آیا تست‌های کرونا «دلتا» را تشخیص می‌دهند؟

کدخبر: ۴۳۵۱۶۹
عضو انجمن علوم آزمایشگاهی ایران آزمایش گفت:اکنون دلتا سویه غالب بسیاری کشورها از جمله ایران است؛ با این حال مشکلی برای تشخیص کرونا به وجود نیاورده؛ آن چیزی که مهم است اینکه بتوانیم ویروس را خارج از اینکه چه سویه‌ای عامل آن است ، شناسایی کنیم و این موضوع با تمام کیت‌های داخلی و خارجی قابل انجام است.
آیا تست‌های کرونا «دلتا» را تشخیص می‌دهند؟

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس ، غلامرضا حمزه‌لو، عضو  انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی و تشخیص پزشکی ایران گفت: در خصوص انجام آزمایش پس سی آر، این روش  بر اساس تشخیص مولکولی بنا شده و جزء آزمایش‌های مرجع و تاییدی تشخیص کووید ۱۹ قرار دارند و از ویژگی صددرصدی برخوردارند.

او افزود: این روش، حساسیت تشخیصی حدودا ۶۰ تا ۷۰ درصد دارد؛ این به مفهوم این است که اگر از ۱۰۰ نفر افراد مبتلا به کرونا که  دارای علامت هستند از حلق و بینی نمونه برداری کنیم، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد اینها به عنوان مبتلا مشخص می‌شوند. پس یک روشی است که از نظر تشخیصی محدودیت‌هایی دارد که مهمترین آنها زمان نمونه برداری و نحوه نمونه برداری است، اما به هر صورت تنها آزمایشی است که در دنیا به شکل گسترده برای تشخیص و غربالگری  و ردیابی تماس افراد مبتلا استفاده می‌شود.

حمزه‌لو گفت: در مورد اپیدیمی سویه دلتا، همانطور که می‌دانید هم اکنون این سویه به سویه غالب در بسیاری کشورها از جمله ایران تبدیل شده، با این حال مشکلی را برای تشخیص کرونا در مدیریت بیماری بوجود نیآورده؛  آن چیزی که برای نظام سلامت و مقابله با بیماری مهم است اینکه بتوانیم ویروس عامل بیماری که ویروس کووید ۱۹ است را  خارج از اینکه چه سویه‌ای عامل آن است ، شناسایی کنیم و این موضوع به لحاظ تشخیصی با تمام کیت‌های داخلی و خارجی قابل انجام است. 

عضو  انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی و تشخیص پزشکی ایران توضیح داد: در این زمینه باید توجه کرد که همه این کیتها، از روش‌های تشخیص مولکولی استفاده می‌کنند و ژن‌هایی که مورد شناسایی قرار می‌دهند در تمام این سویه‌ها یکسان است؛ یعنی ما آن  ژنی را که در کرونا ویروس آلفا و ویروس ووهان شناسایی می‌کردیم با سویه دلتا تفاوتی ندارد؛ آن چیزی که با هم تفاوت دارند بحث مربوط به شاخص‌های مربوط به تاج ویروس است که ما خیلی در شناسایی ویروس از این ناحیه استفاده نمی‌کنیم. بنابراین مردم عزیز ما می‌توانند اطمینان داشته باشند که تشخیص بیماری و شناسایی ویروس درست است؛ و برای درمان بیماری نیازی به تشخیص نوع سویه ویروسی نیست. 

او بیان کرد: البته خوشبختانه در حال حاضر کیت‌های تعیین سویه دلتا نیز در کشور طراحی و تولید می شود و معمولا بیشتر کاربردهای اپیدمیولوژیک دارد و در مراجع پژوهشی در دانشگاهها که با ستاد ملی مقابله با کرونا همکاری دارند، این کار را انجام می‌دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید