چند درصد تهرانی‌ها واکسن زدند؟

کدخبر: ۴۳۴۸۱۵
«علیرضا زالی» به دستور مقام معظم رهبری بر انجام تست‌های رایگان نیز اشاره می‌کند و این روند را باعث تسریع در مولفه مهم بیماریابی می‌داند: «رایگان شدن تست‌های کرونا از دیگر خواسته های مقام معظم رهبری بود.
چند درصد تهرانی‌ها واکسن زدند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، در هفته های گذشته تخت‌های بیمارستانی کمتری به اشغال گروه‌های سنی بالای 60 سال در آمده است. علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران دلیل این تغیر الگوی گروه های سنی در میزان ابتلا و بستری شدگان را موثر بودن روند واکسیناسیون عنوان می‌کند.

از ابتدای پاندمی کرونا ویروس تا جولان سویه‌های بعدی چموش تر آن همواره  نگرانی برای ابتلای سالمندان بیش از دیگر گروه های سنی بوده است. اما آمارهای هفته‌های گذشته در تهران خبر از تغییر این الگوی تکرار شونده می‌دهد. علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران می‌گوید در حال حاضر شاهد ابتلای بیشتر گروه های سنی بین 40 تا 50 سال هستیم و در موارد بستری و مرگ و میر نسبت به 4 خیز گذشته تغییر محسوسی در الگوی سنی مشاهده می‌شود. خوشبختانه روند واکسیناسیون افراد بالای 50 سال میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر در این گروه سنی را کاهش داده و این نوید بخش اثر بخشی تزریق واکسن است. به طوری که اکنون در تهران تنها 32 درصد از تخت‌های بیمارستانی در اختیار گروه سنی بالای 60 سال است. این در حالی است که در مرداد ماه سال گذشته بیش از 80 درصد تخت های بیمارستانی در اختیار این گروه از سالمندان مبتلا به کرونا بود.

 

***رکورد شکنی در واکسیناسیون در تهران

برای نخستین بار آمار واکسیناسیون در تهران در هفته گذشته از مرز 126 هزار نفر عبور کرد. این در حالی است که در هفته‌های ابتدایی انجام واکسیناسیون این رقم در بالاترین میزان خود به مرز 20 هزار نفر می‌رسید. فرمانده ستاد مقابله با کرونا از واکسینه شدن 3 میلیون 320 هزار نفر در تهران خبر می‌دهد و می‌گوید از این میزان 7 هزار و 70 هزار نفر هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند که بیشتر آن ها از گروه سنی سالمندان بالای 70 سال ما هستند: «از نظر آماری در استان تهران در گروه سنی بالای 80 سال 76 درصد، در گروه سنی بین 70 تا 80 سال 73 درصد و در افراد بالای 55 سال شاهد واکسینه شدن 61 درصد این جمعیت بوده‌ایم. خوشبختانه روند واکسیناسیون سرعت بالاتری نسبت به هفته‌های گذشته داشته و با توجه به تدارک مطلوب‌تر واردات واکسن در هفته آینده نیز شاهد تسریع در این فرآیند پیشگیری که اصلی ترین استراتژی در برابر این بیماری محسوب می‌شود، خواهیم بود.»

***سبد انتخاب واکسن متنوع تر می‌شود

واردات چند سویه واکسن و همچنین در دسترس قرار گرفتن واکسن داخلی سبب شده تا حق انتخاب برای نوع  واکسن متنوع تر از ماه های گذشته باشد. علیرضا زالی می‌گوید اکنون دریافت کننده واکسن می تواند از بین 3 نوع واکسن حق انتخاب داشته باشد: «خوشبختانه با تدارک مطلوب تر و واردات منظم تر سبد واکسیناسیون ما تنوع بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. اکنون واکسن‌های سینوفارم، برکت و آسترازنکا در دسترس هستند و شهروندان می‌توانند برای تزریق این نوع واکسن ها حق انتخاب داشته باشند. اثر بخشی این واکسن ها به تایید سازمان بهداشت جهانی رسیده است و پایه میزان اثربخشی در این واکسن ها نیز تا میزان 50 درصد به بالا برآورد شده است.»

***23 درصد از جمعیت تهران واکسینه شده‌اند

«با احتساب جمعیت 14 میلیون و 200 تا 14 میلیون 800 نفری تهران اکنون 23 درصد این جمعیت واکسن دریافت کرده‌اند. البته گروه هدف ما کوچک تر از این میزان جمعیت است چرا که باید جمعیت پایین 18 سال را از آن فاکتور بگیریم. با احتساب این موارد تا کنون 23 درصد از جمعیت تهران واکسن دریافت کرده‌اند و این میزان در هفته آینده افزایش چشمگیرتری خواهد داشت.

***استفاده از ظرفیت‌های کلینیک‌های سرپایی و اورژانس

میزان مراجعه به کلینیک‌های سرپایی و اورژانس از نخستین شاخص‌های اعلام وضعیت بیماری در تهران هستند. زالی می‌گوید متاسفانه در شرایط فزاینده ابتلا به بیماری هستیم و هنوز به قله خیز پنجم نرسیده ایم: «چند هفته‌ای است که برای کاهش بار خدمات در بیمارستان هایی که مملو از بیماران حاد هستند از ظرفیت کلینیک های سرپایی و اورژانس بیمارستان‌ها بهره گرفته‌ایم. اکنون در تهران 103 کلینیک سرپایی مختص بیماران با علائم کرونا فعال است که در هفته گذشته میزان مراجعه به این مراکز روند افزایشی نگران کننده‌ای داشته است. برخی از این بیماران در اورژانس بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و بعد از بهبود نسبی به منزل می‌روند و ادامه درمان را در قرنطینه خانگی ادامه می‌دهند. متاسفانه در طول دو هفته گذشته میزان مراجعه به این کلینیک‌ها از 4 هزار نفر به 8 هزار نفر رسیده است. به همین دلیل ذیل ناوگان بیمارستانی هزار و 500 تخت بستری به بخش های اورژانس اضافه کردیم. با این حال روند ابتلا به سویه دلتا بسیار بالاست و ماندگاری بیشتر و دوره درمان پذیری طولانی تر این ویروس جهش یافته سبب شده در بیمارستان‌ها شاهد کمبود تخت‌های بیمارستانی برای خدمات‌رسانی درمانی به بیماران مبتلا به کرونا باشیم.

***شاهد بالاترین میزان بستری در خیز پنجم هستیم

بالاترین میزان افراد بستری شده در بیمارستان‌های تهران مربوط به روزهای اوج خیز چهارم شیوع کرونا بوده است. فرمانده ستاد مقابله با کرونا با آمار روشن‌تری می‌گوید تعداد بیماران بستری شده در میانه خیز پنجم این بیماری افزایش بسیار چشمگیری نسبت به خیزهای گذشته این بیماری در تهران داشته است: «در اوج خیز چهارم بالاترین میزان آمار بستری شدگان رقم 7 هزار و 800 نفر را نشان می داد اما اکنون در حالی که هنوز به نقطه اوج خیز پنجم نرسیده‌ایم متاسفانه در بسیاری از بیمارستان‌های تهران با کمبود تخت های بستری مواجه هستیم. اکنون بیش از 9 هزار و 800 نفر در بیمارستان‌های تهران بستری هستند و با توجه به درمان سخت تر ویروس دلتا پیش‌بینی ما این است که این وضعیت در هفته‌های آینده نیز با افزایش آمار ادامه خواهد داشت.»

***به احیای طرح جهادی شهید سلیمانی امید داریم

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران می‌گوید بن‌مایه فرمایشات مقام معظم رهبری همواره حمایت از کادر درمان بوده است، اما  سخنان اخیر ایشان آرایش نوینی برای مقابله با این ویروس ایجاد کرده است: «به گمان من صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری را می توان به منزله بازآرایی جدیدی برای مقابله با کرونا در کشور دانست. ایشان ضمن حمایت همه جانبه از کادر درمان و ستاد مقابله با کرونا خواستار احیای دوباره طرح  جهادی شهید سلیمانی شدند. به واسطه این طرح بود که با کمک نیروهای بسیج و سپاه 2 میلیون 650 خانوار مورد ارزیابی و غربالگری قرار گرفتند. مستندات این گزارش‌ها که عمدتا به ویزیت در منازل نیز متصل می‌شد موجود است. اجرای این طرح جهادی سبب شد ما بین خیز سوم و چهارم 18 هفته آرامش داشته باشیم اما در ادامه اتفاق‌هایی افتاد که متاسفانه این فعالیت ها به طور مقطعی کاهش پیدا کرد. اکنون با سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر فعال شدن بسیجیان در این عرصه به احیای دوباره این طرح موثر امید بسته ایم. اجرای این طرح در کنار واکسیناسیون عمومی که اصلی‌ترین استراتژی ما در مقابله با بیماری کروناست می‌تواند وضعیت بحرانی این پاندمی در تهران و دیگر استان‌ها را رفع کند.»

«علیرضا زالی» به دستور مقام معظم رهبری بر انجام تست‌های رایگان نیز اشاره می‌کند و این روند را باعث تسریع در مولفه مهم بیماریابی می‌داند: «رایگان شدن تست‌های کرونا از دیگر خواسته های مقام معظم رهبری بود. به گمان من این موضوع نیز می‌تواند در فرآیند بیماریابی تحول ایجاد کند و باعث تسریع در روند بیماران مبتلا به کرونا شود. امیدواریم مجموع این اتفاق ها و سرعت بخشی به روند واکسیناسیون به زودی به گذر از خیز پنجم این بیماری کمک کند و شاهد روزهای آرام تری در تهران باشیم. نکته بسیار مهم در مورد ویروس های جهش یافته این است که هنوز به رعایت  پروتکل‌های بهداشتی پاسخ می‌دهند. به همین دلیل درخواست ما از مردم این است که برای حفظ سلامتی خود و اطرافیان شان همچنان از ماسک استفاده کنند. از حضور در اجتماعات و مکان های سرپوشیده پرهیز داشته باشند و از رفتن به مسافرت اجتناب کنند. با رعایت همین موارد از خیز پنجم عبور خواهیم کرد و تسریع واکسیناسیون نیز باعث کاهش ابتلا و مرگ و میر در جامعه خواهد شد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید