مخالفت وزیر پیشنهادی ارتباطات با فضای مجازی؟/ عنابستانی: زارع پور برنامه‌اش را درباره طرح صیانت بیان نکرد

کدخبر: ۴۳۴۸۹۲
نمایندگان مردم کلیبر و سبزوار در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات به طرح سوالات و ابهام‌هایی در خصوص برنامه آن وزیر پیشنهادی پرداختند.
مخالفت وزیر پیشنهادی ارتباطات با فضای مجازی؟/ عنابستانی: زارع پور برنامه‌اش را درباره طرح صیانت بیان نکرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، حسین حاتمی نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فضای مجازی به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده است، اما آقای زارع‌پور هیچ اعتقادی به پلتفرم‌های اجتماعی ندارد و در هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد.

وی در خصوص برنامه‌ ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی گفت: برنامه ارائه شده ابعاد پژوهشی داشته و کلی‌گویی است. ایشان یا از ظرفیت‌های اقتصادی فضای مجازی اطلاع ندارد یا اینکه در برنامه‌های خود نیاورده است.

حاتمی خاطرنشان کرد: موفقیت نسبی آقای زارع‌پور در قوه قضائیه دلیلی بر آن نمی‌شود که به عنوان وزیر معرفی شود. برنامه‌های ایشان به صورت گزاره‌های توصیفی و کیفی و فاقد اهداف کمی و برنامه زمان‌بندی شده است. برنامه باید قابلیت ارزش‌گذاری داشته باشد.

نماینده مردم کلیبر با بیان اینکه وضعیت کارکنان شرکتی و شرح وظایف ماموریت‌های شرکت مخابرات جایگاهی در برنامه‌های زارع‌پور ندارد، گفت: نگاه جنابعالی به وزارت بیشتر نرم‌افزاری است و توجه‌ای به زیرساخت‌ها دیده نمی‌شود. دفاتر پیشخوان به چالش جدی در کشور تبدیل شده است. سوال این است که این موضوع چگونه حل خواهد شد؟ تعدد تصمیم‌گیران در حوزه آی سی تی، در برنامه شما مسکوت مانده است. باتوجه به اقدام گوگل پلی در حذف روبیکا، ذره بین و مسدودسازی برنامه‌های کاربردی برنامه شما برای مقابله با آن چیست؟ همچنین نظرات جنابعالی مبنی بر راهبری فضای مجازی چیست؟ در برنامه‌هایتان این همه از اقتصاد دیجیتال حرف زدید، اما در بستر کدام پلتفرم مدنظر شما این موضوع اتفاق خواهد افتاد؟

** عنابستانی: شبکه ملی اطلاعات چه زمانی محقق خواهد شد؟

علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار دیگر نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز بیان کرد: دکتر زارع‌پور جوان انقلابی است و باید از آقای رئیسی برای معرفی جوانان تشکر کرد. برنامه جامع و کاملی ارائه کردند و بخشی از نگرانی‌های ما در خصوص حکمرانی دیجیتال، اقتصاد دیجیتال و... برطرف کردند؛ اما اشکال اساسی که به برنامه پیشنهادی دکتر زارع‌پور در مورد شبکه ملی اطلاعات وارد می‌باشد این است که تنها به بیان چالش‌های این حوزه و ارائه راهبردهایی اکتفا کرده و راهکار ارائه نشده است.

وی ادامه داد: باید مشخص کنند که زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را چه زمانی ایجاد خواهند کرد؟ ایشان عنوان کردند که تا افق 1404 این کار را انجام می‌دهند. سوال این است که آیا ما باید تا سال 1404 منتظر بمانیم؟ ایشان باید اهداف کمی را مشخص و زمان‌بندی کنند وگرنه این طرح ملی به همان سرنوشت 15 سال پیش منجر خواهد شد.

نماینده مردم سبزوار بیان کرد: ایشان در برنامه خودشان در خصوص طرح صیانت نظر خودشان را بیان نکردند. ما در کشور هیچ سیستم بومی نداریم و صاحب هیچ پلتفرم بومی نیستیم. در سال‌های گذشته در این عرصه از نوآوران هم حمایت نکردیم و هیچ سرمایه‌ای در اختیار کارآفرینان قرار ندادیم و تلاش کردیم با کپی چند پلتفرم خارجی در عرصه باشیم که غیرممکن شده است. آقای وزیر باید مشخص کنند که چگونه می‌خواهند هم حمایت و هم محافظت کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما شاهد ورود تکنولوژی گسترده و بین‌المللی هستیم. در برنامه پیشنهادی جناب آقای زارع پور به حوزه نظارت و تنظیم مقرارت کم پرداخته شده است. من برنامه‌های آقای دکتر در حوزه سازمان فضایی را هم نگاه کردم. من احساس کردم اینجا هم باید توجه ویژه‌ای بکنیم. باید به این سازمان توجه بیشتری شود.

عنابستانی در پایان بیان داشت: متاسفانه تلفن ثابت و خاصه تلفن ثابت روستاها رها شده است و وزیر باید مشخص کند که این بهم ریختگی را سر و سامان خواهد داد یا خیر؟ همچنین اینترنت روستاها نیازمند رسیدگی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید