شکاف در دولت آمریکا؛ بلینکن ادعای بایدن را رد کرد

کدخبر: ۴۳۵۰۸۱
وزیر امور خارجه آمریکا بر خلاف ادعای جو بایدن رئیس جمهوری این کشور اظهار داشت که القاعده در افغانستان حضور دارد و از این کشور خارج نشده است.
شکاف در دولت آمریکا؛ بلینکن ادعای بایدن را رد کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد که القاعده از افغانستان رفته است اما آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعتراف کرد که این درست نیست.
 فاکس نیوز گزارش داد، بلینکن روز یکشنبه در گفتگو با کریس والاس مجری فاکس نیوز  در پاسخ به این سوال که آیا القاعده در افغانستان حضور دارد؟ گفت: بله
وزیر  امور خارجه آمریکا در عین حال تاکید کرد توانایی القاعده برای انجام یک حمله دیگر به سبک ۱۱ سپتامبر "بسیار ، بسیار کاهش یافته است".
وی تصریح کرد: آیا اعضای القاعده و بقایای آنها در افغانستان وجود دارد؟ بله. اما آنچه رئیس جمهور به آن اشاره کرد ظرفیت انجام آن در ۱۱ سپتامبر بود و این ظرفیت بسیار موفقیت آمیز کاهش یافته است.

بلینکن همچنین گفت: د ر ۲۴ ساعت گذشته ، حدود ۸ هزار نفر از طریق ۶۰ پروا از فرودگاه کابل در افغانستان خارج شده اند.
به گفته وی ، تا کنون ۳۰ هزار نفر از طریق فرودگاه کابل از افغانستان خارج شده اند.
وی اوضاع کابل را بی ثبات دانست و گفت که جمعیت زیادی را در اطراف فرودگاه  این شهر شاهد هستیم.
بلینکن همچنین گفت که با تعداد زیادی از کشورها توافق کرده‌ایم که به ما در انتقال افراد از فرودگاه کابل کمک کنند.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا روز جمعه در مورد وضعیت افغانستان به خبرنگاران گفت: هیچ تضمینی در مورد نتیجه نهایی در افغانستان وجود ندارد.
بایدن در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: در حالی که آمریکا "برای تخلیه امن" تمام تلاش خود را انجام می‌دهد، مواجه با مشکلات در میان تلاش‌های گسترده تخلیه افراد اجتناب ناپذیر است.  
وی افزود: هر آمریکایی که می‌خواهد به خانه بازگردد، ما شما را به خانه می‌رسانیم. من نمی‌توانم قول دهم نتیجه نهایی چه خواهد بود یا بدون خطر از دست دادن (جان افراد) خواهد بود اما به عنوان فرمانده کل قوا، من در صورت لزوم از همه منابع استفاده خواهم کرد.  
بایدن همچنین اذعان کرد که اعزام نیروهای اضافی آمریکایی برای بازگرداندن شهروندان و نیروهای آمریکایی در افغانستان به ناچار "عواقب ناخواسته زیادی خواهد داشت". 

جوسپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام اینکه خروج نیروها از افغانستان تا پیش از پایان ماه جاری میلادی (اوت/ نهم شهریور ماه) غیر ممکن است، آمریکا را مقصر اصلی سرعت پایین عملیات تخلیه متحدان از کابل دانست.
به گزارش نشریه آب‌ث، بورل تاکید کرد که اقدامات امنیتی و نظارتی مورد نظر آمریکا در فرودگاه کابل، عملیات تخلیه از پایتخت افغانستان را دشوار کرده است.
این مقام اروپایی گفت: تا آنجا که من می‌دانم آمریکایی‌ها می‌خواهند از حالا تا پایان ماه جاری، ۶۰ هزار نفر را از افغانستان خارج کنند. این حتی از نظر ریاضیاتی، غیر ممکن است.
رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا در انتقاد از تدابیر «شدید» امنیتی آمریکا گفت: مشکل، دسترسی به فرودگاه است. ما خواستار انعطاف پذیری بیشتر هستیم.
جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا، ۳۱ اوت را به عنوان مهلت پایان روند خروج کامل نیروهای خود از افغانستان تعیین کرده است، با این حال هشدار داده که در صورت نیاز به ادامه روند تخلیه، این بازه زمانی می‌تواند تمدید شود. ارتش آمریکا در حال حاضر، کنترل فرودگاه کابل و کنترل ترافیک هوایی را در دست داشته و هدایت می‌کند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان ۲۴ مرداد وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

همزمان با روند پرشتاب خروج اتباع آمریکایی و غربی و برخی اتباع افغان از افغانستان، دولت واشنگتن به شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی اعلام کرده که شاید به آنها دستور داده شود به جابجایی افرادی که از این کشور جنگ زده خارج شده‌اند، کمک کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید