تشخیص بیماری مرگ آور از تغییر بوی بدن

کدخبر: ۴۳۴۶۰۱
اقتصادنیوز : دانشمندان می‌گویند می‌توان با استشمام رایحه بدن به ابتلا به بیماری‌های مختلف پی برد.
تشخیص بیماری مرگ آور از تغییر بوی بدن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، انسان‌ها زمانی که بیمار هستند بوی خاصی از خود منتشر می‌کنند. در حقیقت زمانی که می‌گوییم فرد بیمار بو می‌دهد، این یک موضوع توهین آمیز نیست بلکه از جنبه علمی واقعا این افراد از خود رایحه خاص متصاعد می‌کنند.

دانشمندان می‌گویند بیماری‌های مختلف باعث بروز طیف گسترده‌ای از رایحه‌ها از فرد بیمار می‌شود. یکی از ساده‌ترین راهکار‌ها برای شناسایی افراد سالم و بیمار، توجه به بوی بدن آنهاست. این بوی متفاوت ناشی از متابولیسم متفاوت (سوخت و ساز بدن) و تغییرات رخ داده در بدن است.

در افراد بیمار سیستم ایمنی بدن فعال‌تر بوده و در حال مبارزه با عوامل بیماری زاست. این رایحه از طریق بوی بد تنفسی، ادرار بد بو و تعریق قابل تشخیص است. برخی حیوانات مانند سگ‌ها که توانایی تشخیص قوی رایحه‌های مختلف را دارند می‌توانند به راحتی برخی بیماری‌ها مانند ابتلا به سرطان را در افراد تشخیص دهند.

برای مثال، از زمان همه گیری کرونا چندین کشور جهان از سگ‌های آموزش دیده در فرودگاه‌ها برای شناسایی بیماران مبتلا استفاده می‌کردند. رایحه بدن بیماران کرونایی متفاوت‌تر از افراد سالم است و سگ‌ها با آموزش می‌توانند به راحتی این موضوع را تشخیص دهند.

با این حال، انسان‌ها هم می‌توانند با کمک حس بویایی خود برخی بیماری‌ها را تشخیص دهند. برای مثال، افرادی که به تب زرد مبتلا هستند رایحه‌ای شبیه به مغازه قصابی از خود ساطع می‌کنند. ابتلا به حصبه نیز باعث رایحه ای شبیه به بوی نان در بدن می‌شود.

 عفونت سینوس، گلو درد، سرما خوردگی و دیگر بیماری‌های مرتبط با بخش بالایی دستگاه تنفسی نیز باعث بروز بوی بد تنفس می‌شود، زیرا مخاط عفونی به پشت گلو رفته و در آنجا تجمع می‌کند. مردان به دلیل آنکه نسبت به زنان از قدرت بویایی کمتری برخوردارند، به طور معمول کمتر از بوی بیماری می‌توانند به آن پی ببرند.

متخصصان می‌گویند گرچه انسان‌ها ترجیح می‌دهند از بوی نامطبوع و مشمئز کننده اجتناب کنند، اما درباره بوی بدن ناشی از بیماری بهتر است به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید. تغییر بوی بدن نخستین علامتی است که می‌تواند به فرد نسبت به بروز بیماری هشدار داده و باعث مراجعه به موقع وی به پزشک شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک