخته شدن خون هستند که می تواند دلیل وجود علائم مداومی مانند کاهش آمادگی جسمانی و خستگی باشد.
این دسته از بیماران کرونایی دچار لختگی خون می شوند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر،  محققان دانشگاه دوبلین ایرلند ۵۰ بیمار مبتلا به سندرم کووید طولانی مدت (لانگ کووید) را مورد بررسی قرار دادند تا بهتر بفهمند که آیا انعقاد غیرطبیعی خون در آن دخیل است یا خیر.

سندرم کووید طولانی مدت حالتی است که در آن، علائم می‌توانند هفته‌ها تا ماه‌ها پس از برطرف شدن عفونت اولیه ادامه داشته باشند و برآورد می‌شود که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آنها دریافتند که نشانگرهای انعقاد خون در بیماران مبتلا به سندرم کووید طولانی مدت در مقایسه با گروه کنترل سالم به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

این نشانگرهای انعقادی در بیمارانی که با عفونت اولیه کووید ۱۹ نیاز به بستری شدن داشتند، بیشتر بود. آنها همچنین دریافتند حتی کسانی که قادر به مدیریت بیماری خود در خانه بودند، همچنان دارای نشانگرهای انعقادی بالا بودند.

محققان مشاهده کردند که لخته شدن بیشتر خون با سایر علائم سندرم کووید طولانی مدت مانند کاهش آمادگی جسمانی و خستگی ارتباط مستقیم دارد. علیرغم اینکه نشانگرهای التهاب همه به سطح نرمال بازگشته اند، اما این افزایش لخته شدن همچنان در بیماران دچار سندرم کووید طولانی مدت وجود دارد.

دکتر «هلن فوگارتی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که سیستم انعقادی ممکن است در علت اصلی سندرم کووید طولانی مدت نقش داشته باشد.»

وی در ادامه می‌افزاید: «فهم علت اصلی و ریشه‌ای این بیماری می‌تواند اولین گام در راستای توسعه راه‌های درمانی مؤثر باشد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید